تماس با پزشک

تفاوت قلب درد و معده درد چیست؟

مقالات | 0 comments

تفاوت درد قلبی و درد معده در این است که اگر درد قلب داشته باشید، احساس سوزش، درد، سنگینی و فشار در ناحیه قفسه سینه دارید. حتی ممکن است درد قلبتان به قدری زیاد شود که به کمر، گردن، کتف یا فک سمت چپ شما هم بزند. اما اگر درد معده داشته باشید، احساس ناراحتی در بالای شکم و زیر سینه سمت چپ خواهید داشت که این درد، در برخی موارد ممکن است به قفسه سینه سرایت کند.

درد قلب و درد معده می‌توانند علاوه بر تفاوت‌هایشان، شباهت‌هایی به هم داشته باشند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر را چالش برانگیز کند. در ادامه همراه ما باشید تا با ۷ تفاوت درد قلب با درد معده آشنا شوید.

حمله قلبی چیست؟

تفاوت قلب درد و معده درد

حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی است که در آن معمولاً بیمار احساس درد، ناراحتی، فشردگی در قفسه سینه به همراه تنگی نفس دارد. درد حمله قلبی تنها در قفسه سینه احساس نشده و به مرور زمان می‌تواند به کتف، کمر، گردن، بازو و فک چپ هم بزند و به صورت تیر کشنده احساس شود. این وضعیت بیانگر مشکل بزرگ‌تر و خطرناک‌تر سکته قلبی بود که به محض مشاهده بایستی درمان شود. حمله قلبی در زنان و مردان می‌تواند علائم و نشانه‌هایی شامل موارد زیر را داشته باشد:

  • عرق سرد
  • تنگی نفس
  • سوء هاضمه
  • سوزش سر دل
  • خستگی و ضعف عمومی
  • احساس درد یا گرفتگی بدن
  • درد قفسه سینه، کتف و شانه و…
  • احساس سرگیجه و سبکی ناگهانی سر

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره تفاوت قلب درد و معده درد در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

صحبت های دکتر رامین بقایی درباره تفاوت قلب درد و معده درد

درد معده چیست؟

درد معده ناشی از بیماری‌های گوارشی بوده که باعث احساس درد در ناحیه بالایی شکم می‌شود. درد معده دلایل مختلفی دارد و تنها منشا آن معده نیست؛ بلکه پانکراس، کیسه صفرا و روده کوچک هم ممکن است دردی در قسمت بالایی شکم ایجاد کند و به عنوان درد معده شناخته شود! از جمله دلایلی که باعث احساس درد در معده می‌شوند عبارتند از:

  • ویروس گوارشی معده
  • سنگ کیسه صفرا
  • سوء هاضمه
  • نفخ

اگر درد معده داشته باشید علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ، احساس خستگی، تب، نفخ، بادگلو (آروغ) و یا سوزش در دل خواهید داشت.

۷ تفاوت درد قلب و درد معده را بشناسید

برخی از تفاوت‌هایی که باعث تمایز درد قلب از درد معده می‌شوند عبارتند از:

۱. تفاوت در محل درد:

درد قلب: درد قلبی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه احساس شده و ممکن است که به شانه، گردن، کتف، بازو و یا کمر هم سرایت کند.

درد معده: درد معده اغلب در بالای شکم و زیر جناغ سینه احساس می‌شود؛ اما گاهی ممکن است که به قسمت‌های دیگر شکم یا حتی پشت کمر هم سرایت کند.

۲. تفاوت در نوع درد:

درد قلب: معمولاً به صورت احساس سنگینی، فشار و یا درد تیز و تیرکشنده همراه با سوزش می‌باشد.

درد معده: در اغلب موارد به صورت احساس سوزش، درد مبهم، نفخ، گرفتگی و پیچ خوردن شکم احساس شده و به همراه سوزش سر دل، سوء هاضمه، حالت تهوع یا استفراغ دیده می‌شود.

۳. تفاوت در علائم:

درد قلب: علائمی که در صورت داشتن درد قلبی احساس می‌کنید شامل تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ یا سرگیجه می‌باشند.

درد معده: با وجود درد معده علائم و نشانه‌های مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه خواهید کرد.

اگر شما هم علائم قلب درد را دارید، جهت دریافت نوبت برای معاینه در مطب دکتر رامین بقایی تهرانی همین حالا با شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

۴. مدت زمان درد:

درد قلب: درد یا حمله قلبی معمولاً ۵ دقیقه طول کشیده و به مرور زمان ممکن است بیشتر هم شود.

درد معده: احساس درد در معده چند دقیقه طول کشیده و با گذشت زمان بهتر خواهد شد.

۵. فاکتورهای تشدید کننده درد:

درد قلب: درد قلبی با توجه به فاکتورهایی مانند سابقه بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن می‌تواند تشدید پیدا کند و بیشتر شود.

درد معده: معده درد معمولاً با توجه به سوابق بیماری‌های گوارشی، رژیم غذایی نامناسب و پرچرب، مصرف داروهای خاص و استرس بیش از اندازه، تشدید پیدا کرده و بیشتر می‌شود.

۶. تفاوت در روش تشخیص نوع درد:

از دیگر تفاوت‌هایی که قلب درد و معده درد با یکدیگر دارند، تفاوت در راه‌های تشخیص نوع درد است. روش تشخیص درد قلب از درد معده به شرح زیر می‌باشد:

تشخیص درد قلب:

درد قلبی ابتدا به واسطه معاینه بالینی تشخیص داده شده و سپس به کمک روش‌های زیر قابل معاینه و بررسی خواهد بود:

تشخیص درد معده:

اولین قدم برای تشخیص درد معده، معاینه بالینی می‌باشد. در قدم‌های بعدی بررسی پرونده‌های پزشکی و آزمایش خون برای بررسی اسیدهای معده و رفلاکس معده انجام می‌شود.

۷. تفاوت در نحوه درمان درد:

درد قلبی و درد معده هر کدام به کمک روش‌های متنوعی از قبیل دارو درمانی‌، تغییر عادات غذایی و یا حتی عمل جراحی درمان می‌شوند. در ادامه تفاوت در شیوه درمان درد قلبی و درد معده را مشاهده خواهید کرد:

درد قلب: برای درمان این درد داروهایی مانند بتابلاکرها، رقیق کننده خون و یا آسپرین تجویز می‌شود و در صورت نیاز، عمل‌های جراحی مانند آنژیوپلاستی و یا عمل قلب باز انجام خواهند شد.

درد معده: برای درمان معده درد در ابتدای امر تغییر عادات غذایی، کوچک‌تر کردن وعده‌های غذایی و یا کاهش وزن پیشنهاد شده و در صورت نیاز، داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها و داروهای کاهش‌دهنده التهاب و درد معده مانند امپرازول تجویز خواهد شد.

جهت درمان قلب درد خود همین حالا کلیک کنید.

درد قلب و درد معده چه شباهت‌هایی دارند؟

از جمله شباهت‌هایی که درد قلبی و درد معده ممکن است داشته باشند عبارتند از:

  • حمله یا درد قلبی و درد معده هر دو منجر به احساس درد در قفسه سینه می‌شوند.
  • هر دو عارضه ممکن است به کمک دارو درمانی یا تغییر عادات غذایی درمان شوند.
  • درد قلب و درد معده برای تشخیص نیاز به آزمایش خون دارند.
  • هر دو بیماری ممکن است باعث احساس سوزش سر دل شود.

چرا بهتر است تفاوت درد قلب و معده درد را بشناسیم؟

دانستن تفاوت میان درد قلب و درد معده از آن جهت اهمیت دارد که می‌توانید علت درد را سریع تشخیص دهید، از بروز عوارض خطرناکی مانند سکته قلبی جلوگیری کنید، اضطراب و استرس ناشی از درد را کاهش دهید و همچنین کیفیت زندگی خودتان را بهبود ببخشید. برای درمان و پیدا کردن علت درد قلبی، بهتر است تا به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید و برای درمان معده درد هم توصیه می‌شود تا به پزشک متخصص گوارش یا داخلی مراجعه کنید.

چرا دکتر رامین بقایی را برای درمان درد قلبی انتخاب کنیم؟

دکتر رامین بقایی تهرانی یکی از بهترین پزشکان متخصص جراحی قلب و عروق در تهران هستند که با بیش از 20 سال سابقه، در درمان و جراحی انواع اختلالات قلب و عروق مهارت دارند. ایشان فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از دانشگاه ایران هستند. ایشان به مدت ۳ سال به ریاست بخش جراحی قلب در بیمارستان مدرس را بر عهده داشتند و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی تهران می‌باشند.

دکتر رامین بقایی طیف گسترده‌ای از خدمات مرتبط با جراحی قلب از قبیل موارد زیر را ارائه می‌دهند:

برای رزرو نوبت و تعیین وقت معاینه با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم تعیین وقت اینترنتی را پر کنید.

0 نظر

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *