تماس با پزشک

عمل قلب باز بهتر است یا فنر؟

مقالات | 4 comments

فنر زدن یک اصطلاح عامیانه برای عمل استنت گذاری قلب است که موجب باز کردن گرفتگی عروق کرونر می‌شود. عمل فنر زدن قلب همان عمل آنژیوپلاستی نام دارد و در مقایسه با عمل قلب باز از خطرات و ریسک‌های کمتری برخوردار است. با این حال بسیاری از بیماران از فنر قلب می‌ترسند و ترجیح می‌دهند که جراحی قلب باز انجام دهند!

اما باید به شما بگوییم که درصد خطرات ناشی از عمل قلب باز بسیار بیشتر از فنر بوده و می‌تواند برای بیماران مسن و افرادی که دچار گرفتگی‌های شدید عروق کرونر هستند، خطرناک‌تر هم باشد! با این حال همه چیز بستگی به شدت و نوع بیماری قلبی شما بستگی دارد و بر اساس آن تصمیم گرفته می‌شود که عمل قلب باز بهتر است یا فنر قلب!

اگر می‌خواهید بیشتر با تفاوت‌های عمل قلب باز و فنر زدن قلب آشنا شوید و تصمیم بگیرید که کدام یک بهتر از دیگری است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

فنر زدن قلب چیست؟

عمل فنر زدن قلب یا همان آنژیوپلاستی، طی بیهوشی عمومی و توسط یک لوله کاتتر باریک و منعطف انجام شده و دارای یک بالون یا استنت فنری بر سر خود می‌باشد. لوله کاتتر از طریق شریان‌ها اصلی قلب بر روی بازو و یا کشاله ران وارد بدن شده و بعد از رسیدن به  شریان گرفته قلب، بالون در آن قسمت باز شده و یک استنت فنری مشبک فلزی و یا پلاستیکی، در قسمتی از قلب که دچار گرفتگی شده است قرار خواهد گرفت.

این عمر نه تنها موجب رفع گرفتگی عروق کرونر در اثر بیماری‌های عروق کرونر می‌شود، بلکه شانس انسداد رگ قلب و بروز سکته قلبی را به حداقل می‌رساند.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره عمل قلب باز بهتر است یا فنر در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آیا فنر قلب خطرناک است؟

بله! عمل جراحی استنت گذاری یا فنر قلب هم خطرات خودش را دارد و اگر توسط پزشک ماهری انجام نشود و یا مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی انجام نشود، شانس سکته قلبی یا مغزی در اثر تشکیل لخته‌های خونی را بالا می‌برد.

با این حال عوارض و خطرات ناشی از فنر قلب بسیار کمتر از عمل قلب باز بوده و شانس زنده ماندن بعد از فنر گذاشتن بیشتر از عمل قلب باز خواهد بود.

۵ مزیت عمل آنژیوپلاستی قلب

اینفوگرافیک عمل قلب باز بهتر است یا فنر؟

عمل آنژیوپلاستی یا همان فنر زدن قلب، از مزایا و فویاد زیر برخوردار است:

  1. عمل مناسب برای درمان گرفتگی‌های عروق کرونر و درمان بیماری‌های دریچه‌های قلب
  2. مدت زمان بستری شدن کوتاه (کمتر از ۱ هفته – با توجه به شرایط بیمار)
  3. کاهش احتمال عود مجدد و گرفتگی دوباره عروق قلبی
  4. دوران نقاهت کوتاه‌تر
  5. هزینه کمتر

عمل قلب باز چیست؟

جراحی قلب باز یک روش جراحی است که طی بیهوشی کامل بیمار، قفسه سینه کاملاً باز شده و قلب به یک دستگاه وصل می‌شود تا فعالیت آن به طور موقت، متوقف شود. عمل قلب باز برای درمان انسداد و گرفتگی عروق کرونر، درمان نقایص مادرزادی قلب و درمان نارسایی قلب و … مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم است تا تحت نظر پزشک متخصص جراحی قلب ماهر انجام شود.

آیا عمل قلب باز خطرناک است؟

بله. عمل قلب باز یکی از عمل‌های جراحی تهاجمی و خطرناک‌ترین عمل‌های جراحی قلب است که اگر توسط پزشک ماهر و با تجربه انجام نشود و یا مراقبت‌های خوبی بعد از عمل صورت نگیرد، نه تنها شانس آسیب رساندن به عضلات و عروق قلب، بلکه حتی شانس مرگ بیمار را نیز بالا خواهد برد!

۴ مزیت عمل جراحی قلب باز

اگر لازم باشد تا عمل قلب باز انجام دهید، مزایا و فواید زیر را بعد از این عمل تجربه خواهید کرد:

  1. ترمیم و تعویض دریچه‌های قلب
  2. از بین بردن لخته‌ها و تومورهای قلبی
  3. ترمیم ناهنجاری‌ها و بیماری‌های قلبی مادرزادی
  4. ترمیم و درمان گرفتگی شریان‌های اصلی و فرعی قلب

جهت جراحی قلب باز با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عمل قلب باز بهتر است یا فنر قلب؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. پاسخ این سوال نسبی بوده و با توجه به شرایط جسمی بیمار، وضعیت بیماری، سن و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای بیمار، ممکن است در هر فردی متفاوت از دیگری باشد.

برای اینکه بتوان تصمیم گرفت که عمل قلب باز بهتر است یا فنر قلب، بایستی مشخص شود که:

  • میزان انسداد عروق قلب چقدر است و کدام قسمت از شریان دچار گرفتگی شده است؟
  • آیا بیمار سابقه بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون یا دیابت دارد؟
  • چه تعدادی از شریان‌ها مسدود هستند؟
  • وضعیت عمومی بیمار چطور است؟
  • بیمار چند سال دارد؟

سپس برای تعیین اینکه کدام روش برای جراحی گرفتگی عروق کرونر مناسب هستند، بایستی مشخص شود که:

درباره “عمل قلب باز بهتر است یا فنر؟” در وبسایت پزشکی bhf.org.uk آمده است:

The recovery time for angioplasty is much quicker than heart bypass, but angioplasty is not advisable for everyone with CHD. For example, people who have triple-vessel disease are recommended to have heart bypass, and if you have diabetes, heart bypass offers better survival outcomes. Angioplasty is often used for people with less-severe coronary artery disease.

زمان بهبودی آنژیوپلاستی (فنر قلب) بسیار سریع‌تر از عمل بای پس قلب (عمل قلب باز) بوده اما آنژیوپلاستین برای همه مبتلایان به بیماری‌های عروق کرونر (CHD) توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال به افرادی که بیماری عروق سه گانه و یا دیابت دارند، توصیه می‌شود تا بای پس قلب انجام دهند تا شاهد نتایج بهتری باشند. آنژیوپلاستی اغل برای افرادی که بیماری عروق کرونر با شدت کم دارند انجام می‌شود.

تفاوت‌های عمل قلب باز و فنر زدن قلب

تفاوت‌هایی که میان عمل جراحی قلب باز و فنر زدن قلب وجود دارد در جدول زیر نشان داده شده است:

تفاوت‌ها عمل قلب باز فنر قلب
مدت زمان عمل جراحی ۳ الی ۶ ساعت ۱ الی ۲ ساعت
مدت زمان دوران نقاهت ۳۰ الی ۴۵ روز ۳۰ روز
دوام نتایج مثبت بعد از عمل ۱۰ سال یا بیشتر به وضعیت بیمار بستگی دارد
شانس زنده ماندن بعد از عمل ۹۶٪ ۹۰٪ تا ۵ سال بعد از عمل و ۷۰٪ تا ۱۰ سال بعد از عمل
اندازه برش و زخم جراحی بزرگ و عمود به قفسه سینه کوچک و به اندازه عبور لوله کاتتر روی دست یا کشاله ران

تصمیم گیری برای اینکه عمل قلب باز بهتر است یا فنر به عهده پزشک متخصص جراحی قلب و همچنین بر اساس وضعیت سلامتی بیمار می‌باشد. اگر شدت و تعداد عروق گرفته قلب کم باشد، فنر زدن قلب یا استنت گذاری قلب بهترین عمل قلب است.

اما اگر تعداد و همچنین شدت گرفتگی عروق کرونر شدید باشد، نیاز است تا حتماً طی عمل جراحی قلب باز درمان شود!

با این حال در حالت کلی فنر زدن قلب بهتر از عمل قلب باز بوده و خطرات ناشی از آن بسیار کمتر خواهد بود.

جهت دریافت نوبت برای تشخیص بهترین روش درمان بیماری قلبی با مطب دکتر رامین بقایی تهرانی به شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

شانس زنده ماندن بعد از عمل قلب باز بیشتر است یا عمل آنژیوپلاستی قلب؟

به طور کلی، شانس زنده ماندن بعد از عمل آنژیوپلاستی قلب بیشتر از عمل قلب باز است. این به این دلیل است که عمل آنژیوپلاستی یک روش جراحی کم تهاجمی است که از طریق یک برش کوچک در پوست انجام می شود، در حالی که عمل قلب باز یک روش تهاجمی است که از طریق یک برش بزرگ در قفسه سینه انجام می شود.

طبق یک مطالعه در سال 2023، شانس زنده ماندن در 30 روز پس از عمل آنژیوپلاستی قلب 99.7 درصد بود، در حالی که این رقم برای عمل قلب باز 96.2 درصد بود. این مطالعه همچنین نشان داد که شانس زنده ماندن در یک سال پس از عمل آنژیوپلاستی قلب 98.4 درصد بود، در حالی که این رقم برای عمل قلب باز 93.8 درصد بود.

دکتر رامین بقایی تهرانی، پزشک متخصص جراحی قلب و عروق بزرگسالان و کودکان

دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین پزشک متخصص جراحی قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان هستند که از سال ۱۳۸۲ تا به امروز، مشغول به معالجه و جراحی انواع اختلالات و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند. ایشان فارغ التحصیل رشته فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه ایران هستند.

ایشان همچنین به مدت ۱ سال در بیمارستان پتیته پاریس، معروف‌ترین مرکز قلب در اروپا، بورسیه تحصیلی داشتند و تحصیلات تکمیلی خود را در آنجا گذراندند.

دکتر رامین بقایی در زمینه جراحی تخصصی قلب و عروق و خدمات زیر مهارت زیادی دارند و آماده خدمت رسانی به بیماران عزیز خود هستند:

برای رزرو نوبت و تعیین وقت معاینه با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم تعیین وقت اینترنتی را پر کنید.

سوالات پرتکرار

فنر عوارض جانبی کمتری نسبت به عمل قلب باز دارد. البته، این عوارض جانبی در همه افراد اتفاق نمی افتد و شدت آن ها نیز در افراد مختلف متفاوت است. انتخاب روش درمانی مناسب برای هر فرد باید توسط پزشک بر اساس شرایط و نیازهای او انجام شود.
دوام نتایج عمل قلب باز معمولاً بیشتر از فنر قلب است. این به این دلیل است که در عمل قلب باز، انسداد شریان به طور کامل برداشته می شود و یک مسیر جدید برای جریان خون ایجاد می شود. در فنر قلب، انسداد فقط باز می شود و استنت برای جلوگیری از بسته شدن مجدد آن قرار می گیرد.
مدت زمان دوره نقاهت فنر قلب کمتر از مدت زمان دوره نقاهت عمل قلب باز است. عمل قلب باز یک جراحی بزرگ است که معمولاً 3 تا 6 ساعت طول می کشد و فنر قلب یک روش کم تهاجمی است که معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.
هر دو عمل قلب باز و فنر خطرات و عوارضی دارند. خطرات عمل قلب باز شامل خونریزی، عفونت، نارسایی کلیه، سکته مغزی و مرگ است. خطرات عمل فنر شامل خونریزی، عفونت، سوراخ شدن رگ قلب و حمله قلبی است.

4 نظر

  1. سمیر

    سلام من ۵ ماه پیش یک رگ اصلی قلبم ۹۰ درصد گرفتگی داشت که با آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر باز شد. آیا دکتر می‌تونست بجای آنژیوگرافی عمل قلب باز انجام بده؟ منظورم این است که تصمیم گیری پزشک درست است؟ خودم حس میکنم اگر عمل قلب باز انجام میدادم بهتر بود یا اینکه چون یک رگ بوده نیاز به جراحی نداشته. ممنون میشم پاسخ دهید.

    بازخورد
  2. زهرا

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من دریچه پولمونریم مشکل داره و دکترا بهم گفتن که باید حتما تعویض بشه و چون سنم کمه از دریچه های حیوانی استفاده میکنن واسم. گفتن این دریچه ها میانگین 10 سال عمر می کنند.
    سوالم اینه بعد از کار افتادن این دریچه من باید دوباره عمل قلب باز انجام بدم؟ یا میشه با آنژیو هم عوضش کرد یا یکی دیگه روش کار گذاشت؟

    بازخورد

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *