سنکوپ قلبی چیست؟ + از علائم تا بهترین راه درمان

مقالات | 0 comments

اگر احساس سرگیجه یا سبک شدن سر را تجربه کردید و بعد از آن با حالت تهوع از حال رفتید، ممکن است که سنکوپ قلبی را تجربه کرده باشید. سنکوپ قلبی وضعیتی است که طی آن بیمار دچار سرگیجه و حالت تهوع شده و با غش کردن، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. سنگ کوب (سنکوپ) یا غش کردن وضعیتی نگران کننده به نظر می‌رسد که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

اگر نام سنکوپ به گوشتان خورده اما نمی‌دانید سنکوپ یعنی چه و یا با علائم و دلایل بروز سنکوپ آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سنکوپ چیست؟

سنکوپ قلبی اصطلاحی پزشکی برای وضعیت غش کردن است که با از دست دادن موقت هوشیاری اتفاق می‌افتد. معمولاً سنکوپ قلب در اثر نقص ساختاری یا الکتریکی در قلب اتفاق می‌افتد و بی ضرر و کوتاه مدت است. سنکوپ قلبی در بیمارانی که ناهنجاری‌های قلبی یا بیماری‌های مادرزادی قلبی دارند، شایع‌تر است.

سنکوپ قلبی با سایر سنکوپ‌ها که در اثر گردش خون در مغز اتفاق می‌افتد متفاوت است و دلایل دیگری در بروز آن نقش دارند.

در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره سنکوپ قلبی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آشنایی با انواع سنکوپ

ایفوگرافیک سنکوپ قلبی

در علم پزشکی، سنکوپ در سه دسته بندی زیر قرار می‌گیرد:

• سنوپ قلبی
  • سنکوپ غیر قلبی
  • سنکوپ با دلایل ناشناخته

سنکوپ تنها بر اثر بیماری‌های قلبی اتفاق نمی‌افتد. بلکه می‌تواند در اثر شرایطی که قلب در آن نقشی ندارد هم اتفاق بیفتد. در هر صورت دلیل سنکوپ هر چه که باشد، بهتر است تا به محض مشاهده علائم و نشانه‌های آن، به فکر درمان علل موثر در بروز آن باشید.

علت بروز سنکوپ قلبی

بیماری‌های قلبی مهم‌ترین علت اختلال در خونرسانی به بدن بوده و به همین سبب، اکسیژن رسانی به سایر اندام‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه سنکوپ قلبی اتفاق می‌افتد. بیماری‌هایی که می‌توانند خونرسانی و اکسیژن رسانی را کاهش دهند و موجب سنکوپ شوند عبارتند از:

حمله قلبی، نشت، نارسایی و یا تنگی دریچه‌های قلب که موجب بروز سنکوپ می‌شوند، در ابتدا، میزان خون و اکسیژنی که به مغز می‌رسند را کاهش داده تا زمانی که سنکوپ قلبی اتفاق بیفتد.

علل غیر قلبی سنکوپ چیست؟

خوشبختانه اغلب سنکوپ‌ها دلایل غیر قلبی دارند و لازم نیست نگران سلامتی قلب خود باشید. وازوموتور یا همان تجمع خون در پاها، یکی از شایع‌‌ترین علل سنکوپ قلبی است که در اثر بیماری و نقص‌های قلبی اتفاق نمی‌افتد.

علائم و ویژگی‌های سنکوپ قلبی

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که علائم سنکوپ قلبی چه می‌تواند باشد؟ به طور کلی سنکوپ علامتی ندارد و با غش کردن ناگهانی همراه است. اما علائم دیگری که خبر از سنکوپ قلبی را می‌دهند عبارتند از:

• تعریق شدید
  • احساس ضعف
  • افت فشار خون
  • ریتم ضعیف قلب
  • ضعف عضلات و رنگ پریدگی
  • سرگیجه و احساس سبکی در سر
  • تغییر در بینایی (تاری دید یا دید تونلی)

اگر شما علائم و نشانه‌های سنکوپ قلبی را دارید جهت دریافت نوبت می توانید با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱تماس بگیرید یا از طریق فرم رزرو نوبت اقدام نمایید.

تفاوت سنکوپ قلبی با صرع یا تشنج چیست؟

تفاوت اصلی سنکوپ قلبی با صرع یا تشنج در منشا بروز عارضه است. صرع یا تشنج بر خلاف سنکوپ قلبی، در اثر نارسایی‌های مغزی اتفاق افتاده و در حالت کلی با ساختار مغز در ارتباط است. همچنین گاهی اوقات تشنج یا صرع ممکن است در اثر تداخل دارویی و یا مسمومیت دارویی اتفاق بیفتد.

این در حالی است که سنکوپ قلبی در اثر بیماری‌هایی مانند آریتمی، حمله قلبی و یا به طور کلی افت فشار خون و کمبود اکسیژن در خون اتفاق می‌افتد.

تفاوت سنکوپ و سکته قلبی چیست؟

سنکوپ وضعیتی است که در آن طی افت فشار خون و عدم وجود اکسیژن کافی در خون، بیمار غش کرده و برای مدتی بیهوش می‌شود. اما سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از قلب مسدود شود یا در اثر تجمع پلاک در شریان کرونری، خون رسانی به عضلات قلب متوقف شود.

راه‌های تشخیص سنکوپ قلبی

هیچ راه و تست خاصی برای تشخیص و ارزیابی تشخیص وجود ندارد. با این حال اگر علت سنکوپ اختلالات قلبی و عروقی باشد، از تست و آزمایشات زیر برای تشخیص سنکوپ قلبی استفاده می‌شود:

آزمایش الکتروکاردیوگرام (EKG)

تست الکتروکاردیوگرام می‌تواند فعالیت الکتریکی قلب را بررسی کند. اگر درد قفسه سینه، نفس تنگی یا ضربان قلب نامنظم دارید و سنکوپ قلبی را تجربه کردید، آزمایش الکتروکاردیوگرام انجام می‌شود تا علت بروز عارضه مشخص شود.

آزمایش اکوکاردیوگرافی

در تست اکو قلب، با استفاده از امواج صوتی که توسط یک هلدر یا ترانسدیوسر به بدن منتقل می‌شود، تصاویر متحرکی از قلب در اختیار متخصصان قلب قرار می‌گیرد. این تست قدرت پمپاژ قلب، اندازه و سلامتی حفره‌های قلب را بررسی می‌کند و علت سنکوپ را تشخیص خواهد داد.

آزمایش سی تی اسکن

سی تی اسکن قلب یکی از بهترین روش‌ها برای تصویربرداری دقیق از عضلات و ماهیچه‌های قلب است. علاوه بر بررسی سلامت عضلات قلب، در سی تی اسکن آنوریسم آئورت شکمی یا آمبولی ریوی هم تشخیص داده خواهد شد.

اگر شما هم در معرض عوامل خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستید همین حالا جهت تشخیص با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سنکوپ چطور درمان می‌شود؟

درمان سنکوپ قلبی به علت بروز بیماری بستگی دارد. بعد از آنکه دلیل بروز سنکوپ تشخیص داده شد، روش درمانی متناسب با همان علت تعیین خواهد شد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

به طور کلی درمان سنکوپ قلبی بر می‌گردد به درمان و مدیریت شرایط استرس‌زایی که بر قلب فشار وارد می‌کند. بهتر است تا در طول درمان سنکوپ، نکات زیر به درستی به بیماران آموزش داده شود:

• نحوه مصرف داروهای قلبی
  • نحوه مراقبت از خود حین افت فشار
  • نحوه مدیریت استرس در شرایط بحرانی

اگر سنکوپ در اثر آریتمی قلبی اتفاق افتاده باشد، متخصص جراحی قلب کاشتن دستگاه پیس میکر یا ضربان ساز را بهترین راه برای درمان معرفی خواهد کرد. اما اگر در اثر تنگی یا نارسایی دریچه‌های قلب خود دچار سنکوپ شده باشید، جراح قلب با جراحی ترمیم یا تعویض دریچه‌ها، سنکوپ و دردهای قلبی را درمان خواهد کرد.

چطور از سنکوپ قلبی پیشگیری کنیم؟

برای مدیریت و پیشگیری از بروز سنکوپ قلبی، بهتر است تا نکات زیر را حتماً رعایت کنید:

• مدیریت فشار خون
  • ترک سیگار و دخانیات
  • مدیریت قند خون و دیابت
  • مصرف منظم داروهای قلبی
  • درمان علل بروز سنکوپ قلبی
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • تغییر عادات غذایی و کاهش مصرف نمک و چربی

جهت دریافت نوبت برای پیشگیری سنکوپ قلب همین حالا از طریق فرم رزرو نوبت اقدام کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در هر یک از شرایط زیر قرار گرفتید یا بیماری با شرایط مشابه را دیدید، بهتر است تا فوراً با اورژانس و مراکز فوریت پزشکی تماس بگیرید:

• بیمار نفس نمی‌کشد.
  • ضربان قلب نامنظم داشته باشد.
  • مدت زمان طولانی بیهوش است.
  • باردار باشد یا سابقه دیابت داشته باشد.
  • بیمار دچار اختلالات گفتاری یا بینایی شود.
  • بیمار دچار بی اختیاری روده یا مثانه شده باشد.
  • بیمار ابراز درد قفسه سینه و احساس فشار کند.
  • بیمار به دلیل زمین خوردن دچار خونریزی شده باشد.
  • بیمار بالای ۵۰ سال باشد و سابقه غش کردن نداشته باشد.

آیا سنکوپ خطرناک است؟

به نوع و زمانی که سنکوپ اتفاق می‌افتد بستگی دارد. اگر سنکوپ قلبی خوش خیم باشد، خطری نخواهد داشت. اما اگر سنکوپ قلبی شما با سابقه بیماری‌هایی مانند حمله و یا آریتمی قلبی اتفاق بیفتد، می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.

درمان سنکوپ قلبی با دکتر رامین بقایی تهرانی

دکتر رامین بقایی تهرانی پزشک متخصص جراحی قلب و عروق و فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از ایران هستند. ایشان به مدت ۳ سال ریاست بخش قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران را بر عهده داشتند و توانستند رضایت بیماران و مراجعان خود را به خوبی جلب کنند.

شما می‌توانید پس از آگاهی پیدا کردن در خصوص هر یک از خدمات دکتر رامین بقایی، برای تعیین نوبت درمان با مطب ایشان به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

محدودیت سنی برای سنکوپ قلبی وجود ندارد، اما ریسک بروز سنکوپ قلبی در افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند بسیار بالاست.
میزان شیوع سنکوپ قلبی به صورتی است که بیش از ۲۰ درصد افراد، حداقل یک بار این عارضه را تجربه کردند.