تماس با پزشک

نارسایی دریچه میترال قلب و روش های درمان

بیماری ها | 2 comments

دریچه میترال قلب یکی از حیاتی‌ترین دریچه‌هایی است که عملکرد آن در سلامت عمومی بدن بسیار تاثیر گذار است. نارسایی دریچه میترال به شرایطی پزشکی گفته می‌شود که در طی آن جریان خون به جای آنکه در مسیر عادی خودش حرکت کند، خلاف جهت حرکت کرده و به اصطلاح برگشت خون را رقم می‌زند.

ممکن است سوالاتی درباره نارسایی دریچه میترال همچون “آیا نارسایی خفیف دریچه میترال خطرناک است؟ آیا نارسایی دریچه میترال درمان دارد؟ چه غذاهایی برای افتادگی دریچه میترال مفید است؟” ذهن شما را به خود درگیر کند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هر آنچه که در خصوص نارسایی دریچه میترال لازم است بدانید، به خوبی آشنا شوید.

عنوان مطالب (جهت دسترسی سریع) نمایش

عملکرد دریچه میترال قلب به چه صورت است؟

دریچه میترال یا دریچه دو لتی (Mitral Valve) در بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. عملکرد نرمال این دریچه به این صورت است که در حین استراحت و هنگام دیاستول (Diastole) یا باز شدن دریچه قلب، خون به راحتی از دهلیز چپ حرکت کرده و وارد بطن چپ می‌شود.

در زمان سیستول (Sistole) یا همان بسته شدن دریچه میترال، حفره به طور کامل بسته شده و خونی که در بطن چپ قرار دارد وارد شاهرگ آئورت می‌شود.

هرگونه اختلال و نارسایی در دریچه میترال، موجب ایجاد یک ناهماهنگی در سیستم جریان خون در این دریچه خواهد شد. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که نارسایی دریچه میترال دقیقاً چیست؟

درمان نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال چیست؟

منظور از نارسایی دریچه میترال که به انگلیسی Mitral Regurgutation و یا Mitral Valve Insufficiency گفته می‌شود، پس زده شدن خون از طریق دریچه میترال در بزرگسالان و کودکان است.

زمانی که حفره میترال قلب نتواند به خوبی بسته شود و اجازه دهد تا خون به سمت عقب و خلاف جهت خود حرکت کند، نارسایی دریچه میترال قلبی اتفاق می‌افتد. با برگشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ، میزان خونی که وارد آئورت می‌شود نیز کاهش پیدا کرده و می‌تواند منجر به بروز اختلالاتی در عملکرد قلب شود که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

با توجه به گزارش ssmhealth.com، نارسایی دریچه میترال اینگونه تعبیر شده است:

Mitral insufficiency, the most common form of valvular heart disease, occurs when the mitral valve does not close properly, allowing blood to flow backwards into the heart. As a result, the heart cannot pump efficiently, causing symptoms like fatigue and shortness of breath.

نارسایی دریچه میترال شایع‌ترین شکل بیماری دریچه‌‌ای قلب هستند و زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه میترال به درستی بسته نمی‌شود و سبب برگشت خون به سمت عقب و خلاف جهت معمول جریان خون در قلب می‌شود. در نتیجه قلب نمی‌تواند به خوبی و به طور موثری پمپاژ خون را انجام دهد، و موجب بروز علائمی مانند خستگی و تنگی نفس خواهد شد.

علائم نارسایی دریچه میترال

علائم نارسایی میترال به شدت بیماری شما بستگی دارد. هرچه نارسایی میترال قلب شدیدتر باشد، می‌تواند با علائم و نشانه‌هایی از جمله موارد زیر همراه باشد:

  • احساس خستگی
  • تجمع مایع در ریه‌ها
  • مور مور یا سوفل قلبی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • ضربان نامنظم قلب یا آریتمی قلبی
  • احساس کوبیده شدن قلب و تپش قلب زیاد
  • تورم (ادم) در شکم، پاها و به خصوص مچ پا
  • تنگی نفس به خصوص هنگام استراحت و دراز کشیدن
  • سرفه کردن همراه با خس خس از سمت قلب در طول شب

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره نارسایی دریچه میترال قلب در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

در بسیاری از موارد بیماران هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند. در چنین مواردی ممکن است که با بدتر شدن وضعیت نارسایی بیمار، علائم نارسایی دریچه میترال ظاهر شوند. همچنین این علائم به شدت و مدت زمان ایجاد نارسایی در دیچه میترال بستگی دارد. اگر به فکر سلامت قلب خودتان هستید و نمی‌خواهید که شدت نارسایی دریچه میترال شما بالا برود، توصیه می‌شود تا دائماً تحت نظارت پزشک متخصص قلب و یا فوق تخصص جراحی قلب باشید.

علائم نارسایی دریچه میترال

علت بروز نارسایی دریچه میترال قلب

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که “دلیل بروز نارسایی دریچه میترال چیه؟” در اغلب موارد علت نارسایی دریچه میترال قلب، بیماری‌های دریچه میترال هستند. در واقع اگر در بطن چپ و به طور کلی دریچه میترال قلب شما اختلالی وجود داشته باشد، می‌تواند نارسایی این عضو از بدن را به همراه داشته باشد. از جمله دلایلی که سبب بروز نارسایی دریچه میترال قلب می‌شوند عبارتند از:

ضخیم شدن عضله قلب یا کاردیومیوپاتی:

یکی از بیماری‌های قلبی که پمپاژ خون برای قلب را دشوار می‌کند، کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy) و یا ضخیم شدن عضله قلب است. این وضعیت می‌تواند بر عملکرد دریچه قلب تاثیر بگذارد و نارسایی در دریچه‌های میترال و آئورت را به همراه داشته باشد.

 پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال:

در چنین شرایطی فلپ یا لت‌های دریچه میترال به جای آنکه در جهت جریان خون باشند، در خلاف جهت هستند. یعنی لت‌های دریچه میترال به سمت محفظه بالایی سمت چپ یا همان دهلیز برگشته و سبب انقباض قلب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تنگی دریچه میترال

مشکلات قلبی مادرزادی:

اگر از بدو تولد از مشکلات قلبی مانند نقص در عضوی از قلب رنج می‌برید، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر نارسایی دریچه میترال هستید.

جهت درمان اختلالات و مشکلات مادرزادی قلب، همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

آسیب بافت‌های قلب:

با گذشت زمان و افزایش سن، احتمال فرسایش و تخریب بافت فلپ‌های دریچه میترال بالا می‌رود. همچنین ممکن است که بافت نگهدارنده لت‌های دریچه میترال نیز کشیده و یا پاره شوند و نشتی خون از این عضو را به همراه داشته باشند.

سکته و حملات قلبی:

حمله قلبی می‌تواند عضلات قلب و قدرت لت‌های دریچه‌های قلب را تضعیف کند. اگر حمله قلبی شما شدید و گسترده باشد، می‌تواند موجب بروز نارسایی در دریچه میترال قلب شود. نشتی یا همان نارسایی دریچه میترال اگر در اثر حمله قلبی اتفاق بیفتد، نارسایی ایسکمیک نامیده می‌شود.

تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کنید و هر زمان که بیماری می‌شوید سریعاً آن را درمان کنید، تا به بیماری‌های قلبی خطرناک و آسیب زننده‌ای همچون نارسایی دریچه میترال قلب مبتلا نشوید!

تب روماتیسمی:

تب روماتیسمی یکی از عوارض ناشی از ویروس گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده است. تب روماتیسمی می‌تواند به دریچه میترال قلب آسیب برساند و منجر به ایجاد نارسایی دریچه میترال شود.

اندوکاردیت:

دریچه میترال قلب ممکن است که بر اثر عفونت پوشش داخلی قلب یا همان اندوکاردیت (Endocarditis) نیز اتفاق بیفتد. اندوکاردیت در اغلب موارد فقط و فقط دریچه‌های قلبی شما را به خود درگیر می‌کند.

پرتو درمانی:

در معرض اشعه پرتوهای ضد سرطان قرار گرفتن، یکی دیگر از علل بروز نارسایی در دریچه میترال قلب می‌باشد. پرتو درمانی موجب می‌شود تا لت‌های دریچه میترال ضعیف شود و سبب بروز نشتی این اندام شود.

برای دریافت مشاوره و معاینه منظم سلامت دریچه میترال قلبتان با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

تشخیص بیماری نارسایی دریچه میترال

برای تشخیص نارسایی دریچه میترال قلب، دکتر متخصص قلب معمولاً در اولین قدم یک معاینه فیزیکی و بالینی انجام می‌دهد. در این معاینه ابتدا با گوشی قلب، صدای دم و بازدم شما هنگام نفس کشیدن معاینه و بررسی می‌شود. سپس سوالاتی از شما می‌پرسد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • آیا احساس خستگی بی دلیل دارید؟
  • آیا ریتم ضربان قلب شما نامنظم است؟
  • آیا سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی دارید؟
  • آیا پرولاپس یا افتادگی دریچه قلب را تجربه کردید؟

اگر هنگام گوش دادن به صدای قلب شما دکتر متوجه نوساناتی در صدای قلب و یا سوفل و مور مور قلبی شود، شک و شبهه به سمت ابتلا به نارسایی دریچه میترال قلب می‌رود. به همین دلیل است که از دیگر تکنیک‌ها و روش‌ها برای بررسی وضعیت سلامت قلب شما استفاده خواهد شد.

معاینه و تشخیص بیماری نارسایی دریچه قلب خود را به دکتر رامین بقایی بسپارید.

از جمله بارزترین تست‌هایی که برای تشخیص بیماری نارسایی دریچه میترال مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

ام آر آی قلب (Cardiac MRI):

در ام آر آی قلب، میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد یک تصویر دقیق از قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ام آر آی قلب می‌تواند جزئیات بیشتری در خصوص سلامت قلب از جمله شدت نارسایی دریچه میترال، اندازه و همچنین عملکرد بطن چپ قلب را به پزشکان گزارش دهد.

اکوکاردیوگرافی (Ecocardiogram):

در این روش تشخیصی از امواج صوتی استفاده می‌شود تا ساختار قلب مورد بررسی قرار بگیرد. اکوکاردیوگرافی که برای تشخیص نارسایی دریچه میترال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک یا TTE است. این روش از قابلیت تشخیص بیماری مادرزادی دریچه میترال و بیماری تب روماتیسمی در دریچه قلب برخوردار است.

الکتروکاردیوگرافی (Electrocardiogram):

در الکتروکاردیوگرام یا EKG، سیم‌ها یا الکترودهای متصل به پوست قفسه سینه، می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی قلب را اندازه گیری کنند. اگر که در نتیجه‌ی تست الکتروکاردیوگرام ریتم نامنظمی از ضربان قلب مشاهده شود، می‌تواند مربوط به بیماری دریچه میترال قلب باشد.

 تصویربرداری با اشعه ایکس از قفسه سینه (Chest X-ray):

اشعه ایکس و تصویر برداری از قفسه سینه می‌تواند وضعیت سلامت قلب و ریه‌ها را به پزشکان نمایش دهد. این تست آسان‌ترین و سریع‌ترین روش برای تشخیص این است که آیا قلب بزرگ شده و مایعی اطراف آن را احاطه کرده است یا خیر!

تست ورزش یا تست استرس (Exercise test or Stress test):

در تشخیص بیماری نارسایی دریچه میترال به کمک تست ورزش، اغلب بیماران بر روی یک تردمیل راه می‌روند و یا بر روی یک دوچرخه ثابت، دوچرخه سواری می‌کنند و در تمام مدت فعالیت عملکرد قلب تحت نظارت خواهد بود. تست‌های ورزشی نشان می‌دهند که قلب نسبت به فعالیت بدنی چه واکنشی نشان داده و آیا علائم نارسایی دریچه میترال در طول ورزش بروز پیدا می‌کند یا خیر.

آیا نارسایی دریچه میترال خطرناک است؟

کاتتریزاسیون قلبی (Cardiac Catheterization):

این آزمایش آخرین تست برای تشخیص نارسایی دریچه میترال قلب است. در واقع اگر در هیچ کدام از روش‌ها، مشکل قلبی شما قابل شناسایی نباشد روش تشخیص کاتتریزاسیون قلبی مفید واقع خواهد شد.

در این روش پزشک متخصص قلب، از یک لوله نازک به نام کاتتر استفاده کرده و آن را وارد شریان بازو و یا کشاله ران می‌کند تا بتواند به قلب و دریچه‌های آن برسد. سپس مایعی رنگی و بی ضرر از سر از کاتتر به جریان خون، در مسیر دریچه قلب تزریق می‌شود تا شریان‌های حفره‌های قلب به خوبی نمایان شوند.

شما با چه روشی توانستید نارسایی قلب خودتان را تشخیص دهید؟ تجربه خودتان از تشخیص این عارضه را در انتهای صفحه (بخش کامنت) برای ما بنویسید.

درمان نارسایی دریچه میترال

هدف اصلی از درمان نارسایی دریچه میترال قلب، بهبود عملکرد قلب و در عین حال کاهش علائم و نشانه‌های ناشی از این بیماری است. در واقع پیش از آنکه نارسایی دریچه قلب شدید شود و آسیب جدی به قلب بزند، به کمک روش‌های درمان نارسایی دریچه میترال رفع و رجوع خواهند شد. روش‌هایی که جراحان متخصص قلب از آن‌ها، برای درمان نارسایی دریچه میترال استفاده می‌کنند عبارتند از:

درمان نارسایی دریچه میترال در خانه

معالجه نشتی در دریچه میترال غیر ممکن نیست و در مواردی که شدید نباشد، تحت نظارت پزشک می‌تواند در خانه بهبود پیدا کند. پزشکان توصیه می‌کنند تا برای درمان نارسایی دریچه میترال در خانه از تکنیک‌های زیر حتماً استفاده کنید:

  • ورزش منظم و روزانه
  • تغییر سبک و استایل زندگی
  • رعایت رژیم غذایی و مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • پیگیری منظم وضعیت سلامت قلب با تحت نظارت پزشک بودن
  • درمان به موقع بیماری‌هایی مانند گلودرد و عفونتی مانند تب روماتیسم

درمان دارویی نارسایی دریچه میترال قلب

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که برای درمان نارسایی دریچه قلب توسط پزشکان متخصص و جراحان توصیه می‌شود، مصرف قرص و دارو می‌باشد. ضروری است که داروهای نارسایی دریچه میترال قلب توسط بیماران به صورت منظم و روزمره مصرف شود. برخی از داروهایی که علائم و بیماری‌های ناشی از نارسایی دریچه میترال را بهبود می‌بخشند، عبارتند از:

دیورتیک‌ها (Diuretics): دیورتیک‌ها داروهایی هستند که به عنوان قرص آب نیز شناخته می‌شوند. این داروها از تجمع مایعات در یک عضو از بدن به خصوص بطن چپ و یا ریه‌ها، و همچنین از عفونت کردن این نواحی جلوگیری خواهند کرد.

داروهای فشار خون (Blood Pressure Medications): فشار خون می‌تواند با بیماری‌های ناشی از نارسایی دریچه میترال قلب تداخل ایجاد کند و موجب شدت گرفتن آن شود. به همین دلیل اگر هم فشار خون دارید و هم از نارسایی دریچه میترال قلب رنج می‌برید، توصیه می‌شود تا تحت نظارت پزشک از داروهای کاهنده فشار خون استفاده کنید.

نظارت شدن مداوم توسط پزشک متخصص قلب آن هم در زمانی که داروهای فشار مصرف می‌کنید و از بیماری‌های قلبی رنج می‌برید، اقدامی ضروری و بسیار مهم است که نباید به هیچ وجه از آن صرف نظر کرد!

رقیق کننده‌ها و یا داروهای ضد انعقاد خون (Blood Thinners): اگر به دلیل بیماری نارسایی دریچه میترال قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی خون در بدن شما غلیظ شده باشد، ریسک ایجاد لخته خون و بروز سکته قلبی افزایش می‌یابد. در نتیجه پزشکان متخصص جراح قلب داروهای ضد انعقادی را تجویز می‌کنند تا از لخته شدن خون جلوگیری کنند.

داروهای دیگری که برای درمان نارسایی دریچه قلب توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ادرار آور به منظور افزایش دفع مایعات
  • داروهای گشاد کننده عروق قلبی یا وازودیلاتورها
  • داروهای مسدود کننده بتا (بتابلاکرها) برای کاهش ضربان قلب
  • داروهای آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌هایی مانند اندوکاردیت (عفونت دریچه قلب)

جهت درمان نارسایی دریچه میترال قلبتان با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

 عمل جراحی نارسایی دریچه میترال

آخرین و حساس‌ترین روش درمانی که برای بیماران مبتلا به نشتی و نارسایی دریچه میترال استفاده می‌شود، عمل جراحی است. اگر هیچ کدام از سایر روش‌های درمان نارسایی میترال نتوانند وضعیت این بیماری را بهبود ببخشند، عمل دریچه میترال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جراحی نارسایی دریچه میترال دو حالت دارد: ۱. عمل جراحی ترمیم دریچه میترال و ۲. عمل جراحی تعویض دریچه میترال، که هر کدام از آن‌ها به شرح زیر هستند:

عمل جراحی ترمیم دریچه میترال (Mitral Valve Repair):

در جراحی ترمیم این حفره آسیب دیده، دریچه میترال به همان شکل باقی می‌ماند و تنها قسمت‌هایی از آن که آسیب شدید دیده است، با استفاده از بافت‌های بیولوژیکی و مصنوعی ترمیم خواهد شد. عموماً نتایج جراحی ترمیم دریچه میترال در بیمارستان‌های تخصصی شهر تهران و توسط جراحان حرفه‌ای قلب، بسیار رضایت بخش خواهد بود. در طول عمل ترمیم دریچه میترال، جراحان می‌توانند از متدهای متنوع درمانی از جمله موارد زیر استفاده کنند:

آنولوپلاستی (Annuloplasty): جراح در این روش یک حلقه را در اطراف دریچه میترال قرار داده و آن را سفت و تقویت می‌کند. آنولوپلاستی ممکن است با تکنیک‌های دیگر جراحی، برای ترمیم دریچه قلب مورد استفاده قرار بگیرد.

جهت تعیین نوبت اینترنتی برای جراحی ترمیم دریچه میترال توسط دکتر رامین بقایی کلیک کنید.

والولوپلاستی (Valvuloplasty): در این روش از یک کاتتر برای ترمیم دریچه میترال استفاده می‌شود. در این روش جراح لوله باریک کاتتر حاوی بالون را از طریق شریان خونی وارد بدن کرده و سپس، بعد از رسیدن سری لوله به دریچه بالون باز خواهد شد. بعد از باز شدن بالون لوله کاتتر از بدن خارج شده و زخم آن بخیه زده خواهد شد.

روش گیره دریچه میترال (Mitral Valve Clip): در این روش یک پزشک متخصص بیماری‌های قلبی، گیره‌ی مخصوص ترمیم دریچه میترال را برداشته و به کمک کاتتر آن را به سمت دریچه هدایت می‌کند. این گیره برای بهبود قدرت بسته شدن لت‌ها و همچنین کاهش نشتی و نارسایی دریچه میترال مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش گیره برای درمان نارسایی دریچه میترال قلب برای افرادی که نارسایی شدید قلبی دارند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع جراحی دریچه قلب

عمل جراحی تعویض دریچه میترال (Mitral Valve Replacement):

در طی تعویض دریچه میترال جراح، دریچه آسیب دیده را به کلی برمی‌دارد و آن را با یک دریچه جدید بیولوژیکی و یا مکانیکی به روش‌های متنوعی جایگزین می‌کنند. همچنین به یاد داشته باشید که اگر جراحی دریچه میترال به روش تعویض دریچه مکانیکی یا بیولوژیکی درمان شده باشد، بیماران به منظور جلوگیری از لخته شدن خون باید به صورت مادام العمر داروهای رقیق کننده خون را مصرف کنند.

عوارض نارسایی دریچه میترال

عوارضی که در اثر نارسایی دریچه میترال قلب تجربه می‌کنید، به شدت و وخامت بیماری شما بستگی دارد. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا نارسایی خفیف دریچه میترال خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. نارسایی خفیف دریچه قلب معمولاً عوارضی نداشته و خطرناک به شمار نمی‌رود. اما اگر نارسایی دریچه قلب شما شدید باشد، عوارض احتمالی که می‌توانید تجربه کنید عبارتند از:

فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان نامنظم قلب (Atrial Fibrillation): اگر دهلیز چپ شما در اثر نشت و برگشت خون به عقب بزرگ شود، می‌تواند موجب بروز اختلال در ریتم قلب شود. فیبریلاسیون دهلیزی اگر کنترل و درمان نشود می‌تواند خطر لخته شدن خون و همچنین سکته مغزی را افزایش دهد.

اگر به فکر سلامتی خودتان هستید و نمی‌خواهید که ریتم نامنظم قلب، نارسایی احتقانی و فشار خون ریوی را تجربه کنید، موثرترین اقدام در جهت رفع این مشکلات درمان بیماری نارسایی دریچه میترال قلب شماست.

نارسایی احتقانی قلب (Congestive Heart Failure): در نارسایی شدید دریچه میترال، قلب برای پمپاژ خون کافی باید سخت‌تر کار کند. تلاش اضافی سبب می‌شود تا بطن چپ قلب بزرگ‌تر شود. اگر این عارضه درمان نشود و به حال خودش باقی بماند، می‌تواند سبب ضعف عضلات قلب و بروز سکته قلبی نیز بشود.

فشار خون ریوی (Pulmonary Hypertension): نارسایی میترالی که درمان نشده باشد می‌تواند به مرور زمان سبب افزایش فشار در رگ‌های خونی در ریه‌ها شود. با افزایش فشار ریوی، میزان مایعات جمع شده در ریه بالا می‌رود و می‌تواند برای سلامت قلب خطر ساز باشد.

نارسایی دریچه میترال مادرزادی

ناهنجاری‌های مادرزادی در دریچه میترال قلب، مشکلاتی در میان دهلیز چپ و بطن چپ بوده که از بدو تولد همراه بیماران است. ناهنجاری‌های مادرزادی دریچه میترال قلب، عبارتند از:

  • اختلال در تارهای نگهدارنده لت‌های دریچه قلب
  • وجود لت یا فلپ‌های ضخیم و سفت در این دریچه
  • تغییر شکل دریچه و فلپ‌ها و وجود احتمال چسبیدن لت‌ها به یکدیگر
  • وجود بیش از دو سوراخ در دریچه میترال (معروف به دریچه دو دهانه)

انواع بیماری‌هایی که در اثر نارسایی مادرزادی دریچه میترال به وجود می‌آیند، عبارتند از:

  • نشتی دریچه میترال قلب در اثر خوب بسته ندن لت‌ها
  • باریک شدن دریچه میترال قلب در اثر افزایش ضخامت لت‌ها

دکتر رامین بقایی، جراح و درمانگر اختلالات مادرزادی قلب شما

نارسایی دریچه میترال در کودکان

کودکانی که مبتلا به نارسایی خفیف تا متوسط دریچه میترال قلب، معمولاً هیچ علامتی ندارند. با این حال، کودکانی که نشتی شدید دریچه میترال را تجربه می‌کنند، ممکن است از علائم زیر رنج ببرند:

  • رشد همراه با تاخیر
  • تنگی و کوتاهی نفس
  • تعرق شدید و مفرط
  • تغذیه ضعیف و بی اشتهایی
  • تنفس و ضربان قلب سریع و پی در پی
  • سختی در نفس کشیدن به خصوص هنگام نفس کشیدن

برای تشخیص و معالجه مشکلات قلبی فرزندتان کلیک کنید.

اگر جهت معاینه نارسایی دریچه قلب به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید، ممکن است از نوع خاصی از سوفل قلبی در طی معاینه قلبی شنیده شود. اگر دکتر متخصص قلب کودکان متوجه مور مور یا صداهای اضافی قلبی در فرزند شما شود، آزمایش‌هایی نظیر موارد زیر را برای تشخیص نارسایی دریچه قلب در کودکان پیشنهاد خواهد داد که عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرام
  • الکتروکاردیوگرام
  • کاتتریزاسیون قلبی
  • تصویر برداری با اشعه ایکس

در واقع روش‌های تشخیص نشت دریچه میترال قلب در کودکان و بزرگسالان مشابه بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

سوالات پرتکرار

بستگی به شرایط و میزان شدت بیماری دارد. در اغلب مواردی که نارسایی شدید نیست، این عارضه خطرناک نیست. اما اگر نارسایی دریچه قلب شدید باشد، ممکن است با عوارض گوناگونی همراه باشد.
شایع ترین دلیلی که سبب بروز نارسایی دریچه میترال قلب می‌شود، پرولاپس یا همان افتادگی دریچه میترال قلب می‌باشد.
اضطراب، حملات عصبی مانند پانیک اتک و افسردگی همگی دلیل برای افتادگی دریچه میترال و به دنبال آن، بروز نارسایی دریچه میترال هستند.
ریتم نامنظم قلب، سکته مغزی، افزایش فشار ریوی و همچنین سکته قلبی از جمله عوارض ناشی از نشت دریچه میترال قلب هستند.
بله. راه رفتن و فعالیت فیزیکی سبک و کم شدت، برای سلامت قلب و بهبود نارسایی دریچه قلب مفید می‌باشد.
کافئین موجود در قهوه و چای برای سلامت قلب شما ضرر دارد چرا که موجب می‌شود تا سطح استرس و اضطراب شما بالا برود و منجر به تشدید افتادگی و نارسایی دریچه میترال قلب شود.
توت فرنگی، بلوبری، تمشک، توت سیاه و تمامی خانواده توت‌های سرشار از آنتی اکسیدان برای جلوگیری از تشکیل لخته خون و نارسایی دریچه میترال قلب مفید هستند.
بله، نارسایی دریچه میترال درمان‌پذیر است. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند داروهایی را به شما تجویز کند تا علائم نارسایی قلبی را کاهش دهد. در موارد شدید‌تر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.
بله، نارسایی دریچه میترال ممکن است ارثی باشد. نارسایی دریچه میترال ارثی استعدادی به نقص در عملکرد یک یا هر دو دریچه میترال می‌دهد. این اختلال معمولاً به دلیل وراثت ژن‌های خاصی ایجاد می‌شود که منجر به ضعف، نقص ساختاری یا تغییرات در دریچه‌ها می‌شود.
برای کنترل و مدیریت نارسایی دریچه میترال، رژیم غذایی مناسب و متعادل بسیار مهم است. رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند به بهبود وضعیت قلب و کاهش علائم نارسایی کمک کند.

2 نظر

  1. سپهر

    سلام وقت بخیر، من سال ۹۸ اکو دادم برای مسابقات فوتبال، بهم گفتن نباید کارهای سنگین داشته باشم، به دلیل پایین بودن دریچه میترال

    الان چند روزه یک برخوردی در مسابقه داشتم، وقتی دستم چپم رو بالا میارم، مدام قلبم تیر میکشه، یا حتی موقع نشستن و برخاستن

    میخواستم بدونم آیا دریچه میترال میتونه باعث این درد شده باشه؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بهتر است اکو انجام دهید و جهت معاینه به فوق تخصص قلب مراجعه کنید.

      بازخورد

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *