آنژیوگرافی قلب

تشخیص بیماری | 2 comments

این مطلب در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۶ بروزرسانی شده است.

آنژیوگرافی واژه ای است که ممکن است شما آن را شنیده و یا در اینترنت مشاهده کرده باشید و سوالاتی نظیر “آنژیوگرافی چیست؟” یا “آیا آنژیوگرافی درد آور است؟” یا “مراقبت های بعد از آنژیوگرافی چیست؟” ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد.

آنژیوگرافی قلب یکی از تست های تشخیص بیماری های قلبی است که به وسیله دستگاهی به نام آنژیوگرافی برای بررسی شریان‌ها و عروق کرونری که مسئول خونرسانی، اکسیژن رسانی و مواد مغذی قلب هستند، انجام می‌شود. پزشکان قلب با انجام تست آنژیوگرافی از بروز خطرات جدی تری که ممکن است جان فرد را در آینده تهدید کند پیشگیری می‌کنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با آنژیوگرافی قلب بیشتر آشنا شوید و پاسخ سوالاتی که ذهنتان را مشغول کرده است بیابید.

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی قلب یا کاتتریزاسیون قلبی یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای مشاهده عروق کرونر قلب استفاده می شود و می تواند به پزشکان کمک کند تا هرگونه تنگی یا انسداد در عروق کرونر را تشخیص دهند. عروق کرونر مسئول خونرسانی به عضله قلب است. همچنین پزشکان از آنژیوگرافی برای تشخیص سایر بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر، آنوریسم قلبی و ناهنجاری‌های مادرزادی قلبی استفاده می‌کنند و درمان مناسب را به بیماران ارائه می‌دهند.

در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره آنژیوگرافی قلب در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

آنژیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

در آنژیوگرافی قلب، از یک لوله بلند و نازک به نام کاتتر استفاده می شود. کاتتر از طریق یک رگ در دست یا پا وارد بدن می شود و سپس به سمت قلب هدایت می شود. ماده ای به نام ماده حاجب از طریق کاتتر تزریق می شود و  باعث می شود که عروق کرونر در تصاویر اشعه ایکس قابل مشاهده باشند.

مراحل آنژیوگرافی قلب به شرح زیر است:

1. بیمار روی یک تخت در اتاق عمل قرار می گیرد.
  2. ناحیه ای از پوست در نزدیکی رگ مورد نظر با یک محلول ضدعفونی کننده تمیز می شود.
  3. یک بی حس کننده موضعی به ناحیه تزریق می شود تا بیمار درد را احساس نکند.
  4. یک برش کوچک در پوست ایجاد می شود.
  5. یک کاتتر از طریق برش وارد رگ می شود.
  6. کاتتر به سمت قلب هدایت می شود.
  7. ماده حاجب از طریق کاتتر تزریق می شود.
  8. تصاویر اشعه ایکس از عروق کرونر گرفته می شود.
  9. کاتتر از بدن خارج می شود.
  10. برش با بخیه بسته می شود

علت انجام آنژیوگرافی چیست؟

از آنژیوگرافی برای مشاهده رگ های خونی مانند سرخرگ‌ها استفاده می شود، همچنین می توان برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از بیماری های قلبی و عروقی استفاده کرد از جمله:

آترواسکلروز یا گرفتگی عروق خونی یا تنگی شدن شریان‌ها که ممکن است منجر به خطر سکته مغزی یا حمله قلبی افراد شود.

• تشخیص بیماری انسداد جریان خون در رگ‌های کلیه
  • تشخیص آمبولی ریه که انسداد جریان خون در ریه است
  • تشخیص بیماری نارسایی شریانی مانند کاهش خونرسانی به عضلات پا
  • تشخیص آنوریسم مغزی که یک بیرون زدگی در دیواره شریان‌های مغزی است
  • تشخیص آنژین قلبی که درد در قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب است

اگر شما هم جزو کسانی هستید که باید آنژیوگرافی قلب انجام دهید، همین حالا کلیک کنید.

در چه مواقعی پزشک انجام آنژیوگرافی را تجویز می‌کند؟

چه زمانی نیاز به آنژیوگرافی قلب داریم؟

اگر شما این علائم و نشانه ها را داشته باشید احتمال دارد پزشک برای شما آنژوگرافی را تجویز کند تا از بروز خطرات سکته قلبی جلوگیری شود:

خطرات و عوارض آنژیوگرافی قلب

آنژیوگرافی قلب به طور کلی یک روش بی خطر است ولی مانند اکثر روش های تشخیصی پزشکی، عوارض جزئی آن شایع است. این تکنیک در موارد بسیار نادری ممکن است عوارض جدی تری را برای بیمار به همراه داشته باشد. متخصص قلب زمانی تست آنژیوگرافی را برای بیمار توصیه می‌کند که فواید آن بیشتر از خطرات احتمالی و عوارض جدی آن باشد. می‌توانید درباره عوارض احتمالی تست آنژیوگرافی با پزشک خود صحبت کنید.

• فشار خون پایین
  • آسیب به رگ یا عروق
  • خونریزی خفیف در محل رگ گیری
  • درد در قفسه سینه که خود به خود برطرف می‌شود.
  • احساس درد در کشاله ران که بعد از دو تا سه هفته برطرف می‌شود.
  • تجمع خون در محل آنژیوگرافی که با استراحت و مراقبت های پزشکی در اکثر مواقع این عارضه بهبود پیدا می‌کند.
  • ممکن است بیمار در زمان تزریق ماده حاجب احساس گرمی یا گرفتگی کند که بعد از اتمام کار برطرف خواهد شد.
  • تپش قلب: ممکن است در اثر برخورد نوک تیز کاتتر به دیواره قلب یا تزریق ماده حاجب فرد دچار تپش قلب شود اما سریعاً این حالت برطرف می‌شود.
  • لخته شدن خون: در موارد بسیار نادری احتمال دارد خون در نوک کاتتر لخته شود و مسیر رگ ها را مسدود کند. اما امروزه با استفاده از کاتترهای منعطف خطر سکته قلبی ناشی از لخت شدن خون به حداقل رسیده است.
  • حساسیت احتمالی به ماده حاجب: برخی از افراد ممکن است به ماده حاجب حساسیت نشان دهند و کف دست و پا دچار خارش یا جوش های پوستی و کهیر شود که اثر آن تا چند روز در بدن می‌ماند و بعد رفع می‌شود.

جهت آگاهی از خطرات و عوارض آنژیوگرافی قلب با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

آمادگی و مراقبت های قبل از آنژیوگرافی قلب

• حضور یک نفر همراه برای بیمار
  • بیمار باید 6 تا 8 ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی ناشتا باشد.
  • قبل از انجام آنژیوگرافی، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی گرفته شود.
  • حساسیت های بیمار نسبت به دارو و مواد غذایی(غذا های دریایی مانند ماهی و مواد یددار) بررسی شود.
  • فشار خون را چک کنید اگر مبتلا به دیابت و فشار خون بالا هستید حتما قبل از انجام آنژیوگرافی آن را با پزشک در میان بگذارید.
  • می‌توانید داروهایتان را طبق نظر پزشک ادامه دهید اما صبح روز آنژیوگرافی داروهای هپارین، متفورین، انسولین، گلی‌بن کلامید را قطع کنید. همچنین وارفارین با نظر پزشک و جواب آزمایش PT چند روز قبل از آنژیوگرافی قطع شود.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

• سیگار نکشید
  • از ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • در محیط های خیلی سرد یا خیلی گرم قرار نگیرید.
  • بعد از ترخیص از بیمارستان قهوه و کافئین نخورید.
  • رژیم غذایی را با محدود کردن نمک و چربی رعایت کنید.
  • میوه و سبزیجات تازه میل کنید تا به یبوست مبتلا نشوید.
  • داروهای تجویز شده را ادامه دهید و از قطع یا اضافه کردن آن خودداری کنید.
  • در محیط های استرس زا حضور نداشته باشید و از عوامل استرس زا دوری کنید.
  • به مقدار فراوان آب و مایعات بنوشید تا علاوه بر بهبود عملکرد کلیه به دفع ماده حاجب نیز کمک کنید.
  • تا دو روز بعد از انجام آنژیوگرافی از خم و راست شدن، بلند کردن اجسام سنگین، دراز نشست ناگهانی بپرهیزید.
  • در صورت مشاهده هر گونه کبودی تا زانو یا ایجاد برجستگی در ناحیه آنژیوگرافی آن را فوراً با پزشک خود درمیان بگذارید.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

جهت آگاهی و مشاوره مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب همین حالا با شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عفونت بعد از آنژیوگرافی

عفونت بعد از آنژیوگرافی یک عارضه نادر است که در حدود 1 تا 2 درصد موارد رخ می دهد. عفونت می تواند در محل ورود کاتتر یا در شریان ها ایجاد شود. از علائم عفونت بعد از آنژیوگرافی قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد، قرمزی، تورم یا گرمی در محل ورود کاتتر

عواملی مانند سن بالای ۶۵ سال، سابقه بیماری های قلبی، سابقه عفونت قلبی، سابقه جراحی قلب باز، وجود بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری های کبدی می توانند خطر عفونت بعد از آنژیوگرافی را افزایش دهند.

برای کاهش خطر عفونت بعد از آنژیوگرافی، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• از محل ورود کاتتر مراقبت کنید.
  • از دست زدن به محل ورود کاتتر خودداری کنید.
  • از شنا یا دوش گرفتن در حین بهبودی خودداری کنید.
  • از قرار دادن فشار روی محل ورود کاتتر خودداری کنید.
  • اگر علائم عفونت را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • به دستورالعمل های پزشک خود در مورد مراقبت های بعد از آنژیوگرافی عمل کنید.

درمان عفونت بعد از آنژیوگرافی معمولاً با آنتی بیوتیک انجام می شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی برای تخلیه عفونت باشد.

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟

نوع روش آنژیوگرافی با مرگ و میر بیمار مرتبط نیست. احتمال انجام این فرآیند برای بیماران با سن بالا و داشتن بیماریهای زمینه ای مانند دیابت بیشتر است. به عبارت دیگر، احتمال وقوع مشکلات جدی نادر است و تنها در صورتی که مراقبت‌های پس از عمل به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی برای بیماران پیش بیاید.

مدت بستری آنژیوگرافی چقدر است؟

مدت بستری آنژیوگرافی معمولاً بین 1 تا 2 روز است. در این مدت، بیمار در بیمارستان تحت نظر قرار می گیرد تا از عوارض احتمالی آنژیوگرافی جلوگیری شود. عوامل مختلفی می توانند بر مدت بستری آنژیوگرافی تأثیر بگذارند، از جمله:

• نوع آنژیوگرافی: آنژیوگرافی قلبی تشخیصی معمولاً مدت بستری کوتاه تری نسبت به آنژیوگرافی قلبی درمانی دارد.
  • وجود عوارض: اگر بیمار دچار عوارضی مانند خونریزی یا عفونت شود، ممکن است نیاز به بستری طولانی تری داشته باشد.
  • شرایط پزشکی بیمار: افرادی که سابقه بیماری های قلبی یا ریوی دارند، ممکن است نیاز به بستری طولانی تری داشته باشند.

انتخاب دکتر رامین بقایی برای آنژیو کردن قلب در تهران

بهترین دکتر برای آنژیوگرافی قلب در تهران

دکتر رامین بقایی تهرانی در زمینه ی جراحی قلب بزرگسالان و نوزادان و کودکان 20 سال تجربه جراحی های موفق دارند. سخنرانی های علمی و کتاب تخصصی جراحی قلب کودکان (ناشر اشپرینگل) ارائه داده اند و بورس تحصیلی برای انجام دوره ی تکمیلی به فرانسه به مدت 1 سال در بیمارستان پیتیه (Pitie) پاریس، مرکز معروف قلب در سال 2003 را دریافت کردند.

دکتر رامین بقایی از بهترین پزشکان قلب در تهران هستند و شما بیماران گرامی می توانید با خیالی آسوده ایشان را برای عمل قلب خود انتخاب کنید و مطمئن باشید که عمل شما با کمتری عارضه ای انجام خواهد شد.

برای دریافت نوبت از دکتر رامین بقایی می توانید با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

مدت زمان انجام آنژیوگرافی قلبی (آنژیوگرام قلبی) معمولاً حدود 30 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد. اما این زمان ممکن است متغیر باشد و بستگی به موارد مختلفی داشته باشد.
بعد از انجام آنژیوگرافی قلبی که غیر اورژانسی و برنامه ریزی شده باشد معمولا می‌توانید همان رو یا روز بعد بیمارستان را ترک کنید و به خانه برگردید.
آسیب به شریان ها و رگ ها توسط کاتتر، ریتم نامنظم قلب(آریتمی)، حساسیت و واکنش آلرژیک به رنگ یا یا دارو استفاده شده در طی عمل، آسیب به کلیه توسط ماده حاجب
هزینه آنژیوگرافی قلب در ایران بسته به عوامل مختلفی مانند نوع آنژیوگرافی، بیمارستان یا مرکز درمانی، تجهیزات و وسایل مورد استفاده، و مهارت پزشک می تواند متفاوت باشد. در سال 1402، هزینه آنژیوگرافی قلب به طور متوسط بین 10 تا 15 میلیون تومان است. این هزینه شامل هزینه های بیمارستان، پزشک، و داروهای مورد نیاز است.
آنژیوگرافی قلب معمولاً با بیهوشی موضعی انجام می شود. در بیهوشی موضعی، فقط ناحیه ای از بدن که در آن کاتتر وارد می شود بی حس می شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است آنژیوگرافی قلب با بیهوشی عمومی انجام شود. در بیهوشی عمومی، بیمار کاملاً بیهوش می شود و هیچ دردی احساس نمی کند.
احتمال مرگ در آنژیوگرافی بسیار کم است. از هر 10000 نفری که آنژیوگرافی انجام می دهند، تنها 2 نفر جان خود را از دست می دهند.
آنژیوگرافی قلب معمولاً با بیهوشی موضعی انجام می شود. در بیهوشی موضعی، فقط ناحیه ای از بدن که در آن کاتتر وارد می شود بی حس می شود. بنابراین، بیمار در حین انجام آنژیوگرافی درد زیادی احساس نمی کند .با این حال، برخی از بیماران ممکن است در ناحیه ای که کاتتر وارد می شود، احساس درد یا ناراحتی داشته باشند. این درد معمولاً خفیف است و با مسکن های ساده قابل کنترل است.
اگر آنژیو نکنیم، ممکن است علائم بیماری قلبی بدتر شوند و احتمال بروز عوارض جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش یابد.
• غلات کامل • دانه ها و آجیل • میوه ها و سبزیجات تازه • پروتئین های بدون چربی مانند ماهی، مرغ و حبوبات همچنین مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید. آب به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند.

1. علیرضا

سلام وقت بخیر من مادرم به تشخیص پزشک قلبشون عکس هسته ای از قلبشون گرفتن، الان با عوض شدن پزشکشون مجدد سیتی آتژیو تجویز شده واسشون، سوالم اینه آیا فاصله ۸ ماه بین این دو تست که مواد رادیواکتیو وارد بدنشون میشه عوارض جبران ناپذیری داره واسشون؟

بازخورد