جراحی قلبی در کودک 5 ماهه

تجربیات متفاوت | 0 comments

جراحی قلبی کودک 5 ماهه از تجربیات دکتر بقایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی قلبی در کودک 5 ماهه با ما همراه باشید.

مقدمه: برخی از بیماری های مادرزادی قلبی در ماههای اول زندگی باعث بروز علایم نارسایی قلبی میشوند. یکی از مهمترین آنها، بیماری نقص کانال دهلیزی- بطنی (A-V Canal Defect)  است که در آن به علت نقص دیواره بین دهلیزی و بطنی و نقص در تشکیل دریچه های دهلیزی – بطنی، بیمار به سرعت دچار نارسایی قلبی خواهد شد. این ناهنجاری در نوعی از اختلالات کروموزومی به نام سندرم داون بیشتر بروز میکند و سیر پیشرونده و مهلکی دارد.

معرفی بیمار: شیرخوار 5 ماهه مبتلا به سندرم داون و بیماری A-V Canal Defect از بدو تولد بطور مکرر دچار عفونت تنفسی و عدم رشد کافی مراجعه میکند. دو ماه قبل درگیرکرونا (COVID – 19) شده و به سختی بیماری را پشت سر گذاشته است. اکنون با وزن حدود 4 کیلوگرم، به قدر کفایت شیر نمیخورد، تنفس و ضربان قلب تندی داشته و سطح اکسیژن خون افت کرده است. در عکس قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی مشخص میشود که قلب در سمت راست سینه قرار گرفته است که به دکستروکاردی معروف است.

جراحی قلبی کودک

در بخش مراقبت ویژه و پس از چند روز درمان طبی و کنترل عفونت ریوی، جهت عمل جراحی آماده میشود. وجود دکستروکاردی، مشکل جراحی را دوچندان میکند. به هرحال ابتدا دریچه های معیوب ترمیم میشود.

جراحی قلبی کودک

سپس سوراخ بین دهلیزها و بطنها با پرده دور قلب بسته میشود.

جراحی قلبی کودک

خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت به پایان رسیده و بیمار با وضعیت قلبی عروقی و تنفسی نرمال به بخش مراقبت ویژه منتقل میگردد.