تماس با پزشک

جراحی موفقیت آمیز آمبولی ریه

تجربیات متفاوت | 0 comments

برای اطلاعات بیشتر در مورد جراحی موفقیت آمیز آمبولی ریه با ما همراه باشید.

جراحی موفقیت آمیز آمبولی ریه در بیماری با سابقه ابتلا به COVID – 19

بیمار آقای 40 ساله که دو ماه قبل به COVID – 19 مبتلا شده بود، به علت ضربه به سربدنبال افتادن به بیمارستان مراجعه میکند. پس از معاینه از بیمار آزمایشات معمول و  CT Scan به عمل می آید که حاکی از خونریزی معزی همراه با لخته شدن خون در ریه است.

در ضمن بیمار تنفس تند داشته و سطح اکسیژن خون کاهش می یابد. با شک به بیماری کرونا، آزمایش PCR انجام میشود که منفی گزارش میشود.

بیمار در بخش مراقبت ویژه بستری و تحت درمان با داروی ضد انعقاد قرار میگیرد ولی با توجه به اینکه کم کم حال بیمار رو به وخامت میرود، تصمیم به عمل قلب باز گرفته میشود. حین عمل جراحی حجم زیادی از لخته از هردو ریه بطور کامل خارج میشود. صبح روز بعد از جراحی، خوشبختانه حال بیمار رو به بهبودی رفته، اکسیژن خون طبیعی شده و از نظر بیداری و هوشیاری کاملا طبیعی است.

جراحی امبولی ریه

ذکر این نکته ضروری است که لخته شدن خون در ریه ها (آمبولی ریه) فی نفسه بیماری خطرناکی است و انجام عمل جراحی در موارد پیشرفته که جان بیمار را تهدید میکند، به عنوان آخرین راه چاره انتخاب میشود. از طرفی در این بیمار که طی هفته قبل خونریزی مغزی هم داشته، ریسک جراحی قلب دوچندان میشود ولی خوشبختانه  در این بیمارعلاوه بر رفع مشکل آمبولی، عارضه مغزی نیز پیش نمی آید. نکته دوم اینکه، بیماری کرونا در برخی افراد با ایجاد لخته در عروق، عوارضی چون سکته قلبی یا مغزی میدهد که می تواند کشنده باشد. به احتمال زیاد آمبولی ریه در بیمار مذکور نیز ناشی از بیماری کرونای دو ماه قبل وی می باشد.

اکنون بیمار پس از گذراندن دوره نقاهت با تجویز داروهای لازم آماده ترخیص از بیمارستان و بازگشت به خانه است.

0 نظر

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *