تماس با پزشک

دندانپزشکی بعد از جراحی قلب؛ برویم یا نرویم؟!

مقالات | 0 comments

اگر بیمار قلبی هستید یا سابقه جراحی قلب داشتید، مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم و جراحی‌های دهان و دندان کار راحتی نیست! بهتر است اینطور بگوییم که اگر مراجعه به دندانپزشک در شرایطی که بیماری قلبی مانند آریتمی یا فشار خون دارید و یا در طی ۶ ماه گذشته سابقه عمل قلب داشتید، می‌تواند سلامت قلبتان را تحت تاثیر قرار بدهد.

داروهای بیهوشی یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای سلامتی قلب و عروق شماست. این داروها ممکن است برای بیماران قلبی یا افرادی که جراحی قلب داشتند خطرناک باشد و موجب افزایش ضربان قلب و ایجاد تپش شود. این تپش مضاعف قلب می‌تواند به دریچه و عروق قلب فشار بیاورد و سلامتی افراد را به خطر بیندازد.

در ادامه به این می‌پردازیم که بیماران قلبی و افرادی که سابقه جراحی قلب دارند چطور می‌توانند عفونت، پوسیدگی و خرابی‌های دندان خود را ترمیم کنند.

عنوان مطالب (جهت دسترسی سریع) نمایش

آیا می‌توان بعد از جراحی قلب به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

پاسخ به این سوال قاطع نیست و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه یکسان پیچید! فردی که قلب سالمی داشته باشد حتی بعد از عمل قلب هم می‌‎تواند بدون هیچ مشکلی به دندانپزشک مراجعه کند؛ اما فردی که قلب سالمی ندارد و سابقه جراحی قلب هم داشته، نمی‌تواند به راحتی به دندانپزشک مراجعه کند.

به عبارتی پاسخ دادن به این سوال که آیا می‌توان بعد از جراحی قلب به دندانپزشکی مراجعه کرد به معیارهای بستگی دارد که عبارتند از:

  • نوع عمل جراحی قلبی (جراحی عروق یا جراحی دریچه‌های قلب) که داشتید.
  • مدت زمانی که از عمل جراحی قلب گذشته است.
  • نوع داروهایی که مصرف می‌کنید.

در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره دندانپزشکی بعد از جراحی قلب در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

صحبت‌های دکتر بقایی تهرانی درباره دندانپزشکی بعد از جراحی قلب

چه مدت بعد از جراحی قلب می‌توان برای ترمیم دندان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

معمولاً گفته می‌شود که دندانپزشکان به هیچ وجه نمی‌توانند بیمارانی را که سابقه عمل قلب یا سکته قلبی در کمتر از ۶ ماه گذشته را داشتند، درمان کنند؛ مگر در شرایطی اورژانسی!

بهترین زمان برای رفتن به دندانپزشکی بعد از جراحی قلب، حداقل ۶ ماه پس از جراحی است. البته توصیه اغلب پزشکان بر این است که ۶ ماه بعد از جراحی هم حتماً با پزشک جراح قلب و متخصص دهان و دندان مشورت کنید.

قبل از مراجعه به دندانپزشک این نکات را رعایت کنید

دندانپزشکی بعد از جراحی قلب

قبل از هر چیزی مشورت با پزشک متخصص خود را به هیچ وجه فراموش نکنید! در اولین قدم به متخصص جراحی قلب خود مراجعه کنید تا شما را معاینه کند. در قدم دوم بهتر است تا نکاتی که پزشک گوشزد می‌کند را به درستی رعایت کنید.

برخی از مراقبت‌های مهمی که جراح قلب قبل از مراجعه به دندانپزشک به شما توصیه می‌کند عبارتند از:

  • پرهیز از مصرف داروهای ضد عملکرد پلاکتی به طور موقت
  • پرهیز از مصرف داروهای ضد انعقاد خون به طور موقت
  • انجام آزمایشات خون تجویز شده از سوی پزشک

قبل از رفتن به دندانپزشکی بایستی تحت نظر متخصص قلب، مصرف داروهای تعیین شده را قطع کنید و بعد از آزمایش دادن نتایج آن را با دندانپزشک و دکتر قلب خود در میان بگذارید.

آیا می‌توان قبل از مراجعه به دندانپزشک آنتی بیوتیک مصرف کرد؟

به گفته دکتر رامین بقایی تهرانی مصرف آنتی بیوتیک قبل از مراجعه به دندانپزشکی به وضعیت سلامتی و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای بستگی دارد. اگر بیماری زمینه‌ای شما حاد نباشد و مصرف آنتی بیوتیک تداخل در آن ایجاد نکند، می‌توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید تا چرک و عفونت دهان و دندان شما برطرف شود.

چه کسانی نمی‌‌توانند از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند؟

افرادی که دارای:

هستند، نمی‌توانند به راحتی از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شوند. چرا که ممکن است داروهای بی حسی یا داروهای آنتی بیوتیکی که متخصص دهان و دندان تجویز می‌کند، با بیماری و همچنین داروهایی که مصرف می‌کنند، تداخل ایجاد کند و وضعیت سلامتی بیمار را به خطر بیندازد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دندانپزشکی بعد از جراحی قلب نیاز دارید جهت دریافت نوبت می توانید با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱تماس بگیرید یا از طریق فرم رزرو نوبت اقدام نمایید.

چرا دندانپزشکی می‌تواند برای بیماران قلبی خطرناک باشد؟

اگر بنا به هر دلیلی طی جراحی یا ترمیم مشکلات لثه و دندان، یک باکتری وارد جریان خون بدن شود، می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های عروق کرونر، بیماری‌های دریچه‌های قلب و … را دارند خطرناک باشد. در واقع این باکتری می‌تواند وارد جریان خون شود و با تضعیف سیستم ایمنی بدن، وضعیت بیماری را تشدید کند.

مصرف آنتی بیوتیک برای کدام بیماران قلبی مجاز است؟

آنتی بیوتیک برای همه افراد با بیماری یا سابقه جراحی قلب باز تجویز نمی‌شود. از طرفی تمامی خدمات دندانپزشکی مانند ارتودنسی، رادیولوژی فک یا گذاشتن دندان مصنوعی هم نیازی به آنتی بیوتیک نخواهد داشت. تنها بیمارانی که دچار عفونت، چرک یا آبسه در لثه و دندان خود شدند نیاز به آنتی بیوتیک دارند.

بیمارانی که مجاز به مصرف آنتی بیوتیک قبل از دریافت خدمات دندانپزشکی هستند، افرادی هستند که:

آیا بعد از سکته قلبی می‌توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

خیر. بهتر است اگر دچار سکته قلبی شدید، برای انجام خدمات دندانپزشکی خود کمی صبوری به خرج دهید. با این حال اگر شرایط اورژانسی بود و نیاز به جراحی یا کشیدن فوری دندان داشتید، با پزشک متخصص جراحی قلب و دندانپزشک مشورت کنید تا از پیامدهای احتمالی و خطرناک جلوگیری نمایید.

چند نکته مهم برای مراقبت از دهان و دندان

اگر بیماری قلبی و عروقی دارید و نمی‌دانید که چطور باید از دهان و دندان خود مراقبت کنید که سلامت قلبتان به خطر نیفتد، بهتر است تا نکات مراقبتی زیر را در نظر داشته باشید:

  1. به طور منظم و مرتب مسواک بزنید.
  2. به آرامی نخ دندان بکشید و فواصل میان دندان‌ها را تمیز کنید.
  3. اگر دچار عفونت لثه یا دندان هستید حتماً آن را درمان کنید تا سلامت قلبتان به خطر نیفتد.

مشاوره برای درمان و جراحی بیماری‌های قلبی با دکتر رامین بقایی تهرانی

دکتر رامین بقایی تهرانی پزشک متخصص جراحی قلب و عروق و فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از ایران هستند. ایشان به مدت ۳ سال ریاست بخش قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران را بر عهده داشتند و توانستند رضایت بیماران و مراجعان خود را به خوبی جلب کنند.

دکتر رامین بقایی تهرانی در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، در هر یک از زمینه‌های زیر مهارت و تبحر بالایی دارند:

شما می‌توانید پس از آگاهی پیدا کردن در خصوص هر یک از خدمات دکتر رامین بقایی، برای تعیین نوبت درمان با مطب ایشان به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

اکثر اقدامات دندانپزشکی روتین، مانند تمیز کردن، معاینه و پر کردن، بعد از جراحی قلب بی خطر است. با این حال، برخی از اقدامات پیچیده تر، مانند کشیدن دندان یا جراحی دهان، ممکن است نیاز به احتیاط بیشتری داشته باشند. دندانپزشک شما با شما در مورد سابقه پزشکی شما صحبت می کند و تعیین می کند که چه نوع اقداماتی برای شما بی خطر است.

0 نظر

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *