پریکاردیت چیست؟ از علائم تا بهترین راه درمان

آیا تا به حال احساس دردی تیز و سوزان در قفسه سینه خود داشتید؟ آیا این درد باعث شده تا تنگی نفس بگیرید یا نفستان را در سینه حبس کنید تا آرام شود؟

اگر پاسختان مثبت است، ممکن است که به بیماری پریکاردیت مبتلا شده باشید. پریکاردیت یک بیماری التهابی در غشای دولایه‌ی خارجی قلب است. اگر به بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس مبتلا شده باشید و یا سرماخوردگی را تجربه کرده باشید، احتمال دارد این ویروس‌ها به غشای پریکارد قلب شما آسیب زده باشند. در نتیجه پریکارد دچار التهاب و تورم شده و باعث احساس تب و بی‌حالی در شما خواهد شد.

لایه پریکارد قلب غشای محافظی است که از بروز پرفشاری خون در قلب جلوگیری کرده و موجب حفظ عملکرد صحیح قلب می‌شود. به همین سبب است که درمان بیماری پریکاردیت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیاز به مراقبت دائمی دارد.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با علائم، دلایل بروز و همچنین بهترین روش‌های درمانی پریکاردیت آشنا شوید.

بیماری پریکاردیت چیست؟

به گزارش منابع معتبر، پریکاردیت یا Pericarditis به التهاب لایه پریکارد، کیسه نازک، دولایه و پر از مایع در سطح خارجی قلب گفته می‌شود. پریکاردیت معمولاً به طور ناگهانی ایجاد شده و ممکن است درمان آن، هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.

پریکاردیت اغلب خفیف بوده و ممکن است بدون نیاز به جراحی، بعد از ۳ ماه خود به خود درمان شود. اما در صورت بروز علائم شدید و جدی‌تر، احتمال آنکه برای درمان به دارو یا جراحی نیاز داشته باشد بالا می‌رود.

در یکی از مقالات Mayoclinic.org، اینطور به پریکاردیت پرداخته شده است:

Pericarditis is swelling and irritation of the thin, saclike tissue surrounding the heart. This tissue is called the pericardium. Pericarditis often causes sharp chest pain. The chest pain occurs when the irritated layers of the pericardium rub against each other.

پریکاردیت تورم و تحریک بافت نازک و کیسه مانند اطراف قلب (پریکارد) است. پریکاردیت اغلب باعث درد شدید قفسه سینه شده و معمولاً زمانی رخ می‌دهد که لایه‌های مختلف پریکارد به یکدیگر ساییده شوند و لایه پریکارد را تحریک کنند.

علائم و نشانه‌های پریکاردیت

اینفوگرافیک پریکاردیت قلب

درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت پریکاردیت قلب است. معمولاً این درد با یک احساس درد تیز و کوبنده در قلب همراه است. اما برای تشخیص پریکاردیت تنها درد داشتن در قفسه سینه کافی نبوده و علائم زیر نیز در تشخیص صحیح این بیماری کمک کننده خواهد بود:

• احساس درد حین دراز کشیدن (این درد با خم شدن به جلو کم می‌شود.)
  • احساس درد هنگام سرفه کردن و نفس عمیق کشیدن
  • احساس درد در شانه چپ، راست و گردن
  • تپش قلب یا تند شدن ضربان قلب
  • خستگی یا احساس ضعف عمومی
  • تنگی نفس هنگام دراز کشیدن
  • تب با درجه پایین
  • تورم پاها و مچ پا
  • تورم شکمی
  • سرفه کردن

اگر شما علائم و نشانه‌های پریکاردیت قلبی را دارید جهت دریافت نوبت می توانید با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱تماس بگیرید یا از طریق فرم رزرو نوبت اقدام نمایید.

۱۲ علت بروز بیماری پریکاردیت

تشخیص علت پریکاردیت کمی دشوار است؛ با این حال دلایلی که موجب بروز التهاب در غشای خارجی قلب می‌شوند به شرح زیر هستند:

1. حمله قلبی
  2. پرتو درمانی
  3. نارسایی کلیه
  4. روماتیسم مفصلی
  5. سابقه جراحی قلب باز
  6. ابتلا به عفونت‌های ویروسی
  7. سابقه جراحی کاتتریزاسیون قلبی
  8. ابتلا به عفونت‌های باکتریایی مانند سل
  9. آسیب دیدن یا ضربه خوردن قفسه سینه
  10. پاسخ سیستم ایمنی بدن به آسیب ناشی از حمله قلبی
  11. بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید
  12. مصرف داروهایی مانند پروکائین آمید (درمان کننده ضربان قلب بالا)

روش‌های تشخیص پریکاردیت قلب

برای تشخیص پریکاردیت قلب از دو روش معاینه فیزیکی و تصویربرداری استفاده می‌شود که هر کدام عبارتند از:

تشخیص پریکاردیت با معاینه فیزیکی

تشخیص پریکاردیت قلب در اولین قدم به واسطه معاینه فیزیکی توسط متخصص قلب و عروق انجام می‌شود. اگر درد قفسه سینه، احساس خستگی مزمن و تب نیز داشته باشید، بهترین متخصص جراحی قلب به پریکاردیت مشکوک شده و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک با گوشی قلب به صدای قلبتان گوش می‌دهد. در این حین از شما می‌خواهد تا به جلو خم شوید، نفس خود را حبس کنید و سپس نفس خود را بیرون دهید. بسته به شدت التهابی که لایه پریکارد دارد، دکتر قلب ممکن است صدایی غیر عادی در ریه‌ها بشنود. این صدا نشان دهنده وجود التهاب و مایع در فضای اطراف ریه و بیانگر التهاب لایه پریکارد خواهد بود.

جهت تشخیص بیماری پریکاردیت قلب همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

تشخیص پریکاردیت قلب با تصویربرداری

برای مطمئن شدن از ابتلا به پریکاردیت قلب، از روش‌های تصویربرداری زیر استفاده می‌شود تا التهاب لایه پریکارد مشخص شود:

پریکاردیت قلب چطور درمان می‌شود؟

اغلب اوقات برای درمان پریکاردیت قلب از دارو استفاده می‌شود تا عفونت و التهاب آن کاهش پیدا کند. اما اگر تجمع مایع در لایه پریکارد نیاز به تخلیه داشته باشد، کاندید جراحی قلب برای تخلیه مایع پریکارد خواهید شد. هر یک از روش‌هایی که برای درمان پریکاردیت قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

درمان دارویی پریکاردیت

اغلب داروهایی که برای درمان التهاب و یا عفونت پریکاردیت قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتست از:

• داروهای استروئیدی
  • داروهای مسکن و ضد درد
  • داروهای ضد التهابی مانند کلشی سین
  • داروهای آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت باکتریایی
  • داروهای ضد قارچی برای از بین بردن ویروس‌های قارچی

دوز داروهایی که برای بیماران تجویز می‌شوند به شدت التهاب و عفونتی که در لایه پریکارد ایجاد شده بستگی دارد.

درمان پریکاردیت با جراحی کاتتریزاسیون قلبی

اگر میزان مایعات جمع شده در پریکاردیت قلب زیاد باشد، ابتدا با استفاده از دارو عفونت و التهاب آن کاهش پیدا کرده و سپس با استفاده از جراحی قلب مایعات اضافی آن تخلیه خواهد شد. در این روش (کاتتریزاسیون قلبی)، لوله کاتتر از شریان ران پا یا بازو وارد بدن شده و با استفاده از سوزنی که در سر آن قرار گرفته است، مایعات اضافی تخلیه خواهند شد.

در صورتی که پریکاردیت شما از نوع انقباضی باشد، عمل جراحی پریکاردیوکتومی انجام شده و این لایه به طور کامل برداشته خواهد شد.

جهت دریافت نوبت برای درمان پریکاردیت قلبی همین حالا کلیک کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا بعد از دارو درمانی پریکاردیت بهبودی حاصل شود؟

معمولاً یک هفته بعد از شروع درمان دارویی، واکنش مثبت پریکاردیت قلب به کاهش عفونت و التهاب شروع خواهد شد. اما برای محکم کاری ممکن است که درمان دارویی تا دو هفته ادامه پیدا کند. اما فراموش نکنید که بهبودی کامل و از بین رفتن پریکاردیت با جراحی یا  حتی دارو درمانی، هفته‌ها یا ماه‌ها زمان می‌برد.

راهکارهایی برای پیشگیری از عفونت غشای خارجی قلب

هیچ راه مشخص و تاثیرگذاری وجود ندارد که موجب پیشگیری از پریکاردیت قلب شود. اما می‌توانید از عفونت‌ها یا ویروس‌هایی که موجب بروز این عارضه می‌شوند پیشگیری کنید. اقدامات موثری که به جلوگیری از التهاب غشای خارجی قلب می‌‌شوند عبارتند از:

• از افرادی که بیماری ویروسی یا آنفولانزا دارند دوری کنید و خود را در معرض تماس با این افراد قرار ندهید.
  • بهداشت فردی را رعایت کنید و دست‌ها را مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از مصرف غذاهای چرب و نمکی پرهیز کنید.
  • واکسن‌های توصیه شده برای آنفولانزا، کووید-۱۹ یا سرخجه را بزنید.
  • ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک زمانی است که:

• احساس تنگی نفس دارید.
  • تپش قلب یا آریتمی قلب دارید.
  • هنگام دراز کشیدن سرفه می‌کنید و نفس تنگی دارید.
  • در پاها، مچ پا و زیر شکم خود تورم شدید احساس می‌کنید.
  • در قفسه سینه، شانه چپ یا گردن درد تیز و کوبنده احساس می‌کنید.

در چنین شرایطی بهتر است از پزشک متخصص جراحی قلب نوبت فوری بگیرید تا در اولین فرصت معاینه شوید.

تعیین نوبت اینترنتی برای معاینه توسط دکتر رامین بقایی تهرانی

درمان پریکاردیت قلب خود را به دکتر رامین بقایی تهرانی بسپارید

دکتر رامین بقایی تهرانی پزشک متخصص جراحی قلب و عروق و فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از ایران هستند. ایشان به مدت ۳ سال ریاست بخش قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران را بر عهده داشتند و توانستند رضایت بیماران و مراجعان خود را به خوبی جلب کنند.

جهت تشخیص و درمان انواع بیماری‌های قلبی، با مطب دکتر رامین بقایی تماس بگیرید یا از طریق وبسایت، به صورت اینترنتی نوبت رزرو کنید.

شما می‌توانید پس از آگاهی پیدا کردن در خصوص هر یک از خدمات دکتر رامین بقایی، برای تعیین نوبت درمان با مطب ایشان به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، بیماری‌های خود ایمنی و سابقه حملات قلبی از جمله علل اصلی بروز پریکاردیت قلب هستند.
بله. این عارضه یک بیماری تهدید کننده برای سلامتی قلب به شمار رفته و نیاز به اقدامات فوری برای درمان دارد.
دردی که در اثر پریکاردیت تجربه می‌کنید، دردی ناگهانی، تیز و کوبنده است به طوری که حس می‌کنید یک خنجر داخل قلبتان فرو می‌رود.
اگر به پریکاردیت مبتلا هستید، خیر! در طول ابتلا به این بیماری از ورزش کردن و فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید تا قلبتان خسته نشود و درد نکشید.
بله. بهتر است تا زمانی که پریکاردیت قلب دارید از مصرف کافئین، غذاهای چرب و پر ادویه و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.