تماس با پزشک

در آلودگی هوا چه بخوریم و چه نخوریم؟ + محافظت از سلامتی قلب در آلودگی هوا

مقالات | 0 comments

آلودگی هوا بزرگ ترین معضل کلان شهرها در فصل‌های سرد و پاییزی است که می‌تواند تاثیرات بسیار منفی و مخربی بر سلامت بدن و قلب انسان داشته باشد. اگر میزان ذرات معلقی که در هوا وجود دارد از حد نرمال خود بگذرد و به مرز ناسالم و خطرناک برای گروه‌های حساس برسد، نفس کشیدن عادی را برای تمامی افراد به خصوص بیماران قلبی سخت و دشوار خواهد کرد.

اما نگران نباشید. چرا که می‌توانید با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، علاوه بر عوارض آلودگی هوا، از آسیب دیدن سلامت قلب خود نیز مراقبت کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان با تبعات منفی آلودگی هوا مبارزه کرد و به مراقبت از سلامت قلب پرداخت یا اینکه می‌خواهید بدانید که هنگام آلودگی هوا چه باید بخوریم؟، در ادامه همراه ما باشید و با ۱۰ وعده غذایی مفید برای سلامت قلب و بدن در دوران آلودگی هوا آشنا شوید.

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

اینفوگرافیک در آلودگی هوا چه بخوریم؟

آلودگی هوا از آنچه که فکر می‌کنید خطرناک تر است!

تنها راهکار مقابله با این وضعیت شایعی که هر سال تجربه می‌کنیم، رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌باشد. در پاسخ به این سوال که “هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟”، باید گفت گروه‌های غذایی زیر از جمله تاثیرگذارترین منابع برای مقابله با عوارض احتمالی آلودگی هوا برای قلب می‌باشند:

۱. خوراکی‌های دارای ویتامین A، E و C:

ویتامین های A، E و C از بهترین ویتامین‌ها برای مقابله با اثرات منفی آلودگی هوا بر قلب می‌باشد. ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی داشته و یک پاک کننده قوی برای سموم وارد شده به بدن می‌باشد. ویتامین C و A نیز در محافظت از بدن و پاکسازی سموم وارد شده به قلب تاثیر بسزایی دارد.

منابع سرشار از ویتامین‌های E که می‌توانید در دوران آلودگی هوا مصرف کنید، عبارتند از:

  • جگر
  • گردو
  • زیتون
  • اسفناج
  • انواع مغزها و آجیل
  • ماهی و روغن‌های گیاهی

منابعی که سرشار از ویتامین‌های C و A هستند و در دوران آلودگی هوا مفید می‌باشند، عبارتند از:

  • مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و لیمو شیرین
  • انواع توت‌ها مانند توت فرنگی و شاتوت
  • سبزیجات با برگ‌های تیره مانند کاهو
  • فلفل دلمه و گوجه فرنگی
  • کلم بروکلی
  • هویج

میوه و سبزیجات تازه در پاکسازی سموم و آلودگی‌های وارد شده به بدن بسیار موثر بوده و در محافظت از سلامت قلب شما در برابر آلاینده‌های هوا جلوگیری می‌کند.

۲. شیر و لبنیات کم چرب:

مصرف شیر و لبنیات کم چرب در به بدست آوردن اکسیژن از دست رفته در بدن و در واقع جبران کمبود اکسیژن در روزهای آلودگی هوا کمک کننده خواهد بود. نوشیدن شیر، مصرف ماست و پنیرهای کم چرب به افزایش اکسیژن رسانی در خون کمک کرده و سبب بهبود عملکرد قلب را در دوران آلودگی هوا خواهد شد.

در روزهای آلودگی هوا سعی کنید یک لیوان شیر کم چرب را گرم کنید و در کنار آن، مقداری عسل و دارچین نیز مصرف کنید. شیر و لبنیات علاوه بر جبران کمبود اکسیژن، به جبران کمبود کلسیم در بدن نیز کمک کرده و منجر به دفع سرب استنشاق شده در بدن خواهد شد.

۳. سیر و پیاز:

سیر و پیاز دو ماده‌ی خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان بوده که از خاصیت ضد التهابی بودن نیز برخوردار است. علیرغم بوی ناخوشایندی که بعد از مصرف سیر و پیاز تجربه می‌کنیم، سیستم دستگاه تنفسی و همچنین اندام‌های داخلی پاکسازی خواهند شد.

همچنین این دو ماده خوراکی اگر به صورت خام مصرف شود، به کاهش فشار خون در دوران آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

۴. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان:

یکی دیگر از وعده‌های غذایی مفید برای قلب در دوران آلودگی هوا، مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می‌باشد. ترکیبات طبیعی و مصنوعی حاوی آنتی اکسیدانی که می‌توانید مصرف کنید، به شرح زیر هستند:

لوتئین:

آنتی اکسیدان لوتئین را می‌توانید در گروه‌های غذایی زیر پیدا کنید:

  • تخم مرغ
  • انواع میوه‌ها به خصوص توت‌ها
  • سبزیجات حاوی نشاسته مانند ذرت و نخود فرنگی
  • انواع کلم‌ها مانند کلم بروکلی، گل کلم یا برگ کلم سفید

سلنیوم:

یکی دیگر از ماده‌های معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی، سلنیوم بوده که در تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات و مرغ پیدا شده و برای مصرف در دوران آلودگی هوا مناسب خواهد بود.

لیکوپن:

ماده معدنی لیکوپن که مقادیر بسیار زیادی از آن در گوجه فرنگی و هندوانه وجود دارد، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و عامل خوبی برای مقابله با عوارض آلودگی هوا بر قلب می‌باشد.

۵. نوشیدن آب:

آب ساده ترین نوشیدنی در دسترس برای مراقبت از سلامت قلب در دوران آلودگی هوا می‌باشد. آب در تسریع روند جذب اکسیژن و سم زدایی بدن از آلاینده‌های هوا تاثیر گذار است. در دوران آلودگی هوا سعی کنید روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا اکسیژن بیشتر و سموم و آلودگی کمتری را در بدن خود داشته باشید.

هنگام آلودگی هوا چه نخوریم؟

در کنار وعده‌های غذایی مناسب برای سلامت قلب و بدن انسان در دوران آلودگی هوا، برخی محدودیت‌های غذایی وجود دارند که با رعایت آن‌ها، به بهبود سلامت قلب خود کمک خواهید کرد.

اگر هوای آلوده را نفس می‌کشید و نگران سلامت خود هستید، از مصرف وعده‌های غذایی زیر پرهیز کنید:

۱. غذاهای چرب و سنگین:

وعده‌های غذایی چرب و چیلی که با روغن‌های حیوانی، جامد و مایع درست شده باشد، توان بدنی شما را کاهش داده و انرژی زیادی برای هضم مصرف می‌کند.

اگر فست فود و غذاهای سرخ کردنی آماده بخورید، بدن شما برای هضم، انرژی و اکسیژن زیادی نیاز خواهد داشت. در نتیجه با کمبود اکسیژنی که در اثر آلودگی هوا در بدن شما به وجود آمده، تداخل کرده و احساس تنگی نفس را برایتان رقم خواهد زد.

سعی کنید در دوران آلودگی هوا، مصرف وعده‌های غذایی زیر را تا حد امکان کاهش دهید:

  • سوسیس و کالباس
  • پیتزا، ساندویچ و فست فود
  • غذاهای سرخ کردنی مانند مرغ سوخاری و سیب زمینی

البته این وعده‌های غذایی به دلیل چربی بالایی که دارند، می‌توانند منجر به گرفتگی عروق کرونر قلب شوند و سبب نارسایی و سکته قلبی شوند.

۲. میوه و سبزیجات تازه در کنار خیابان:

بر خلاف ظاهر گول زننده میوه و سبزیجاتی که دست فروش‌ها و وانتی‌ها در کنار خیابان می‌فروشند، این میوه و سبزیجات آلوده‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را بکنید!

چرا که نه تنها آلودگی هوا، بلکه آلودگی و دود ماشین‌های در حال تردد نیز بر روی سطح خارجی این میوه و سبزیجات قرار می‌گیرد. چه در دوران آلودگی هوا و چه در دورانی که هوای پاک و سالمی استشمام می‌کنید، از خریدن میوه و سبزیجات از وانتی‌ها تا حد امکان پرهیز کنید.

تاثیر آلودگی هوا بر سکته قلبی

به ازای هر ۱۰ میکرو گرم بر متر مربع از ذرات آلاینده‌ها و گرد و غباری که استشمام می‌کنید، احتمال بروز سکته قلبی بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بسیار خطرناک بوده و با افزایش فشار خون در افراد مستعد به بیماری‌های قلبی، ریسک سکته قلبی را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: سکته قلبی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

تاثیر آلودگی هوا بر تپش قلب

ریسک بروز آریتمی قلبی به دنبال قرار گرفتن در معرض هوای آلوده افزایش می‌یابد. یعنی می‌توان گفت که یکی از عوارض آلودگی هوا برای قلب،  تشدید آریتمی و یا افزایش ریسک ابتلا به آریتمی قلبی می‌باشد.

مواد شیمیایی مضری که در هوای آلوده وجود دارند، می‌توانند سطح استرس و التهابات داخل بدن را افزایش دهند و عملکرد سیگنال‌های الکتریکی قلب را مختل کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر لخته شدن خون در رگ‌ها

به دنبال ابتلا به آریتمی و افزایش یا کاهش شدید ضربان قلب، خطر تشکیل لخته‌های خونی افزایش پیدا خواهد کرد. ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها ریسک سکته قلبی و مغزی را نیز افزایش داده و برای سلامت قلب، مغز و سایر اندام‌های بدن خطرساز می‌باشد.

آلودگی هوا، سمی کشنده برای بیماران قلبی!

اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارید و قلبتان از سلامت کافی برخوردار نیست، آلودگی هوا مانند سمی کشنده می‌تواند آرام آرام جان شما را بگیرد! سعی کنید برای مراقبت از سلامت قلب خودتان در فصل‌های آلوده‌ی سال، از ۵ کار ممنوعه‌ی زیر پرهیز کنید:

  • درب و پنجره‌های خانه و محل کارتان را باز نکنید.
  • در ساعات شلوغ و اوج ترافیک، بیرون از خانه نباشید.
  • برای ورزش کردن، دویدن و حتی پیاده روی از خانه بیرون نروید.
  • در فضای باز و محیط‌های عمومی مناسب برای استعمال دخانیات قرار نگیرید.
  • بدون چک کردن شاخص آلودگی هوا و وضعیت سالم یا نا سالم بودن هوا از خانه بیرون نروید.

برای مشاوره قلب و عروق در آلودگی هوا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک متخصص قلب و یا متخصص جراحی قلب زمانی که احساس سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس دارید ضروری می‌باشد.

دکتر رامین بقایی، مشاور قلبی با سابقه و با تجربه

اگر به دنبال یک پزشک متخصص جراحی قلب و عروق هستید که علاوه بر درمان و جراحی قلب شما بتواند مشاوره قلب و عروق نیز بدهد، بهتر است تا به مطب دکتر رامین بقایی مراجعه کنید.

دکتر رامین بقایی تهرانی جراح متخصص قلب و عروق و فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه ایران هستند که از سال ۱۳۸۱ تا به امروز‌، مشغول به درمان و جراحی اختلالات قلب و عروق کودکان و بزرگسالان می‌باشند.

دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین مشاور قلب و جراح فوق تخصص قلبی هستند که می‌توانند تمامی ناراحتی‌ها و دردهای قلب شما را بهبود ببخشند.

برای رزرو نوبت و تعیین وقت معاینه با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم تعیین وقت اینترنتی را پر کنید.

0 نظر

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *