مقالات | 2 comments

متخصص جراحی قلب

قلب حیاتی‌ترین عضو بدن است و با پمپاژ خون در بدن باعث جریان یافتن خون از طریق رگ‌ها و شریان‌ها و هدایت خون به قسمت‌های مختلف بدن و اندام‌ها می‌شود. بطور کلی متخصص قلب و عروق وضعیت قلب بیمار را بررسی می‌کند و هرگونه نارسایی در سیستم قلبی عروقی از جمله نارسایی دریچه آئورت و یا نارسایی دریچه میترال را مشخص می‌کند و اگر نیاز به عمل جراحی باشد، متخصص جراحی قلب جراحی را انجام می‌دهد. افرادی که به بیماری های عروق قلبی مبتلا می‌شوند باید دقت داشته باشند که چه زمان به پزشک متخصص قلب و چه زمان به متخصص جراحی قلب مراجعه کنند!

برای دانستن این موضوع بهتر است تا در ادامه مطلب ما را همراهی کنید و علاوه بر شناخت تفاوت متخصص قلب و متخصص جراحی قلب، از وظایف بهترین متخصص جراح قلب نیز مطلع شوید.

متخصص جراحی قلب و عروق کیست؟

فردی که پس از پایان دوره پزشکی عمومی خود، تخصص قلب و عروق را انتخاب کرده و به معاینه و رسیدگی به وضعیت قلبی و عروقی بیماران می‌پردازد را می‌توان یک متخصص قلب و عروق یا cardiologist دانست. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که وظیفه یک متخصص قلب و عروق حرفه‎‌ای چیست؟

• شناسایی نارسایی های قلب و عروق
  • انجام تست های تعیین کننده وضعیت قلبی بیمار
  • انجام انواع جراحی های قلب و عروق برای بیماران
  • بررسی نتایج آزمایشات و انجام معاینات فیزیکی مورد نیاز
  • تجویز داروهای لازم برای رفع ناهنجاری های قلبی و عروقی

“A cardiologist is a medical doctor who studies and treats diseases and conditions of the cardiovascular system — the heart and blood vessels — including heart rhythm disorders, coronary artery disease, heart attacks, heart defects and infections, and related disorders.”

“متخصص جراحی قلب یک پزشک تحصیل کرده است که بیماری ها و اختلالات سیستم قلبی و عروقی، از جمله اختلالات ریتم قلب، بیماری عروق کرونر، حملات قلبی، نقص ها و عفونت های قلبی و اختلالات مرتبط با آن را مطالعه و درمان می‌کند.”
منبع: www.urmc.rochester.edu

وظایف متخصص جراحی قلب چیست؟

اولین وظیفه هر متخصص قلب، انجام تست‌ها و آزمایش‌های تخصصی است که منجر به تشخیص بیماری‌های قلبی و بررسی وضعیت عملکرد قلب می‌شود. برخی از رایج ترین تست هایی که پزشکان در بیمارستان‌ها و یا کلینیک‌های خود انجام می‌دهند عبارتند از:

تست الکتروکاردیوگرام:

در این تست متخصص قلب به بررسی قدرت الکتریکی قلب در برابر امواج و پالس های الکتریکی فرستاده شده به قلب می‌پردازد.

تست اکو قلب:

رایج ترین روش برای بررسی و تصویربرداری از قلب، اکوی قلب است. متخصص جراحی قلب در این تست ناهنجاری های ساختاری در قلب، عفونت‌های داخلی و مشکلاتی که ممکن است در پمپاژ خون وجود داشته باشد را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه اختلال از آن آگاه خواهد شد.

تست ورزش:

از این تست استفاده می‌شود تا متخصص قلب، ریتم و کارکرد قلب را حین ورزش و یا در حین استراحت بررسی کند. تست ورزش زمانی توسط متخصص جراحی قلب تجویز می‌شود که تست الکتروکاردیوگرام و یا اکوی قلب نتواند به خوبی وضعیت قلب را نمایان کند.

تست بررسی آریتمی قلبی با دستگاه هولتر قلب:

هنگامی که فردی با اختلالات و نوسانات شدید ریتم و ضربان قلب همراه است، متخصصن قلب از دستگاهی به نام هولتر قلب استفاده می‌کند تا ریتم قلبی را رکورد کرده و با گذشت زمانی مشخص، رکوردها را بررسی کنند.

معمولا هولتر قلب به مدت 24 ساعت به شکل پرتابل و قابل حمل استفاده می‌شود.

بهترین متخصص قلب در تهران چه اختلالاتی را درمان می‌کند؟

قلب بزرگسالان و حتی کودکان ممکن است در اثر اختلالات مادرزادی و یا در اثر افزایش سن، با مشکلاتی رو به رو شود. در چنین شرایطی بهترین اقدام مراجعه به یک پزشک متخصص و درجه یک جراحی قلب بوده تا شما را درمان کند و سلامتی را به قلبتان هدیه دهد. بهترین جراح قلب در تهران و سایر شهرها مانند اصفهان و اهواز، اختلالات قلبی را که به شرح زیر هستند درمان خواهد کرد:

بیماری آترواسکلروز:

عارضه‌ای قلبی که در اثر تجمع پلاک‌ها در مسیر شریان قلب به وجود می‌آید و گردش خون را مختل می‌کند. این اختلال به مرور زمان موجب می‌شود تا:

• فشار خون بالا برود.
  • حملات و سکته های قلبی رخ دهند.
  • بیماری‌های عروق کرونر (CAD) رخ دهد.

درمان آترواسکلروز قلبی خود را به دکتر رامین بقایی بسپارید!

آریتمی‌های قلبی:

اختلالی در سیستم الکتریکی قلب که منجر به ضربان غیر طبیعی قلب خواهد شد. انواع آریتمی قلبی که ممکن است تجربه کنید شامل موارد زیر هستند:

• تاکی کاردی (ضربان غیر عادی و تند قلب)
  • برادی کاردی (ضربان غیر عادی و کند قلب)
  • فیبریلاسیون دهلیزی (نامنظم بوده ضربان قلب)

عفونت‌های قلبی:

لایه‌های گوناگونی از قلب می‌تواند دچار عفونت شود که، رایج‌ترین عفونت‌های قلب که توسط متخصص جراحی قلب شناسایی و درمان شده عبارتند از:

• میوکاردیت (التهاب عضله قلبی)
  • اندوکاردیت (عفونت لایه داخلی قلب)
  • پریکاردیت (عفونت لایه خارجی قلب)

“اگر به مشکلات قلبی مبتلا هستید و یا به دنبال مشاوره تخصصی قلب توسط یک پزشک حرفه‌ای در تهران هستید، دکتر رامین بقایی انتخاب خوبی برای شما هستند.”

وقت را تلف نکنید و همین حالا بری تعیین نوبت مشاوره تخصصی قلب و عروق با مطب دکتر رامین بقایی تماس بگیرید.

انواع روش‌های جراحی قلب توسط بهترین جراح قلب

پزشکان جراحی قلب از روش‌های متنوع و گوناگونی برای درمان و جراحی اختلالات قلبی استفاده می‌کنند. انتخاب بهترین روش جراحی معمولا به بیماری که به آن مبتلا هستید و میزان مهارت جراح قلب بستگی دارد. یک پزشک متخصص جراحی قلب از روش‌های درمانی زیر برای جان بخشیدن دوباره به زندگی شما استفاده می‌کند:

جراحی قلب باز:

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جراحی قلب که با ایجاد برشی عمودی و بزرگ بر روی قفسه سینه انجام می‌شود تا دسترسی کافی به قلب وجود داشته باشد، جراحی قلب بازاست. توجه داشته باشید که برخی از جراحان قلب به سبب حساسیت بسیار بالای اینم عمل، از روش‌های جراحی جایگزین مانند آنژیوپلاستی و یا بالون زدن قلب استفاده می‌کنند.

جراحی قلب با استفاده از روبات‌های کمکی:

برخی روبات‌های کوچک و بسیار دقیقی وجود دارند که می‌توانند دستیار پزشکان جراحی قلب در طی عمل باشند. جراحی قلب به کمک ربات، به جراح قلب در عمل می‌کند تا با ایجاد کمترین برش‌ها و صدمات به جسم بیمار، بیماری های قلبی و عروقی او را درمان کنند.

جراحی استنت گذاری در قلب:

یکی دیگر ازانواع روش‌های جراحی قلب که توسط متخصص جراحی قلب صورت می‌گیرد، عمل استنت گذاری در قلب است. طی این عمل پزشک جراحی قلب یک لوله باریک و حاوی دوربین و فنر استنت را از شریان اصلی در ران پا، و یا از طریق مری بیمار وارد بدن کرده و سپس این بالون باز کننده رگ را در قسمتی که دچار آسیب شده است باز می‌کند.

عمل جراحی استنت گذاری عملی کم تهاجمی بوده که توسط بهترین متخصصان قلب با مهارت و دقت کافی، در جهت باز کردن عروق قلبی و رفع بیماری‌های عروق کرونر عمل می‌کند.

اگر این علائم را دارید بهتر است همین حالا به متخصص جراحی قلب مراجعه کنید!

رایج‌‎ترین و شاید بتوان گفت، نگران کننده‌ترین علائمی که با دیدن ناگهانی آن‌ها باید به پزشک متخصص جراحی قلب مراجعه کنید، عبارتند از:

• سرگیجه‎
  • عرق سرد بر پیشانی
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه
  • احساس خستگی مفرط و بی‌دلیل
  • تپش قلب و آریتمی شدید و مکرر

آیا به تازگی تپش قلب دارید و یا بی دلیل و بدون هیچ فعالیتی تنگی نفس دارید؟! برای فهمیدن علت این اختلالات به شما توصیه می‌کنیم تا به بهترین جراح قلب در تهران مراجعه کنید!

وظیفه بهترین جراح و متخصص قلب چیست؟

مسلم است که بهترین جراحان قلب علاوه بر تشخیص عارضه‌های قلبی، به جراحی این اختلالات و ناهنجاری‌های قلبی می‌پردازند. موارد زیر جز مهم‌ترین وظایف پزشک جراحی قلب به شمار می‌آیند:

دکتر رامین بقایی بهترین و مطمئن‌ترین متخصص جراحی قلب در تهران!

معرفی رشته‌های فوق تخصصی جراحی قلب و عروق

در زمینه جراحی فوق تخصصی قلب و عروق رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی برای مطالعه وجود دارد که هر یک بر درمان جنبه خاصی از بیماری‌های قلب و عروق تمرکز می‌کند. یک جراح قلب می‌تواند در رشته‌های فوق تخصصصی زیر تحصیل کند و پس از آن به عنوان فوق تخصص آن زمینه فعالیت کند:

جراحی قلب:

پزشک جراح قلب در درمان اختلالات مربوط به قلب از جمله جراحی بای‌پس قلبی، جراحی ترمیم دریچه‌های قلبی، پیوند قلب و جراحی تخصصی قلب کودکان و … مشغول می‌باشد.

الکتروفیزیولوژی:

متخصص جراحی قلب به درمان اختلالات فیزیولوژی قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، انواع تاکی کاردی‌ها و برادی کاردی‌‌ها و … می‌پردازد.

متخصص بیهوشی قلبی:

پزشکان جراحی قلبی که به عنوان متخصص بیهوشی قلب در اتاق عمل حاضر می‌شوند، به طور تخصصی بر روی بیهوش کردن بیمار حین جراحی قلب فعالیت می‌کنند.

متخصص قلب و عروق مداخله‌ای:

پزشک جراحی قلبی که به عنوان متخصص قلب و عروق مداخله‌ای فعالیت می‌کند، معمولا در تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی به کمک تست‌ها و آزمایش‌های از پیش انجام شده برای بهبود ناهنجاری‌های قلبی مهارت دارند.

تفاوت متخصص جراح قلب با متخصص قلب و عروق

متخصص قلب به دانشجوی رشته پزشکی گفته می‌شود که پس از پایان دوره پزشکی عمومی خود، وارد دوره تخصصی جراحی قلب خواهد شد. بعد از تکمیل تحصیلات در این مقطع دانشجویان می‌توانند وارد شاخه جراحی قلب شوند و به عنوان متخصص جراحی قلب و یا پزشک جراحی قلب مشغول به کار شوند. با پایان این دوره موارد زیر برای جراحان فوق تخصصی قلب مجاز خواهد بود:

فوق تخصص جراحی قلب و عروق

متخصص قلب برای افرادی که با مشکلات و علائمی مانند درد قفسه سینه، ضعف، خستگی غیرمعمول، ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس و احساس ناراحتی در ناحیه قلبی مرتبط هستند، ضروری است. همچنین، افرادی که در خانواده تاریخچه بیماری‌های قلبی داشته‌اند نیز باید با متخصص قلب مشورت کنند.
متخصص قلب مشکلات و بیماری‌های مربوط به سیستم قلب و عروق را بررسی و تشخیص می‌دهد. این شامل بیماری‌هایی مانند بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، ضربان نامنظم قلب و نقص‌های ساختاری قلب می‌شود.
برای پیدا کردن متخصص قلب مناسب، می‌توانید از مراجعه به پزشک یا دیگر افرادی که تجربه ملاقات با متخصص قلب را داشته‌اند، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید به کمک منابع آنلاین و وبسایت‌های معتبری که اطلاعات در مورد متخصصان قلب در اختیار قرار می‌دهند، راهنمایی را جستجو کنید.
اشخاصی که مشکلاتی مانند بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری‌های قلبی، ضعف قلبی، ضربان نامنظم قلب و نیاز به عمل جراحی قلب دارند، به جراح قلب نیاز دارند. همچنین، افرادی که به تازگی یک حادثه قلبی تجربه کرده‌اند و نیاز به تشخیص دقیق و درمان دارند، نیز به جراح قلب مراجعه می‌کنند.

1. مصیب صالحی

کسی تا به حال با دکتر بقایی تجربه عمل قلب داشته؟

بازخورد
    • رضا

بله، من جراحی باز پیش ایشون انجام دادم. ایشون فوق‌العاده بودن. بدون هیچ ایرادی جراحیم انجام شد.

بازخورد