تماس با پزشک

عمل قلب باز چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی ها, مقالات | 16 comments

این مطلب در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ بروزرسانی شده است.

عمل قلب باز یک روش جراحی و درمان بیماری های قلبی است. از این عمل برای درمان بیماری و عارضه هایی مانند نارسایی قلب، انسداد عروق کرونر، نقایص قلبی مادرزادی و … استفاده می‌شود. در عمل قلب باز استخوان قفسه سینه توسط جراح شکافته می شود و قفسه سینه برای دسترسی به قلب باز می شود. عمل قلب باز یک جراحی تهاجمی است که شامل جراحی پای پس کرونر، پیوند قلب و تعویض دریچه های قلبی می باشد. امروزه با روش های نوینی می توان عمل قلب باز انجام داد که می‌توان نتایج جراحی را بهبود داد و خطرات عمل را برای بیماران کاهش داد.

در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید تا به بررسی جزئیات عمل قلب باز پرداخته و سوالات متداولی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید، پاسخ داده خواهد شد.

عنوان مطالب (جهت دسترسی سریع) نمایش

عمل قلب باز چیست؟

عمل قلب باز (Open-Heart Surgery)، یک روش درمان برای بیماری و عارضه‌های قلبی مانند نارسایی قلب، نقایص مادرزادی و مشکلات قلبی از بدو تولد، آریتمی، آنوریسم قلبی و بیماری‌های عروق کرونر است. در جراحی قلب باز قفسه سینه باید گشوده شود تا جراح به قلب، ماهیچه‌ها، دریچه‌ها و رگ‌ها دسترسی یابد.

شاید شما هم با شنیدن نام عمل قلب باز بترسید و دچار استرس شوید اما لازم است بدانید، جراحی قلب باز یکی از روش‌های مطمئنی است که می‌توان با انجام آن بیماری ‌های قلبی و عروقی را درمان کرد. طبق آمار مرگ و میر ناشی از عمل قلب باز در بیمارستان بسیار پایین است و آمار مرگ در بیمارانی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند، حدود ۲.۹٪ می باشد.

عمل قلب باز

به گفته منبع معتبر پزشکی healthline.com درباره عمل جراحی قلب باز آمده است:

According to the National Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI)Trusted Source, coronary artery bypass grafting (CABG) is the most common type of heart surgery done on adults. During this surgery, a healthy artery or vein is grafted (attached) to a blocked coronary artery. This allows the grafted artery to “bypass” the blocked artery and bring fresh blood to the heart.

با توجه به منبع قابل اعتماد و معتبر موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHBLI)، پیوند بای پس عروق کرونری یا CABG یا همان عمل قلب باز یکی از رایج‌ترین انواع جراحی قلب است که درمعمولا در بزرگسالان انجام می‌شود. در طی این جراحی یک شریان یا رگ سالم خونی به عروق کرونری مسدود شده و آسیب دیده پیوند زده می‌شود. این جراحی بای پس عروق کرونری گرفته قلبی، گرفتگی عروق را رفع کرده و جریان تازه‌ای از خون را به قلب بیماران وارد می‌کند.

انواع عمل قلب باز چیست؟

دو روش برای عمل قلب باز وجود دارد:
روی پمپ یا آن پامپ (On-pump): در این نوع روش جراحی پزشک متخصص دستگاه بای پس را به قلب و ریه متصل می‌کند و این دستگاه موقتا با در اختیار گرفتن قلب و ریه‌ها وظیفه این دو اندام را انجام می‌دهد. این دستگاه با دور کردن خون از قلب و به گردش درآوردن آن در بدن به طور موقت جای قلب کار می‌کند، در این شرایط در قلب دیگر خون جریان ندارد. جراح قلبی را که نمی‌تپد و در آن خون ندارد را عمل می‌کند. پس از اتمام جراحی، جراح با قطع کردن دستگاه، قلب دوباره شروع به کار می‌کند.

خارج پمپ یا آف پمپ (Off-pump): در این نوع روش جراحی پزشک متخصص دستگاه بای پس را خارج از پمپ و روی قلب قرار می‌دهد که در طی عمل قلب خود به خودی به تپش ادامه می‌دهد. این روش جراحی فقط برای جراحی بای پس کرونر (CABG) مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحان این نوع از روش جراحی را جراحی قلب تپنده می‌گویند. در ادامه به برخی از انواع جراحی قلب باز اشاره می‌کنیم:

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره جراحی قلب باز در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

عمل قلب باز چند ساعت طول میکشد

عمل قلب باز بای پس

یکی از روش های جراحی قلب باز عمل بای پس قلب یا پیوند عروق کرونر (CABG) است. هنگامی که شریان و رگ‌های نزدیک به قلب مسدود شده باشند، جراحان از جراحی بای پس برای بازگردانی جریان خون به نواحی قلب استفاده می‌کنند.‍ بسته شدن رگ‌ و شریان‌ها جریان خون را متوقف می‌کند و می‌تواند منجر به حمله قلبی شود یا علائمی مانند آن را نشان دهد. در این جراحی قسمتی از یک رگ سالم از نواحی مانند قفسه سینه یا ساق پا برداشته می‌شود. جراح این رگ را به ناحیه بالایی و پایینی رگ مسدود شده وصل می‌کنند که با انجام این عمل خون در رگ جریان پیدا می‌کند.

عمل قلب باز تعویض دریچه‌های قلبی

برای جراحی تعویض و ترمیم دریچه های قلبی از جراحی قلب باز استفاده می‌شود. جراحی با ایجاد برشی در قفسه سینه عملکرد قلب برای مدتی متوقف می‌شود. در این مدت جراح می‌تواند دریچه‌های قلبی را ترمیم یا تعویض کند.

بیشتر بخوانید: جراحی دریچه‌های قلب

عمل قلب باز گشادی دریچه‌های قلبی

هنگامی که دریچه‌های قلبی گشاد شده باشند، ممکن است عملکرد قلب را مختل کنند. در این موارد جراح با عمل قلب باز به تعویض و یا ترمیم دریچه می‌پردازد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. هنگامی که خون به عقب باز گردد جراح از این عمل استفاده ‌می‌کند. در صورت عدم درمان این عارضه نارسایی قلبی ایجاد می‌شود.

آنژیوپلاستی قلب

آنژیوپلاستی قلب یک روش عمل قلب باز است که برای باز کردن یک شریان مسدود شده یا باریک شده در قلب استفاده می‌شود. این روش معمولاً برای درمان بیماری عروق کرونر (CAD) انجام می‌شود، که وضعیتی است که در آن پلاک چربی در شریان‌های کرونر قلب جمع می‌شود. پلاک می‌تواند جریان خون به قلب را محدود کرده و منجر به درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی یا حتی مرگ شود. در آنژیوپلاستی، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر به نام کاتتر از طریق یک رگ خونی در پا یا بازو وارد بدن می‌شود. کاتتر سپس از طریق آئورت به سمت قلب هدایت می‌شود.

عمل باطری قلب

هنگامی که قلب بیمار عملکرد خوبی نداشته باشد و به طور منظم و با سرعت موزون تپش نکند، جراح با عمل قلب باز یک باتری قلبی که با ارسال جریان الکتریکی، می‌تواند ضربان‌های منظم و طبیعی به قلب ببخشد را در قلب بیمار قرار می‌دهد. برخی از باتری‌های قلبی می‌توانند به قلب شوک الکتریکی وارد کنند که این نوع از باتری قلبی ضربان ساز می‌گویند.

بیماران دارای باتری قلب معمولاً عمر طولانی‌تری دارند. این به این دلیل است که این بیماران با استفاده از باتری قلب، ضربان قلب طبیعی خود را حفظ می‌کنند و از خطرات ناشی از ضربان نامنظم قلب در امان می‌مانند. عمر باتری قلب معمولاً بین ۵ تا ۷ سال است، اما این مدت زمان می‌تواند بسته به عوامل مختلفی مانند نوع باتری، میزان استفاده از آن و شرایط بیمار متفاوت باشد.

عمل قلب باز

عمل قلب باز با لیزر یا عمل لیزر قلب

سوزاندن رگ قلب با لیزر، یا ablation یک عمل قلب باز است که برای درمان آریتمی قلبی و فیبریلاسیون استفاده می‌شود. آریتمی قلبی به معنای ضربان نامنظم قلب است که می‌تواند خطرناک باشد. در این روش، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر به نام کاتتر از طریق یک رگ خونی وارد قلب می‌شود. سپس، انرژی لیزر از طریق کاتتر برای سوزاندن بافت‌های عضلانی قلب که مسئول ایجاد آریتمی هستند، استفاده می‌شود. سوزاندن رگ قلب با لیزر معمولاً زمانی انجام می‌شود که سایر روش‌های درمان آریتمی، مانند مصرف دارو، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

جراحی قلب باز چه زمانی انجام می‌شود؟

زمانیکه بیماری عروق کرونر یا گرفتگی عروق قلبی اتفاق می‌افتد، جراحی قلب باز نیاز است که به جراحی بای پس (CABG) معروف است. بیماری عروق کرونر زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را به عضلات قلب می‌رسانند، در اثر تجمع و رسوب چربی‌ها در دیواره‌ی عروق کرونر، تنگ و سفت شوند که به سخت شدن شریان‌ها معروف است. این رسوب چربی‌ها باعث تنگی شریان‌ها شده و حرکت خون از طریق آن را دشوار می‌کند.

هنگامی که خون نتواند به درستی به قلب جریان پیدا کند، ممکن است سکته قلبی رخ دهد. پزشکان برای درمان انواع بیماری قلبی از جراحی قلب باز استفاده می‌کنند. دلایل انجام جراحی قلب باز می‌تواند متفاوت باشد که به آن‌ها اشاره می‎‌کنیم:

جهت بررسی وضعیت قلب خود و اطمینان از صلاحیت شما برای انجام عمل قلب باز با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

ویدیو رضایت بیمار از انجام عمل قلب باز توسط دکتر رامین بقایی

عمل جراحی قلب باز برای چه کسانی مناسب است؟

پزشکان اغلب از جراحی قلب باز برای درمان بیمارانی که دارای بیماری عروق کرونر هستند و امکان وقوع حمله قلبی در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند. برای بیماری و مشکلات قلبی دیگری نیز از این جراحی استفاده می‌گردد:

چه کسانی نمی‌توانند عمل قلب باز را انجام دهند؟

بیمارانی که عمل قلب باز در آن‌ها پرخطر و دارای ریسک بالا باشد انجام این جراحی برای آن‌ها مناسب نیست و نمی‌توانند عمل قلب باز انجام دهند. افرادی که گزینه مناسبی برای جراحی قلب باز نیستند به این شرح است:

  • افرادی که دارای نارسایی ریوی هستند.
  • افرادی که دچار بیماری‌ها و نارسایی کبدی هستند و کبد آن‌ها عملکرد خوبی ندارد.
  • افرادی که دچار بیماری‌ها و نارسایی کلیوی هستند و کلیه آن‌ها عملکرد خوبی ندارند.
  • افرادی که پیش از این جراحی قلب انجام دادند و مشکلاتی در حین عمل به وجود آمده است.

جراحی قلب باز چگونه انجام می‌شود؟

جراحی قلب باز در زنان و مردان چگونه انجام می‌شود؟ همانطور که گفته شد این جراحی جزو عمل‌های سنگین محسوب می‌شود و از 3 تا 6 ساعت ممکن است طول بکشد. در طی این عمل بیمار کامل بیهوش می‌شود و دردی را حس نمی‌کند.

  1. جراح در حین بیهوشی بیمار برش‌های 8 تا 10 اینچی در قفسه‌ی سینه بیمار ایجاد می‌کند
  2. برای دسترسی به قلب، تمام یا قسمتی از قفسه سینه بیمار را برش می‌دهد.
  3. بیمار به دستگاه بای پس قلب و ریه متصل شده و خون را از او دور می‌کنند تا جراح بتواند جراحی را انجام دهد.
  4. جراح از یک رگ یا عروق سالم استفاده می‌کند تا یک مسیر جدید در اطراف شریان‌های مسدود شده بوجود بیاورد.
  5. در مرحله بعد قفسه سینه را با سیم می‌بندد و این سیم‌ها را در داخل بدن بیمار قرار می‌دهد.
  6. برش اصلی بخیه می‌شود.

بعضی اوقات اگر بیمار سن بالا باشد یا در معرض خطر باشد یا جراحی زیاد داشته باشند از آبکاری استرنوم (sternal plating) استفاده می‌شود و سینه با ورقه‌های کوچک تیتانیوم دوباره متصل می‌شود.

جهت آگاهی از مراحل و چگونگی عمل قلب باز با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

وضعیت بیمار بعد از جراحی قلب باز چگونه خواهد بود؟

بعد از عمل جراحی، دو یا سه لوله در قفسه سینه بیمار قرار خواهد داشت که برای کمک به تخلیه مایع از نواحی اطراف قلب است. همچنین بیمار مایعات داخل وریدی دریافت خواهد کرد و ممکن است یک کاتتر (لوله نازک) در مثانه برای حذف ادرار داشته باشد و به دستگاه‌هایی متصل خواهد بود که ضربان قلب، تنفس و دیگر علائم حیاتی بیمار به طور پیوسته تحت نظارت قرار بگیرند.

بیمار معمولاً شب اول را در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خواهد گذراند. سپس به بخش مراقبت‌های عادی منتقل می‌شود تا ۳ یا ۷ روز بعدی را در آنجا بگذراند. علائمی مانند تپش بالای قلب، احساس درد شدید در اطراف جراحت‌های قفسه سینه و یا خونریزی از زخم‌های سینه، می‌تواند حاکی از بروز عفونت در جراحت‌های قفسه سینه بیمار باشند.

عوارض عمل قلب باز در سن بالا

مراقبت‌های بعد از جراحی قلب باز

احساس بهبودی پس از جراحی قلب باز معمولاً از 6 هفته و احساس بهبودی کامل 12 هفته طول می‌کشد. بیمار موظف است با رعایت موارد زیر پس از جراحی قلب باز مراقبت کند و به بهبود سلامت قلب خود کمک کند:

  • رژیم غذایی سالم
  • شیوه زندگی فعال‌تر
  • کنترل فشار خون و کلسترول
  • مراقبت از محل برش و جای زخم جراحی
  • کاهش مصرف غذاهای شور، چرب و شیرین
  • نایستادن و ننشستن طولانی مدت در یک نقطه
  • شروع تحرک و پیاده روی به آرامی و بدون عجله
  • ترک سیگار و دخانیات در صورت استعمال آن‌ها

بیمار بشدت باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کند و یا قبل از انجام از مسکن‌ها و داروهای خاص استفاده کند و همچنین استراحت و خواب کافی داشته باشد. به این منظور توصیه می‌شود در دوران نقاهت، در طول روز از کافئین و قهوه استفاده نکند.

امروزه بیش از 500 هزار نفر در سال تحت عمل جراحی قلب باز قرار می‌گیرند که هدف اغلب این افراد از عمل جراحی قلب باز، بای پس عروق کرونری گرفته و مسدود شده می‌باشد.

نکات مهم قبل از جراحی قلب باز

قبل از اقدام به جراحی قلب باز، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید تا برای عمل جراحی آماده شوید و ریسک‌های مربوطه را به حداقل برسانید. در زیر تعدادی از نکات مهم قبل از جراحی قلب باز آورده شده است:

  • قبل از جراحی نباید هیچ گونه الکلی مصرف شده باشد زیرا خطر شکست جراحی و مرگ و حملات افزایش می‌یابد.
  • بیمار باید حتماً در مورد هرگونه داروی مصرفی، و حتی داروهای گیاهی با جراح صحبت کند و همچنین هرگونه بیماری مثل تب، آنفولانزا، سرماخوردگی و … را اطلاع دهد.
  • ممکن است که جراح دو هفته قبل از جراحی از بیمار بخواهد تا در صورت استعمال سیگار، آن را ترک کند و از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نکند.
  • اصلاح موهای زائد ناحیه سینه در افرادی که در این قسمت مو زائد دارند.

امروزه پزشکان از بیماران درخواست می‌کنند که قبل از جراحی، خودشان را با یک صابون خاص بشویند. این صابون باکتری‌های روی سطح پوست را از بین می‌برد و احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی بعد از جراحی را کاهش می‌دهد. همچنین بیمار نباید شب قبل از جراحی، چیزی بخورد. ممکن است که پزشک جراح اطلاعات بیشتری را در مورد جزئیات جراحی در اختیار بیمار قرار دهد.

جهت دریافت نوبت و تعیین وقت برای معاینه قبل از عمل قلب باز همین حالا با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عوارض عمل قلب باز

جراحی قلب باز یک روش جراحی تهاجمی است که می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. شایع‌ترین عارضه پس از جراحی قلب باز، خونریزی است. سایر عوارض جراحی قلب باز عبارتند از:

  • ذات‌الریه
  • درد قفسه سینه
  • نارسایی کلیه و ریه
  • ذات الریه یا پنومونی
  • تشنج بعد از عمل قلب باز
  • ضعف بعد از عمل قلب باز
  • حمله قلبی یا علائم سکته قلبی
  • مشکلات تنفسی در بیماران دیابتی
  • از‌دست‌دادن حافظه به علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز
  • مرگ؛ اگر در حین جراحی قلب از جریان بایستد، احتمال مرگ افزایش می‌یابد.
  • خونریزی بعد از جراحی؛ ممکن است در محل برش و جراحی خونریزی اتفاق بیفتد.
  • از دست دادن خون؛ در برخی موارد، ممکن است به انتقال خون برای بیمار نیاز باشد.
  • سکته مغزی؛ اغلب توسط لخته‌های خونی بوجود آمده بعد از عمل جراحی، اتفاق می‌افتد.
  • آسیب ایسکمیک قلب؛ که به بافت قلب آسیب وارد می‌شود و ناشی از کمبود جریان خون به قلب است.
  • عفونت زخم قفسه سینه: در بیماران مبتلا به چاقی، دیابت و کسانی که قبلا بیماری عروق کرونر داشته‌اند شایع‌تراست.
  • لخته شدن خون؛ ممکن است در داخل یا اطراف قلب لخته ایجاد شود که اگر با جریان خون انتقال یابد و از بین برود مشکل جدی‌ای نخواهد بود.
  • ریتم غیر طبیعی قلب؛ در موارد نادری ممکن است این مشکل پیش بیاید که با استفاده از یک پیس میکر خارجی یا داخلی می‌توان برای حل این مشکل استفاده کرد.
  • تامپوناد قلبی یا تامپوناد پریکارد؛ بیماری خطرناکی که گاهی موجب مرگ می‌شود و در آن پریکارد، کیسه اطراف قلب، پر از خون می‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که عملکرد کامل قلب دشوار و یا غیر ممکن شود.

نکاتی مهمی که پس از انجام عمل قلب باز باید بدانید!

پس از انجام جراحی قلب باز، برای بهبود کامل و داشتن یک بازگشت سالم به زندگی روزمره، باید نکات مهمی را رعایت کنید. در زیر تعدادی از نکات مهم بعد از جراحی قلب باز آورده شده است:

تغذیه بعد از عمل قلب باز

“بعد از عمل قلب باز چه بخوریم؟” شاید این سوال بعد از عمل قلب باز برای شما هم پیش آماده باشد. تغذیه مناسب پس از عمل قلب باز نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت قلبی شما ایفا می‌کند. با توجه به توصیه‌های پزشک و تغییراتی که در سیستم قلبی شما رخ داده است، رعایت رژیم غذایی صحیح بسیار اهمیت دارد و بهبودی را تسریع می‌بخشد.

مصرف غذاهای سالم و تازه: در انتخاب غذاها، ترجیحاً به مواد غذایی سالم و تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات، ماهی، گوشت سفید و محصولات ارگانیک تمرکز کنید. از مواد غذایی پرچرب، نمک زیاد، قند و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

اجتناب از مصرف چربی، نمک و شکر: پس از انجام عمل قلب باز، برای بهبود سلامت قلبی خود، باید از مصرف زیاد چربی، نمک و شکر خودداری کنید. این موارد می‌توانند عوارض جانبی را تشدید کنند و ریسک عود بیماری قلبی را افزایش دهند.

توجه به مواد غذایی ضد التهابی: برخی مواد غذایی ضد التهابی می‌توانند به بهبود و تسریع فرآیند التیام بعد از جراحی قلب باز کمک کنند. می‌توانید از موادی مانند ماهی کم چرب (مثل ساردین، ماهی قزل‌آلا، ماهی تون ماکرل، ماهی سالمون)، روغن زیتون، آووکادو، سبزیجات تازه و میوه‌هایی مثل توت‌ها و نارنجی‌ها استفاده کنید.

صبحانه برای بیماران عمل قلب باز: صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که بیماران عمل قلب باز باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. صبحانه سالم و متعادل می‌تواند انرژی لازم را فراهم کند و در بهبود سلامت قلبی و عملکرد قلبی-عروقی کمک کند. می‌توانید از خوراکی‌های سالمی مانند میوه و سبزجات سالم، مصرف لبنیات کم چرب، غلات کامل و منابع پروتیئنی استفاده کنید.
عوارض بعد از عمل قلب باز

بخیه عمل قلب باز

بعد از عمل قلب باز معمولا جای بخیه‌ها به شکل T بزرگ در قفسه سینه قرار می‌گیرند و این بخیه‌ها نقش مهمی در بهبود و ترمیم بافت‌ها دارند و عوارض جانبی جراحی را کاهش می‌دهد.

جهت آگاهی و مشاوره بعد از جراحی قلب باز با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

بعد از انجام عمل قلب باز، بستن کمربند ممکن است چالشی برای برخی بیماران باشد. به علت جراحی و محدودیت حرکت در منطقه سینه و قفسه سینه، استفاده از کمربند ممکن است ناراحتی و نگرانی را ایجاد کند. استفاده از جلیقه دربستن کمربند پس از عمل قلب باز می‌تواند مفید و موثر باشد. جلیقه‌ها از مواد نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند و به قفسه سینه و منطقه ستون فقرات پشتی کمک می‌کنند. باید کمربند خود را به مدت 6 تا 8 هفته بعد از عمل باز قلب ببندید.

نحوه بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

  1. کمربند را دور قفسه سینه خود قرار دهید. لبه پایینی کمربند باید درست زیر خط سینه قرار گیرد.
  2. قلاب ها را در جلو ببندید. مطمئن شوید که کمربند خیلی سفت یا خیلی شل نیست. باید بتوانید به راحتی نفس بکشید.
  3. بالشتک های کمربند را تنظیم کنید. بالشتک ها باید در دو طرف استخوان جناغ سینه قرار گیرند.

رانندگی پس از جراحی قلب باز

تعیین زمان مناسب برای شروع رانندگی بعد از عمل قلب باز نیاز به ارزیابی دقیق و توصیه پزشکان معالج دارد. پزشکان عموماً پس از دو تا شش هفته از عمل قلب باز بر اساس وضعیت هر بیمار توصیه‌های خاصی می‌دهند. در صورتی که عمل قلب باز بدون مشکلات جدی و پیشرفت خوبی روبرو شود، پزشکان ممکن است به بیماران اجازه دهند با رعایت شرایط خاص، مانند عدم داشتن درد و عدم استفاده از داروهای تحت نظارتی، به تدریج به فعالیت‌های روزمره‌شان، از جمله رانندگی بازگردند.

سرفه بعد از جراحی قلب باز

بعد از جراحی قلب باز، سرفه ممکن است یکی از مواردی باشد که بیماران با آن مواجه شوند. این مسئله معمولاً ناشی از تحریک بخش‌هایی از جسم است که در فرآیند عمل جراحی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

عوارض عمل قلب باز

درصد موفقیت عمل قلب باز

درصد موفقیت عمل قلب باز بستگی به مجموعه‌ای از عوامل دارد که شامل شرایط بالینی بیمار، تجربه و مهارت پزشکان و تیم پزشکی، و شرایط عمل و تجهیزات فنی است. با این حال، درصد موفقیت عمل قلب باز به طور کلی بالا است و بیشترین موارد با موفقیت انجام می‌شود.

به طور معمول، درصد موفقیت عمل قلب باز برای بیماران با بیماری‌های قلبی جدی مانند بستری شدن شریان‌های قلبی، تنگی در شریان‌های قلبی و بروز عوارض جدی قلبی بسیار بالا است. به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهند که درصد موفقیت عمل قلب باز در حدود 90٪ به بالا است.

با این حال، موفقیت عمل قلب باز نیز ممکن است به عوامل دیگری مانند وضعیت سلامتی عمومی بیمار، وجود بیماری‌های همزمان و تجهیزات مورد استفاده بستگی داشته باشد. همچنین، عوارض پس از جراحی و نیاز به مراقبت‌های پس از جراحی نیز می‌تواند در مجموعه‌ای از موارد به وجود آید. بهتر است در مورد درصد موفقیت عمل قلب باز با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این درصد ممکن است بر اساس شرایط و وضعیت شما تغییر کند.

چه تعداد از کودکان و نوزادان بعد از عمل قلب باز زنده ماندند؟

یکی از عمل‌های رایج در نوزادان و کودکان، عمل قلب باز است که به سبب بیماری‌های مادرزادی باید انجام شود. اما شاید جالب باشد که تعداد کودکان و نوزادانی که بعد از عمل قلب باز توسط بهترین جراحی قلب باز در تهران زنده ماندند را بدانید!

در تصویر زیر شمایی کلی را از درصد عمل‌های باز موفقیت آمیز در کودکان و نوزادان مشاهده می‌کنید:

عمل قلب باز در کودکان

منبع: https://www.choc.org/heart/heart-surgery-outcomes

 بعد از عمل قلب باز چند سال زنده می‌مانیم؟

طول عمر پس از عمل قلب باز بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله وضعیت عمومی بیمار قبل از عمل، عوامل خطری مرتبط با بیماری قلبی، رعایت درمان پس از عمل و نوع و شدت بیماری قلبی. عمل قلب باز می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و طول عمر بیمار ایجاد کند، اما نمی‌توان دقیقاً گفت چند سال بعد از عمل زنده خواهید ماند.

بسیاری از بیماران که عمل قلب باز را با موفقیت تجربه کرده‌اند، سال‌ها و حتی دهه‌ها بعد از عمل به طول عمر خود ادامه داده‌اند. با این حال، این مسئله به عواملی مانند سن، وضعیت عمومی بیمار، بیماری‌های همزمان موجود، استفاده از درمان‌های پس از عمل، تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم بستگی دارد.

برای اطمینان بیشتر و داشتن اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند با بررسی وضعیت شما و ارائه راهنمایی‌های مناسب، برای شما پیش‌بینی در مورد طول عمر پس از عمل قلب باز داشته باشد.

علت سکته مغزی بعد از عمل قلب باز چیست؟

سکته مغزی پس از عمل قلب باز می‌تواند به علت چندین عامل رخ دهد. در زیر، برخی از علت‌های متداول سکته مغزی پس از عمل قلب باز ذکر شده است:

  • لخته‌های خونی: در طول عمل قلب باز، برخی از لخته‌های خونی ممکن است از مناطق قلب به سمت مغز حرکت کنند. این لخته‌ها می‌توانند رگ‌های خونی را مسدود کرده و باعث سکته مغزی شوند.
  • عدم تعادل عوامل انعقادی و ضد انعقادی: ممکن است بیمار بعد از عمل قلب باز داروهای ضد انعقادی مصرف کند تا جلوگیری از تشکیل لخته خون در رگ‌ها. اما در برخی موارد، این داروها می‌توانند باعث سکته مغزی شوند.
  • آسیب به سیستم عروقی: عمل قلب باز ممکن است به آسیب رگ‌ها و عروقی که به مغز متصل هستند، منجر شود. این آسیب می‌تواند به خونریزی یا تشکیل لخته خون در رگ‌ها منجر شود که سکته مغزی را ایجاد می‌کند.
  • تعداد و شدت فرایندهای عملیاتی: عمل قلب باز یک فرآیند پیچیده است و ممکن است مدت زمان و شدت فرآیندهای عملیاتی بر روی قلب و عروق تاثیر بگذارد. این موضوع می‌تواند به کاهش عملکرد عروق مغزی و ایجاد سکته مغزی منجر شود.
  • عوامل دیگر: عواملی مانند عفونت، عوارض از بی هوشی، فشار خون بالا، دیابت و … نیز می‌توانند به افزایش خطر سکته مغزی منجر شوند.

سکته مغزی یکی از این عوارض ناخوشایند است که احتمال وقوع آن، بسته به نوع عمل و سابقه بیمار، بین 2 تا 5 درصد متغیر است.

اگر به دنبال بهترین جراح عمل قلب باز در تهران می‌گردید، به شما توصیه می‌کنیم تا همین حالا از طریق شماره‌های مطب دکتر رامین بقایی با ما در تماس باشید

علاوه بر عواملی که ذکر شد، باید توجه داشت که سکته مغزی پس از عمل قلب باز نادر ولی ممکن است رخ دهد. برای کاهش ریسک سکته مغزی پس از عمل قلب باز، پزشکان اقدامات احتیاطی معمولی را انجام می‌دهند. این شامل مصرف داروهای ضد انعقادی، کنترل فشار خون، مراقبت از عروق مغزی و توجه به علائم و نشانه‌های نامطلوب پس از عمل است. همچنین، برنامه‌ریزی منظم پس از عمل بازهمیشه توصیه می‌شود تا بیماران در محیطی امن و تحت نظر پزشکان متخصص قرار بگیرند. رعایت دستورات و راهنمایی‌های پس از عمل به صورت دقیق و صحیح می‌تواند به حفظ سلامتی و پیشگیری از عوارض جدی کمک کند.

عمل قلب باز نوزاد چگونه است؟

عمل قلب باز نوزاد یک جراحی برای ترمیم و اصلاح نقص‌ها و اختلالات قلبی مادرزادی است که معمولاً در کودکان کمتر از ۶ ماه انجام می‌شود.

در عمل قلب باز نوزاد بعد از بیهوشی، قفسه سینه نوزاد برش داده شده تا جراح بتواند به قلب دسترسی داشته باشد. سپس به منظور ترمیم و یا تعویض دریچه قلب، رگ و یا حتی رفع ایرادات مادرزادی قلب، هر یک اقدامات زیر ممکن است از سوی پزشک جراح قلب انجام شود:

بعد از آنکه جراحی قلب باز نوزاد تمام شد، قفسه سینه بخیه زده شده و محل جراحی پانسمان می‌شود.

عمل قلب باز نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

عمل قلب باز نوزاد به مدت ۳ الی ۶ ساعت ممکن است زمان ببرد.

عمل قلب باز برای افراد دیابتی

عمل قلب باز در افراد دیابتی از دوجنبه بررسی می شود. اولین مورد این است که افراد دیابتی پس از عمل قلب باز لازم است انسولین دریافت کنند، چرا که ممکن بعد از جراحی قلب میزان قند خون بیمار افزایش پیدا کند.

از جنبه دیگر فرد مبتلا به دیابت به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر به راحتی به عفونت ها واکنش نشان می دهد در نتیجه پس از عمل قلب باز خطر ابتلا به عفونت‌های پس از جراحی برای آنها افزایش می‌یابد.

یک مطالعه که در سال 2023 در مجله “Journal of the American College of Cardiology” منتشر شد، نشان داد که افراد دیابتی که تحت عمل قلب باز قرار می گیرند، نسبت به افراد غیردیابتی، خطر بیشتری برای عوارض جراحی دارند. این مطالعه نشان داد که افراد دیابتی بیشتر در معرض عفونت زخم، عدم بهبود زخم، مشکلات کلیوی، لخته شدن خون و سکته مغزی هستند.

توجه! کنترل قند خون قبل و بعد از عمل، می تواند به کاهش خطر عوارض عمل قلب باز در افراد دیابتی کمک کند.

برخی از مهم‌ترین عوارضی که بعد از عمل قلب باز ممکن است برای افراد دیابتی به وجود بیاید عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • مشکلات ریوی
  • مشکلات کلیوی
  • تاخیر در بهبود زخم

پس بهتر است برای کاهش خطرات ناشی از عمل قلب باز برای افراد دیابتی نکات زیر را رعایت کنید:

  • سطح قند خون را به طور منظم مدیریت کنید.
  • برای کاهش آسیب‌های بافتی، از روش‌های جراحی قلبی کم تهاجمی استفاده کنید.
  • تحت نظارت پزشک متخصص قلب برای کاهش خونریزی، از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کنید.

اگر شما هم جزو افراد دیابتی هستید، جهت مشاوره برای عمل قلب باز همین حالا کلیک کنید.

عوارض عمل قلب باز در سن بالا

عمل قلب باز در افراد مسن همانند عمل قلب باز در افراد جوان است. اما ریسک‌های بیشتری دارد و ممکن است بیمار در معرض عوارض بیشتری قرار بگیرد. عوارضی که ممکن است در عمل قلب باز برای افراد مسن به وجود بیاید عبارتند از:

  • عفونت زخم
  • مشکلات ریوی
  • مشکلات کلیوی
  • تاخیر در بهبود زخم
  • خونریزی زخم جراحی

به منظور کاهش خطرات ناشی از عوارض عمل قلب باز برای افراد مسن، پزشکان جراحی قلب از نکات زیر استفاده می‌کنند:

  • کنترل دقیق بیماری‌های زمینه‌ای بیمار
  • ارزیابی دقیق سلامت عمومی بیمار قبل از جراحی
  • استفاده از داروهای ضد انعقادی برای جلوگیری از خونریزی
  • استفاده از تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی برای کاهش آسیب به بافت‌ها

عمل قلب باز در بیماران دیالیزی

درصد ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق در بیماران دیالیزی نسبت به سایر افراد بیشتر بوده و به همین دلیل، احتمال انجام دادن عمل قلب باز در آن‌ها بیشتر خواهد بود. عمل قلب باز در بیماران دهلیزی می‌تواند در بهبود عملکرد قلب و کاهش علائم و ناراحتی‌های قلبی موثر باشد.

اما باید حواستان باشد که مراقبت از بیماران دیالیزی بعد از جراحی قلب باز بسیار واجب است. چرا که ممکن است در معرض عوارض ناشی از این جراحی قرار بگیرند و عملکرد قلب و کلیه‌های آن‌ها با مشکل مواجه شود.

اگر شما هم جزو بیماران دیالیزی هستید، جهت مشاوره برای عمل قلب باز همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی تهرانی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ کنید.

بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل جراحی قلب باز بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه یا ICU منتقل می‌شود تا تحت نظارت مداوم پزشک قرار بگیرد. معمولاً به مدت ۲۴ الی ۴۸ بعد از جراحی، بیمار از ICU خارج شده و به بخش پرستاری منتقل خواهد شد.

دوران نقاهت بعد از جراحی قلب باز چندین هفته ممکن است زمان ببرد و  در طول این مدت، بهتر است تا اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به آرامی شروع به حرکت کنید و فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.
  • داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • به رژیم غذایی سالم و متعادل پایبند باشید.
  • از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • وزن خود را کنترل کنید.

چطور از زخم جراحی قلب باز مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از برش یا زخم جراحی قلب باز بایستی نکاتی را رعایت کنید که منجر به کاهش عفونت و بهبود هر چه سریع‌تر زخم شود. مهم‌ترین توصیه‌‌ها برای مراقبت از برش جراحی قلب باز عبارتند از:

  • زخم خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • از فعالیت‌های سنگین و پرفشار خودداری کنید.
  • پانسمان زخم خود را به طور منظم تعویض کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تن و چسبان خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای ضد انعقاد خون بدون مشورت پزشک، پرهیز کنید.

مراقبت از برش عمل قلب باز سخت و دشوار نیست و تنها با رعایت نکاتی که ذکر شد، امکان پذیر است.

توانبخشی؛ فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز

فیزیوتراپی یا توانبخشی بعد از عمل قلب باز یک برنامه ورزشی درمانی است که به بیمارانی که جراحی قلب باز داشتند کمک می‌کند تا سریع‌تر به زندگی عادی و روزمره خودشان برگردند. هدف از توانبخشی قلب بعد از عمل قلب باز این است که:

  • خطرات و عوارض ناشی از جراحی مانند لخته شدن خون به حداقل برسد.
  • قدرت و استقامت قلب و عضلات آن بیشتر شود.
  • شانس ابتلا به عفونت ریوی به حداقل برسد.
  • ظرفیت ریوی افزایش یابد.

اگر بعد از عمل قلب باز خود به دنبال توانبخشی یا همان فیزیوتراپی بروید:

  • کیفیت زندگی شما بهبود می‌یابد.
  • خطرات و عوارض ناشی از جراحی قلب باز کاهش می‌یابد.
  • سرعت بهبودی و بازگشت به فعالیت‌های روزمره افزایش می‌یابد. 

علت ورم پا بعد از عمل قلب باز

علت ورم پا بعد از عمل قلب باز می‌تواند در اثر ۳ دلیل زیر رخ بدهد:

۱. احتباس مایعات:

بدن پس از عمل قلب باز ممکن است مایعات بیشتری را در بدن خود حفظ کند. این مایعات می توانند در پاها جمع شوند و باعث ورم شوند.

۲. کاهش جریان خون:

جراحی قلب باز می تواند باعث کاهش جریان خون به پاها شود. این کاهش جریان خون می تواند باعث تجمع مایعات در پاها شود.

۳. استفاده از داروهای ضد درد:

برخی از داروهای ضد درد، مانند مسکن های مخدر، می توانند باعث احتباس مایعات شوند.

در بیشتر موارد، ورم پا بعد از عمل قلب باز خود به خود برطرف می‌شود. با این حال در برخی موارد، ممکن است لازم باشد پزشک برای کاهش ورم، دارو یا درمان های دیگری تجویز کند.

جهت درمان ورم پا بعد از عمل قلب باز همین حالا از طریق فرم رزرو وقت نوبت بگیرید.

 فشار خون بالا بعد از عمل قلب باز

بسیاری از بیماران بعد از عمل قلب باز، فشار خون بالا را تجربه می‌‌کنند. بالا رفتن فشار خون بعد از جراحی قلب باز عارضه‌ای شایع است که ممکن است در اثر عوامل زیر به وجود بیاید:

  • بالا بودن سطح استرس
  • استفاده از داروهای ضد درد
  • التهاب اندام‌های داخلی به خصوص قلب و شریان‌های آن

اگر بعد از عمل قلب باز فشار خونتان  بالا برود، احتمال سکته مغزی، حمله قلبی و یا حتی نارسایی قلب در شما بالا خواهد رفت.

گرفتگی صدا بعد از عمل قلب باز

گرفتگی صدا بعد از عمل قلب باز یک عارضه متداول است معمولاً در اثر تورم و التهاب لوله‌های تنفسی بیماران به وجود می‌آید. همچنین استفاده از دستگاه‌های تنفس مصنوعی می‌تواند موجب التهاب ریه و تورم مجراهای تنفسی در بیماران شود.

برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود تا به ورزش کردن و فعالیت‌های فیزیکی خود ادامه دهید، از سیگار کشیدن و مصرف دخانیات پرهیز کنید و همچنین در صورت نیاز، از داروهای ضد التهابی و کاهش دهنده درد استفاده کنید.

 بی حالی و سرفه های بعد از عمل قلب باز

دلیل بی حال بودن بعد از عمل قلب باز می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • التهاب ریه
  • عفونت‌های تنفسی
  • مصرف داروهای ضد درد
  • عدم توانایی در پاکسازی مواد ریه‌ای

برای آنکه بی حالی و خستگی بعد از جراحی قلب باز خود را به حداقل برسانید، بهتر است تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.
  • استراحت کافی داشته باشید تا ریکاوری شوید.
  • مصرف کافئین و نوشیدنی‌های الکلی را به حداقل برسانید.

از سویی دیگر ممکن است بعد از عمل قلب باز سرفه‌های مکرری را تجربه کنید. دلیل سرفه‌های بعد از عمل قلب باز می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • آسیب دیدن اعصاب ریه‌ها حین جراحی قلب باز
  • تورم ریه و التهاب ریه در اثر استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی
  • استفاده از لوله تنفس مصنوعی برای حفظ فعالیت ریه‌ها در طول عمل

سرفه‌های بعد از عمل قلب باز خفیف هستند و برای پیشگیری از آن‌ها بهتر است تا آب بیشتری بنوشید، مخلوط آب گرم و نمک غرغره کنید و از صحبت کردن طولانی مدت یا با صدای بلند پرهیز کنید. با این حال اگر سرفه بعد از عمل قلب باز شما شدید است یا بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود صحبت کنید.

جهت مشاوره و درمان بی حالی و سرفه بعد از عمل قلب باز با مطب دکتر رامین بقایی تهرانی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

علت عفونت و آمبولی ریه بعد از عمل قلب باز

علت عفونت قلب و ریه و همچنین آمبولی ریه بعد از عمل قلب باز هر یک به شرح زیر هستند:

علت عفونت بعد از عمل قلب باز

شایع‌ترین محل‌هایی که بعد از عمل قلب باز دچار عفونت می‌شوند، زخم جراحی، خون و همچنین ریه‌ها خواهد بود. در صورتیکه بعد از عمل قلب باز دچار عفونت شوید، علائم زیر را تجربه می‌کنید:

  • تب و لرز
  • تنگی نفس
  • سرفه‌های مکرر
  • قرمزی و تورم زخم جراحی
  • احساس درد در قفسه سینه

درمان عفونت قلبی سخت نبوده و با توجه به علت آن، داروهای آنتی بیوتیک مناسب تجویز خواهد شد.

علت آمبولی ریه بعد از عمل قلب باز

افزایش شانس ابتلا به آمبولی ریه بعد از عمل قلب باز، می‌تواند در اثر هر یک از موارد زیر باشد:

  • طول مدت جراحی:

جراحی‌های طولانی مدت بیشتر با خطر ابتلا به آمبولی ریه همراه هستند.

  • استفاده از داروهای ضد انعقاد خون:

داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین می‌توانند خطر ابتلا به آمبولی ریه را کاهش دهند.

  • وجود لخته خون در اندام های دیگر:

وجود لخته خون در پاها، ران ها یا بازوها می‌تواند خطر ابتلا به آمبولی ریه را افزایش دهد.

  • بیماری های زمینه ای:

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، بیماری‌های مزمن ریوی و سرطان می‌توانند خطر ابتلا به آمبولی ریه را افزایش دهند.

  • سن:

افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به آمبولی ریه هستند.

عمل قلب باز چند ساعت طول میکشد؟

عمل قلب باز به طور متوسط بین 3 تا 6 ساعت طول می‌کشد. اما این زمان می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله:

تجربه جراح: جراحان باتجربه تر ممکن است بتوانند عمل را در زمان کوتاه تری انجام دهند.

پیچیدگی عمل: برخی از عمل های قلب باز از نظر فنی پیچیده تر از سایرین هستند و به زمان بیشتری نیاز دارند.

نوع عمل: عمل های مختلف قلب باز، مانند بای پس عروق کرونر یا جراحی تعویض دریچه، زمان های متفاوتی دارند.

سلامت بیمار: وضعیت سلامتی بیمار می تواند بر مدت زمان عمل تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بیمارانی که مشکلات تنفسی یا قلبی دارند ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای جراحی داشته باشند.

دکتر رامین بقایی بهترین پزشک جراحی قلب باز

دکتر رامین بقایی تهرانی یکی از باتجربه ترین و حرفه‌ای ترین پزشکان متخصص جراحی قلب و عروق در تهران هستند که نه تنها اختلالات قلب و عروقی بزرگسالان، بلکه اختلالات قلبی و عروقی نوزادان و کودکان را نیز درمان می‌کنند. ایشان فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از دانشگاه ایران هستند و می‌توان گفت بیش از 20 سال است که مشغول به معالجه و جراحی بیماران قلبی هستند.

دکتر رامین بقایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی تهران هستند و همچنین به مدت 3 سال، ریاست بخش قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران را بر عهده داشتند. ایشان خدماتی تخصصی و حرفه‌ای را برای درمان و معالجه بیماران خود ارائه می‌دهند تا آرامش و سلامت را به بیماران خود هدیه دهند. برخی از خدمات ویژه‌ی قلب دکتر رامین بقایی عبارتند از:

شما می‌توانید بعد از آگاهی پیدا کردن در خصوص هر یک از خدمات دکتر رامین بقایی، برای تعیین نوبت درمان با مطب ایشان تماس بگیرید.

 

سوالات پرتکرار

عمل قلب باز یک روش جراحی است که در آن قفسه سینه باز می‌شود و دسترسی به قلب فراهم می‌شود. در این روش، دستگاهی به نام کاردیوپلاسیک‌تومی (Cardiopulmonary bypass) استفاده می‌شود تا عملکرد قلب و ریه را به طور موقت به عهده بگیرد.
بی‌هوشی، بخش مهمی از فرآیند عمل قلب باز است و ممکن است باعث بروز برخی عوارض و مشکلات پس از عمل شود. از عوارض بی هوشی بعد از عمل قلب باز می‌توان به تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، خشکی دهان و خستگی و ضعف عمومی اشاره کرد.
عمل قلب باز یک روش جراحی پیچیده و سنگین است و برای برخی افراد ممکن است خطرناک باشد. این عمل برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، افراد با سنین بالا، بیماران با بیماری‌های همزمان و افرادی که اعتیاد یه مواد مخدر دارند خطرناک است.
درصد موفقیت عمل قلب باز بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله وضعیت عمومی بیمار، نوع بیماری قلبی، میزان تخصص و تجربه پزشکان و نوع فناوری و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در عمل. با این حال، در بیشتر موارد، عمل قلب باز موفقیت آمیز است و بهبود چشمگیری در وضعیت قلبی بیماران ایجاد می‌کند. در بعضی از مطالعات، درصد موفقیت عمل قلب باز تا ۹۰ درصد یا بیشتر نشان داده شده است. برای اطمینان کامل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مورد شما را تجزیه و تحلیل کند و درصد موفقیت عمل را بر اساس شرایط شما تعیین کند.
عمل قلب باز به عنوان یک روش جراحی پیچیده محسوب می‌شود و همراه با مخاطرات ممکنی است. ریسک عمل قلب باز بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت عمومی بیمار، سن، وجود بیماری‌های همزمان، وضعیت قلبی قبل از عمل، تجربه و تخصص پزشکان و تیم جراحی، نوع عمل و استفاده از فناوری و تجهیزات پزشکی پیشرفته دارد. با این حال، همه بیماران به یک ارزیابی شخصی‌سازی شده نیاز دارند تا ریسک خود را برای عمل قلب باز بررسی کنند. پزشک شما باید بر اساس تاریخچه پزشکی شما، آزمون‌های تشخیصی و بررسی‌های فیزیکی، به شما راهنمایی کند و ریسک شما را برای عمل قلب باز تعیین کند.
در سنین بالا، به علت ضعف عمومی بدن و وجود بیماری‌های همزمان، عوارض عمل قلب باز می‌تواند برای بیماران مسن بیشتر باشد. برخی از عوارض متداول عمل قلب باز در سنین بالا عبارتند از عفونت‌های جراحی، عوارض قلبی، عوارض مرتبط با استفاده از داروها. توجه داشته باشید که این موارد عوارض ممکن عمل قلب باز در سنین بالا است و محدود به این موارد نمی‌شود. توصیه می‌شود برای آگاهی از عوارض احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.
خونریزی پس از عمل قلب باز ممکن است به علت چندین عامل باشد. برخی از عوامل عبارتند از: آسیب عروق و رگ‌ها، تشکیل لخته خون، عدم عملکرد سیستم انقعاد خون بدن، عدم تعادل عوامل انعقادی و ضد انعقادی و عوارض بی‌هوشی. توجه به این نکته که علت دقیق خونریزی در بیماران متنفاوت می‌باشد و بستگی به وضعیت شخصی و عوامل خاص بیمار دارد. پزشک شما می‌تواند با توجه به شرایط خاص شما، دقیق‌ترین تشخیص را برای خونریزی بعد از عمل قلب باز دهد و در صورت لزوم اقدامات درمانی مناسب را انجام دهد.
بیماران معمولاً بعد از عمل قلب باز برای مدت زمانی حدود چند روز تا هفته در بیمارستان بستری می‌شوند. این مدت زمان می‌تواند متغیر باشد و بستگی به پیشرفت و عوارض پس از عمل داشته باشد. در این مدت، پزشکان و پرستاران مراقبت و نظارت دقیقی بر بیمار دارند و همه نیازهای آنها را برطرف می‌کنند.
بعد از عمل قلب باز، ضربان قلب بیمار ممکن است تغییر کند و به مدتی نیاز داشته باشد تا به حالت طبیعی خود بازگردد. این تغییرات می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله نوع عمل قلب باز، وضعیت قلبی اولیه بیمار و عوارض پس از عمل اشاره کرد. ضربان قلب پس از عمل قلب باز تحت نظارت مستمر پزشکان قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، اقداماتی برای کنترل و بهینه‌سازی ضربان قلب بیمار انجام می‌شود.
بله. عمل قلب باز برای بار دوم هم ممکن است. در واقع عمل قلب باز برای بار دوم یا بیشتر، با توجه به پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش داشته است.

16 نظر

  1. فتانه

    سلام وقت بخیر
    مادرم تازه عمل قلب باز کردن و از عملشون تقریبا دو ماه گذشته می خواستم ببینم کارهای کوچک مثل بلند کردن وسایل به صورت خم و راست شدن، روی زمین نشستن یا به پهلو خوابیدن انجام بدن یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    بازخورد
  2. سعید

    سلام چندتا سوال درباره قرص وارفارین داشتم. درسته میگن این قرص باعث سکته مغزی میشه؟ من در بچگی عمل قلب باز انجام دادم و دریچه تعویض کردم. این قرص 5 سال میخورم و مشکلی نداشتم تا الان ممکنه بعدا به مشکل بخورم؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام نکته مهم در مورد وارفارین این است که با انجام آزمایش در محدوده درمانی بماند. در این صورت خطری ندارد.

      بازخورد
  3. شراره

    سلام من یک ماه و نیم عمل قلب باز کردم. آیا تیر کشیدن قلب بعد از عمل طبیعیه؟

    بازخورد
  4. شراره

    سلام وقت بخیر پدر من سه رگ گرفته دارن 90 درصد و یکیش 70 درصد یکی هم جزئی و عمل قلب باز با ریسک بالا قبول کرده نظرشما چیه؟ بنظرت جراحی قلب باز انجام بدن؟

    بازخورد
  5. زهرا محمدی

    سلام وقت بخیر
    من حدود یک سال هست عمل قلب باز شدم هنوز دنده هام اذیت میکنه موقع خواب به پهلو نمیتونم بخوابم آیا طبیعی هستش؟

    بازخورد
  6. پوریا

    سلام احتمال مرگ در عمل قلب باز چقدر است؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      با سلام
      طول عمر بعد از جراحی قلب باز به مراقبت های پس از عمل و موارد دیگری بستگی دارد. افرادی که سکته قلبی نداشته‌اند و درمان مناسب را دریافت می‌کنند عمری مانند بقیه افراد خواهند داشت.

      بازخورد
  7. هادی محمدی

    سلام وقت بخیر
    مدت بستن کمربند بعد از عمل قلب باز چقدره؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      با توجه به نوع عمل قلب باز و توصیه های پزشک معالج، مدت زمانی که باید کمربند استفاده کنید ممکن است متفاوت باشد. اما بعد از جراحی قلب باز، توصیه می‌شود که حداقل چند هفته تا چند ماه از کمربند استفاده کنید تا جریان خون به قلب و فرایند بهبودی بهینه باشد و از تنش‌های زیاد بر روی قفسه سینه و عضلات پشتی جلوگیری شود.

      بازخورد
  8. بهرام ساسانیان

    سلام دکتر برای تعویض دریچه آئورت دولختی مادرزادی از روش جراحی قلب باز عمل انجام می گیره یا روش دیگری هست؟ با تشکر

    بازخورد
    • ناشناس

      سلام روش استاندارد تعویض دریچه، از طریق جراحی است.

      بازخورد

Trackbacks/Pingbacks

  1. هادی محمدی - سلام وقت بخیر مدت بستن کمربند بعد از عمل قلب باز چقدره؟

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *