تماس با پزشک

مشاوره قلبی به مادران باردار

خدمات | 10 comments

لازم است زنان باردار حتما با یک پزشک متخصص در ارتباط باشند تا دوران بارداری به راحتی سپری شود و مادر و فرزند هر دو از سلامت کامل برخوردار باشند. البته در این میان، هستند مادرانی که دچار بیماری های قلبی می شوند. مشاوره قلبی به مادران باردار کاملا ضروری است. چرا که ممکن است بسیاری از مادران باردار بدون هیچ علایمی مبتلا به بیماری قلبی در دوران بارداری باشند. بیماری قلبی در برخی افراد علایمی از خود نشان نمی دهد. بنابراین لازم است حتما مشاوره قلبی به مادران باردار قبل از بارداری یا در حین بارداری توسط پزشک متخصص و مشاورین با تجربه، ارائه شود.

مشاوره قلب در بارداری چیست؟

مشاوره قلب در بارداری چیست؟

لازم است مشاوره قلب در بارداری، با حضور یک تیم پزشکی کامل که شامل متخصص زنان، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، متخصص نوزادان می باشد، صورت بگیرد. مشاوره قلب در بارداری جلسه مشاوره ای است که توسط آن راهکارها و توصیه های پزشکی به مادران باردار انجام می گیرد تا در صورت ابتلا از این راهکارها استفاده کنند. گاه ممکن است مشاوره در رابطه با بیماری های قلبی در دوران بارداری و گاه پیش از دوران بارداری انجام شود.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره مشاوره قلبی در دوران بارداری در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

مشاوره قلب قبل از زایمان

برای جلوگیری از بیماری قلبی در دوران بارداری و یا کنترل آن بهتر است زنان پیش از بارداری در جلسات مشاوره قلب قبل از زایمان شرکت کنند. با این روش و با استفاده از راهکارهای پزشکان متخصص در این زمینه از بروز مشکلات جدی جلوگیری نمایند. مشاوره قلب قبل از زایمان کمک می کند تا زنان پیش از بارداری با استفاده از آزمایشات مطمئن شوند که از سلامت کامل برخور دارند.

مشاوره قلب قبل از زایمان

به علاوه مشاوره قلب قبل از زایمان کمک می کند تا زنان بدانند در هنگام بارداری اگر با تغییراتی در بدن مانند افزایش ضربان قلب مواجه شدند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند و مراقبت های دیگر را در این زمان می آموزند. دکتر رامین بقایی با سال ها تجربه در این زمینه می تواند به شما در پاسخ به سوالاتتان کمک کند. به علاوه شما می توانید برای جلسات مشاوره قبل از زایمان یا دوران بارداری به دکتر بقایی مراجعه نمایید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

مشاوره قلبی

مشاوره قلبی

حضور یک مشاوره قلبی کمک می کند تا زنان باردار دوران بارداری را با استرس کمتری سپری کنند و با استفاده ازکمک های مشاور و با استفاده از تجویز پزشکان متخصص در این حوزه به بهترین نحو عمل کنند. پس مشاوره قلبی برای تمامی زنان باردار لازم است.

جهت مشاوره قلبی در دوران بارداری، همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

مشاور قلب رایگان

امروزه فضای مجازی به کمک ما آماده به طوری که مادران باردار و سایر افراد، می توانند از طریق شبکه های مجازی مانند اینستاگرام با مشاوران این حوزه در ارتباط باشند و از مشاور قلب رایگان کمک بگیرند. معمولا دکتر بقایی در اینستاگرام به تمامی سوالات  قلبی مادران شخصا پاسخ می دهند و آن ها را به بهترین نحو در صورت دارا بودن بیماری قلبی راهنمایی می کنند. مشاور قلب  با دلسوزی کمک می کند تا زنان باردار از مراقبت های اولیه در هنگام بروز بیماری قلبی آگاه شوند و نکات مهم را رعایت کنند تا خودشان و فرزندشان کمتر دچار آسیب شوند.

بارداری در مادران دارای بیماری قلبی

بارداری در مادران دارای بیماری قلبی

بارداری در مادران دارای بیماری قلبی باید با احتیاط و تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود. چرا که این مادران در معرض خطر بیشتری هستند و به همین دلیل در هنگام بارداری باید به نکات بیشتری توجه کنند. ممکن است مادران دارای بیماری قلبی به طور ارثی یا مادرزادی دچار بیماری قلبی باشند. معمولا بارداری در این مادران پرخطر است و با عوارض زیادی همراه است. البته اگر مادران دارای بیماری قلبی، به طور مادرزادی این بیماری را داشته باشند و با عمل جراحی بهبود پیدا کرده باشند، پس جای نگرانی نیست و می توانند بارداری ایمن و بی خطری را تجربه کنند. البته بهتر است این کار زیر نظر پزشک انجام شود.

بیماری های قلبی در بارداری

برای اینکه دوران بارداری چه برای مادران سالم و چه برای مادران دارای بیماری قلبی ایمن باشد، بهتر است در دوران بارداری آزمایشات لازم انجام شود. به طور مثال چک کردن ضربان قلب مادر توسط پزشک زنان و زایمان به طور منظم و آزمایشات خون  و… راه هایی است که باعث می شود اگر مادر دچار بیماری قلبی شده است، زودتر متوجه شود و به پزشک متخصص قلب مراجعه نماید. پس از معاینات و چکاپ های ماهیانه در طول بارداری غافل نشوید.

 عوامل افزایش بیماری های قلبی در بارداری

عوامل افزایش بیماری های قلبی در بارداری

  •  چاقی
  • بارداری های متعدد
  • افزایش سن زنان برای بارداری
  • ابتلا به دیابت در دوران بارداری
  • تغدیه نامناسب مانند نوشیدن الکل و استعمال دخانیات
  • بیماری های وراثتی و زمینه ای مانند انواع بیماری های قلبی و…

موارد ذکر شده همه و همه از جمله عوامل افزایش بیماری های قلبی در بارداری محسوب می شوند.

تشخیص بیماری های قلبی در بارداری

بیماری های قلبی در دوران بارداری گاه ممکن است با علایم نشان داده شود و گاه ممکن است زنان باردار هیچگونه علایمی نداشته باشند. به همین دلیل اگر با معاینات دکتر زنان و زایمان و چکاپ های ماهیانه، تغییراتی در ضربان قلب زنان باردار وجود داشته باشد، به پزشک متخصص قلب ارجاع داده می شوند تا بررسی و معاینات بیشتر صورت بگیرد. معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان با تغییر وضعیت نرمال زنان باردار احتمال بروز بیماری قلبی را می دهد که لازم است توسط پزشک متخصص قلب با آزمایشات بیشتر، تشخیص قطعی داده شود. تشخیص بیماری های قلبی در بارداری می تواند از ابتلای نوزاد به بیماری قلبی بصورت ارثی جلوگیری کند.

جهت تشخیص بیماری قلبی در بارداری همین حالا کلیک کنید.

درمان بیماری های قلب در دوران بارداری

درمان بیماری های قلب در دوران بارداری توسط پزشکان متخصص صورت می گیرد. با توجه به میزان درگیری زنان بارداری به بیماری قلبی، نوع بیماری قلبی و شدت بیماری قلبی داروها به مادران باردار تجویز می شود. دوز داروها نیز بستگی به شدت بیماری قلبی فرد دارد. چرا که جنین بسیار حساس است و مادران باردار باید از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: تنگی دریچه میترال‌

خطر بیماری قلبی در دوره بارداری

خطر بیماری قلبی در دوره بارداری

گاه ممکن است مادر فقط دچار ضربان قلب نامنظم باشد که بعد از گذشت زمان و تحت نظر پزشک به سرعت بهبود پیدا کند. اما در برخی موارد ممکن است خطر بیماری قلبی در دوره بارداری بسیار جدی باشد. مثلا مادر دچار نارسایی قلبی شود که هم برای مادر و هم جنین خطرناک است. یا مادر دارای بیماری های قلبی مادرزادی باشد که این امر هم می تواند بر سلامت هردو تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بروز بیماری قلبی در دوران بارداری باید جدی گرفته شود.

انواع آزمایشات قلبی در بارداری

انواع آزمایشات قلبی در بارداری وجود دارد که می توان به آزمایش ضربان قلب، آزمایش خون و تست های قلب اشاره کرد البته تست های قلب نیز انواع مختلفی دارند:

  • آزمایس الکتروکاردیوگرام: در این آزمایش تعداد ضربان قلب بررسی می شود و در صورت غیر طبیعی بودن آن بیمار دچار بیماری قلبی خواهد بود.
  • اکوی قلب: با استفاده از یک دستگاه مانند سونوگرافی، نحوه کارکرد قلب و ضربان قلب بررسی می شود.
  • انواع تصویر برداری ها: تصویر برداری ها شامل تصویر برداری های مختلف مانند هسته ای، مغناطیسی و … هستند.

منع بارداری برای خانم های دارای بیماری قلبی

یکی از روش های ایمن ماندن مادر در برابر بیماری قلبی و آسیب ندیدن او منع بارداری است. معمولا منع بارداری برای خانم های دارای بیماری قلبی تجویز می شود. چرا که در صورت بارداری در زنان مبتلا به بیماری قلبی احتمال مرگ و میر زنان باردار وجود دارد. منع بارداری حتما باید با نظر پزشک متخصص صورت بگیرد و معمولا در صورتی برای زنان باردار تجویز می شود که فرد سالم به بیماری قلبی دچار شود.

ممکن است بیماری قلبی در مادران باردار منجر به بیماری های دیگر شده و یا ریسک ابتلا به بیماری های دیگر را بالا ببرد. به طور مثال ابتلا به فشار خون بالا و انسداد بطن چپ از جمله مواردی هستند که منجر به مرگ مادران دارای بیماری قلبی می شود. بالاترین خطر مرگ مادران باردار بین 30 تا 50 درصد می باشد به همین دلیل منع بارداری برای خانم های دارای بیماری قلبی توسط پزشک متخصص و برای بیمارهای پر خطر، تجویز می شود.

لزوم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق در بارداری

یکی از مهمترین مسائل در بیماری قلبی لزوم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق در بارداری می باشد. چرا که مراجعه به موقع به پزشک می تواند در سلامت مادر و جنین بسیار تاثیرگذار باشد. لازم است در دوران بارداری به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود و مادر تحت نظر پزشکان متخصص، دوران بارداری خود را بگذراند تا دچار مشکلات و خطرات جدی نشود. همچنین مشاوره قلبی به مادران باردار می تواند از نظر روحی بسیار کمک کننده باشد. به علاوه حتی چند هفته پس از زایمان نیز لزوم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق پابرجاست. چرا که ممکن است مادر تا شش هفته پس از زایمان همچنان مشکلاتی در ضربان قلب و… داشته باشد. به همین دلیل نیاز است تا تحت مراقبت های لازم حتی پس از زایمان قرار گیرد.

شما می‌توانید برای بهره مندی از مهارت و تخصص دکتر رامین بقایی در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی در بارداری، با شماره‌‌ ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ مطب ایشان تماس بگیرید و نوبت درمانی خودتان را همین حالا رزرو کنید

سوالات پرتکرار

مشاوره قلبی به ویژه برای زنانی که دارای عوامل خطر برای مشکلات قلبی هستند یا سابقه بیماری قلبی دارند، ضروری است. اما به طور کلی، این مشاوره به تمام مادران باردار توصیه می‌شود.
بله، مشاوره قلبی برای زنانی که قبلاً مشکلات قلبی داشته‌اند یا دارای عوامل خطر هستند، بسیار ضروری است. این مشاوره می‌تواند در مدیریت بهتر مشکلات قلبی در دوران بارداری کمک کند.
ورزش منظم و معتدل در دوران بارداری ممکن است به سلامت قلبی کمک کند. اما قبل از شروع هر نوع ورزش، بهتر است با یک متخصص قلب مشورت کنید.
بله، تغذیه مناسب باعث پیشگیری از مشکلات قلبی در دوران بارداری می‌شود. مصرف مواد غذایی سالم و کنترل وزن می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.
بله، مراقبت از قلب پس از زایمان نیز بسیار مهم است. مشاوره قلبی ممکن است بعد از زایمان نیز به مادران باردار کمک کند تا سلامت قلب خود را حفظ کنند.

10 نظر

  1. مریم صالحی

    سلام من 26سالمه آیا با گشادی دریچه میترال قلب میتونم باردارشم؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکان بارداری هست ولی جزو بارداری های پرخطر است توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

      بازخورد
  2. فاطمه اصغری

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من در هفته 33 بارداری هستم و یک هفته ای میشه درد قفسه سینه دارم و تپش قلب شدید میگیرم و نفسم بالا نمیاد آیا این علائم در بارداری طبیعیه یا باید برم نوار قلب بگیرم؟

    بازخورد
  3. مرضیه احمدی

    سلام آقای دکتر من دوماهه باردار هستم و بیماری قلبی دارم آیا باید قرص هایی که مصرف میکنم قطع کنم؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام با پزشک خود درباره قطع داروهای خود مشورت کنید و هیچ گونه تغییری در داروها بدون مشورت پزشک نباید انجام شود.

      بازخورد
  4. زهرا حسنی

    سلام من 3 ماهه باردار هستم آیا بارداری می‌تونه بر روی سلامت قلب من تأثیر منفی داشته باشه؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله بارداری می‌تواند بر سلامت قلبتان تاثیر منفی داشته باشد به خصوص اگر قبلا مشکلات قلبی داشته باشید یا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشید.

      بازخورد
  5. آیدا اکبری

    سلام من 8 ماهه باردارم و تپش قلب دارم و نبض خیلی بالا بود دکتر رفتم و گفتن باید اکو انجام بدم، اگر انجام ندم مشکلی واسم پیش میاد؟ و عوارض تپش قلب تو بارداری چیه؟ میخوام زایمان طبیعی هم انجام بدم.

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام با توجه به تعداد ضربان و تپش قلب و اینکه چه علائم دیگری دارید، پزشک متخصص تشخیص انجام اکوکاردیوگرافی دادند بنابراین توصیه می شود حتما این تست انجام بدید.

      بازخورد

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *