تماس با پزشک

جراحی قلبی کم تهاجمی

جراحی ها, خدمات | 41 comments

این مطلب در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۳۰ بروزرسانی شده است.

در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پزشکی و به ویژه در جراحی قلب به وجود آمده است. یکی از تکنولوژی‌های نوین در این حوزه، جراحی کم تهاجمی قلبی است که به بیماران فرصتی برای بهبود سلامتی قلبی خود می‌دهد. در جراحی کم تهاجمی قلبی از طریق برش های کوچکی روی قفسه سینه و یا بین دنده در پهلو انجام می گیرد و جراح به این ترتیب به قلب دسترسی پیدا می‌کند.

شاید سوالاتی نظیر چه کسانی می‌توانند جراحی کم تهاجمی قلبی انجام دهند؟ چند درصد از بیماران بعد از جراحی کم تهاجمی قلب زنده می‌مانند؟ دوره نقاهت بعد از جراحی کم تهاجمی قلب چقدر است؟ خطرات و عوارض بعد از جراحی کم تهاجمی قلبی چیست؟ ذهنتان را مشغول کرده باشد، برای پاسخ به تمامی این سوالات، توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید تا تمامی نکات لازم را در خصوص جراحی کم تهاجمی قلبی شرح دهیم.

جراحی کم‌ تهاجمی قلبی چیست؟

جراحی کم تهاجمی قلبی (MICS) یک روش جراحی است که از برش های کوچکتر برای دسترسی به قلب استفاده می کند. این روش از مزایای بسیاری نسبت به جراحی قلب باز برخوردار است، از جمله عوارض کمتری که به بیمار وارد می‌شود و زمان بهبودی کوتاه‌تری را به همراه دارد. در جراحی کم تهاجمی قلبی، جراح از برش‌های کوچکتری که در کنار دنده‌ها یا در زیر سینه انجام می‌شود، بهره می‌گیرد.

طبق گزارشی از mayoclinic.org درباره جراحی کم تهاجمی آمده است:

Minimally invasive heart surgery involves making small cuts, called incisions, in the chest. This lets the surgeon reach the heart by going in between the ribs. The surgeon doesn’t cut through the breastbone, as is done in traditional open-heart surgery.

جراحی قلب کم تهاجمی شامل ایجاد برش های کوچک، در قفسه سینه است. این روش به جراح اجازه می دهد تا با وارد شدن در بین دنده ها به قلب برسد. جراح در جراحی بسته قلبی مانند جراحی قلب باز، استخوان سینه را برش نمی دهد.

جراحی قلب چیست؟

جراحی بسته قلبی

جراحی قلب بطور معمول با برشی در قسمت میانی قفسه سینه و با بریدن استخوان جناغ سینه انجام می‌شود. از این طریق جراح به تمام بخش ها و حفرات قلب و عروق بزرگ داخل سینه دسترسی دارد و از این طریق هرنوع عمل جراحی قلبی قابل انجام است. لذا این برش جراحی که اصطلاحا “استرنوتومی میانی” گفته میشود، روش استاندارد جراحی قلب محسوب میگردد.

از سوی دیگر می توان برخی از اعمال جراحی قلبی را از طریق برش های کوچک تر، در فضاهای بین دنده ای راست یا چپ، با یا بدون کمک از ابزارهای درون بین (توراکوسکوپ) انجام داد. این نحوه کار به عنوان جراحی قلبی کم تهاجمی شناخته میشود(Minimally Invasive Cardiac Surgery).

جراحی کم تهاجمی قلبی (MICS) نسبت به روش عمل قلب باز، مزایای زیادی دارد. این مزایا شامل دوره نقاهت کوتاه‌تر، نیاز کمتر به تزریق خون، و همچنین مزیت زیبایی می‌شود. در این روش، به جای برش طولانی در قسمت میانی سینه که به راحتی قابل رویت است، از برش‌های کوچکتر در پهلوها استفاده می‌شود که به طور قابل توجهی در معرض دید نیستند.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره جراحی قلبی کم تهاجمی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

انواع جراحی کم تهاجمی قلب چیست؟

جراحان قلب از جراحی کم تهاجمی قلبی یا جراحی قلب بسته برای درمان طیف وسیعی از مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر، دریچه‌های معیوب قلبی، نقایص مادرزادی قلبی و … استفاده می‌کنند. با این حال جراحی کم تهاجمی برای بیمارانی که دارای شرایط پیچیده و خطرناک قلبی، بیمارهای زمینه‌ای و وزن زیاد هستند، مناسب نیست.

جراحی‌های کم تهاجمی قلبی به دو دسته کلی جراحی های توراکوسکوپی و جراحی با کمک ربات تقسیم بندی می‌شوند.

جراحی های توراکوسکوپی

در جراحی های توراکوسکوپی، جراح از طریق برش های کوچکی در قفسه سینه، به قلب دسترسی پیدا می کند. یک لوله بلند و نازک به نام توراکوسکوپ از طریق یکی از برش ها وارد قفسه سینه می شود. این لوله حاوی یک دوربین کوچک و با کیفیت بالا است که به جراح اجازه می دهد تا فضای داخل قفسه سینه را مشاهده کند. ابزارهای جراحی از طریق برش های دیگر وارد قفسه سینه می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع جراحی قلب چیست؟

جراحی با کمک ربات

جراحی قلب به کمک ربات معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بیمار به پشت دراز می کشد و برش های کوچک ایجاد می شوند. ابزارهای جراحی از طریق برش ها وارد قفسه سینه می شوند. ربات توسط جراح در یک اتاق کنترل هدایت می شود. جراح از طریق یک مانیتور به فضای داخل بدن بیمار می نگرد و از طریق یک کنسول کنترل، ربات را هدایت می کند تا ابزارهای جراحی را در داخل بدن بیمار حرکت دهد.

برخی از انواع رایج جراحی های کم تهاجمی قلبی عبارتند از:

جراحی کم تهاجمی قلبی چگونه انجام می شود؟

جراحی کم تهاجمی قلبی، به جای برش قفسه سینه بیمار، از یک رویکرد بهینه‌تر استفاده می‌شود. در این روش، جراح با دقت بسیار بالا و تسلط کامل بر مهارت‌های جراحی، برش‌های کوچک و ریزی را در ناحیه سینه انجام می‌دهد. این برش‌های کوچک به جراح اجازه می‌دهد تا به راحتی به قلب دسترسی داشته باشد بدون اینکه نیاز به برش بزرگی در قفسه سینه باشد. یکی از مزایای بارز این روش کم تهاجمی، عدم نیاز به بریدن و شکافتن استخوان‌های قفسه سینه است، نکته مهم و قابل توجه این است که جای زخم بر روی پوست قفسه سینه باقی نمی‌ماند.

جهت دریافت نوبت برای انجام جراحی کم تهاجمی قلبی همین حالا کلیک کنید.

مزایا و معایب جراحی کم تهاجمی

جراحی کم تهاجمی قلبی یا جراحی قلب بسته مانند تمامی انواع جراحی دارای مزایا و معایبی است که عبارتند از:

مزایا جراحی کم تهاجمی قلب

  • درد کمتر در ناحیه جراحی
  • اقامت کوتاهتر در بیمارستان
  • کاهش خطر عفونت محل زخم
  • برش کوچکتر که کمتر در معرض دید است
  • بهبودی سریع‌تر و بازگشت به فعالیت های عادی
  • خونریزی کمتر حین عمل و نیاز کمتر به تزریق خون
  • کاهش عوارض و خطرات پس از جراحی قلب مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ
  • با پرهیز از برش استخوان جناغ سینه، مساله جوش نخوردن استخوان و عوارض بعدی منتفی است. به ویژه در افراد کهنسالی در خطر جوش نخوردن استخوان هستند.

معایب جراحی کم تهاجمی قلب

  • مانند تمامی هر عمل جراحی دارای خطراتی است
  • مناسب نبودن برای بیمارانی که دارای شرایط قلبی پیچیده هستند.

باید دانست که جراحی کم تهاجمی قلبی بی عیب نیست. تقریبا تمام خطراتی که در جراحی استاندارد قلبی وجود دارد در این روش نیز محتمل است. جراحی کم تهاجمی، پیچیدگی های خاصی دارد و باید حتما توسط جراح مجرب در مرکز مجهز انجام شود. توجه به این نکته لازم است که همه اعمال جراحی قلبی را نمی توان از این طریق انجام داد و باید دانست که گاه حین عمل، جراح مجبور میشود از ادامه عمل از این طریق صرف نظر کرده و کار را با برش استرنوتومی ادامه دهد. بنابراین پیش از انتخاب روش کم تهاجمی، می بایست با نظر جراح قلب مسائل گوناگون به دقت بررسی گردد.

عوارض و خطرات جراحی کم تهاجمی قلبی

جراحی قلب بسته

جراحی کم تهاجمی قلبی نیز مانند هر عمل جراحی دیگری با خطراتی همراه است. برخی از عوارض و خطرات احتمالی جراحی بسته قلبی عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • سکته قلبی
  • آریتمی قلبی
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
  • مرگ (بسیار نادر)
  • آسیب به اندام های داخلی
  • آسیب به اعصاب یا عضلات قلب

جهت مشاوره و آگاهی از عوارض و خطرات ناشی از جراحی کم تهاجمی، همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از جراحی کم تهاجمی قلب چیست؟

مراقبت های بعد از جراحی کم تهاجمی قلبی به شرح زیر است:

  • بیمار باید غذاهای سالم و مقوی مصرف کند.
  • بیمار باید به تدریج فعالیت بدنی خود را افزایش دهد.
  • بیمار باید در چند روز اول پس از جراحی استراحت کند.
  • تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا روند بهبودی شما را بررسی کند.
  • بیمار باید داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده است را مصرف کند.
  • بیمار باید زخم ها را تمیز و خشک نگه دارد و از پوشیدن لباس های تنگ در ناحیه زخم خودداری کند.

وضعیت بیمار پس از جراحی کم تهاجمی قلب

شخص بیمار پس از اتمام جراحی کم تهاجمی قلبی، علائم و نشانه‌هایش کمتر می شود و به راحتی می تواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد. بیمار باید پس از انجام عمل جراحی قلب به شیوه بسته، به طور پی در پی به پزشک متخصص مراجعه بفرماید. پس از جراحی برای صحت سلامت بیمار، آزمایش هایی از وی  گرفته می شود. پزشک از بیمار خود می خواهد که پس از انجام جراحی، رژیم غذایی سالم و مفید و ورزش های سالم را برای خود در نظر بگیرد.

جهت دریافت نوبت و بررسی سلامت خود پس از جراحی کم تهاجمی قلبی همین حالا با مطب دکتر رامین بقایی به شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

بهترین متخصص جراحی کم تهاجمی قلب در تهران

دکتر رامین بقایی تهرانی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراح قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان هستند. ایشان فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۱ بوده و همچنین فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از دانشگاه ایران در سال ۱۳۸۱ هستند.

دکتر رامین بقایی با بیش از ۲۰ سال تجربه درمان و جراحی انواع بیماری‌های قلبی در کودکان و بزرگسالان، به بهترین متخصص جراحی قلب و عروق در تهران تبدیل شده‌اند. ایشان همچنین به مدت ۳ سال ریاست بخش قلب در بیمارستان مدرس را بر عهده داشتند و دارای بورد جراحی قلب از انجمن جراحان قلب ایران به مدت ۶ سال هستند.

دکتر رامین بقایی انواع خدمات مشاوره و درمان اختلالات قلبی را از قبیل پیوند قلب، جراحی آئورت، جراحی دریچه‌های قلبی و … را در مطب خودشان واقع در محله جردن تهران ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید برای بهره مندی از مهارت و تخصص دکتر رامین بقایی در تشخیص تخصصی بیماری قلب، با شماره‌‌ی ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ مطب ایشان تماس بگیرید و نوبت درمانی خودتان را همین حالا رزرو کنید.

سوالات پرتکرار

تنها عیب جراحی بسته قلب یا همان جراحی کم تهاجمی، طولانی بودن مدت زمان جراحی است.
بله. اما 6 تا 8 هفته زمان لازم است تا بهبود پیدا کنید و خوب شوید. توصیه می‌شود در طول این 6 تا 8 هفته، هیچ فعالیت سنگین و خطرناکی انجام ندهید.
معمولاً 3 الی 4 ساعت برای عمل قلب بسته به روش کم تهاجمی زمان نیاز است.
افرادی که 3 تا 4 تا از رگ های قلبشان دچار گرفتگی شده باشد و نیاز به بای پس این عروق داشته باشند، تحت عمل جراحی کم تهاجمی قلب قرار می‌گیرند.
90 درصد از بیمارانی که جراحی کم تهاجمی قلب انجام می‌دهند، زنده می‌مانند و عمل موفقیت آمیزی دارند.
جراحی کم تهاجمی قلب نیازی به دوران نقاهت طولانی ندارد و بیمار بعد از 2 الی 3 هفته می‌تواند به زندگی روزمره و عادی خودش برگردد.
ممکن است بعد از جراحی قلب به روش های کم تهاجمی، عوارض احتمالی نظیر خونریزی، عفونت و یا عوارضی ناشی از بیهوشی را تجربه کنید.

41 نظر

  1. مرتضی

    سلام جکاب دکتر
    مادرم ۴سال پیش عمل بای پس قلب باز انجام داد
    بعد این مدت همان رگ که پیوند زدند بعلت اینک عمل پیوند را نامناسب انجام دادند و با منقبض شدن قلب قسمت بالایی رگ مداوم در حال شکسته شدن و دوباره صاف شدن است دقیقا درهمان قسمت دچار انسداد شده و بیمار بعلت درد زیاد دوران نقاحت در سن ۶۴سالگی حاضر به عمل باز نیست،در حالی که وضعیت قلب بسیار وخیم است و بدنبال عمل بازی هستم که دنده ها برش داده نشه

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام برای ویزیت به مطب مراجعه کنید.

      بازخورد
  2. مجتبی

    سلام
    دوره استراحت پس از عمل قلب کم تهاجمی چند هفته هست؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      با سلام
      حدود ۲ تا ۳ هفته می باشد.

      بازخورد
  3. معصومه

    سلام وقت خوش ببخشید یک سوال داشتم فنر گذاشتن با عمل قلب باز انجام می شود؟ و چند درصد از گرفتگی رگ های قلب به فنر نیاز داره؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام گذاشتن استنت (فنر) با عمل قلب باز فرق می کند. بسته به وضعیت بیماران پزشکان روش درمان را انتخاب می کنند.

      بازخورد
  4. محمد حسین

    سلام
    جراحي ميكسوم دهليز چپ به روش بسته امكان پذير است ؟

    بازخورد
  5. حمیدرضا

    سلام آقای دکتر آیا برای عمل 3رگ بسته قلب برای آقای 58 ساله از روش کم تهاجمی استفاده می‌شود؟؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام برای تشخیص باید مدارک و آزمایشات بیمار مشاهده شود.

      بازخورد
  6. امید مهرنیا

    وقت بخیر جناب دکتر بقایی
    بنده رگ کورنری راست از بین آئورت چرخیده و به رگ کورنری چپ وصل شده و خون‌رسانی از یک رگ برای رگهای کورنری انجام میشه میخواستم بدونم که با عمل کم تهاجمی این عمل رو میشه انجام داد.
    لطفا راهنمایی می‌فرمایید

    بازخورد
    • متخصص جراح قلب

      سلام باید در اولین فرصت مدارک و آزمایشات را ببینم ممکن است به روش کم تهاجمی بتوان عمل کرد

      بازخورد
  7. امیرمحمد

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر
    من 45 سالمه و به تازگی عمل قلب بسته انجام دادم میخواستم ببینم چه مدت باید بگذره تا بتونم رانندگی کنم؟ اصلا میتونم رانندگی کنم؟

    بازخورد
  8. عسل

    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من مادرم 55 سالشه و بهش گفتن اگر جراحی کم تهاجمی و قلب بسته انجام بده خوب میشه میخواستم ببینم آیا واقعا جراحی قلب بسته زمان بهبودی و دردش کمتر از جراحی قلب باز؟ ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی نگرانم

    بازخورد
  9. امیر

    سلام
    میخواستم بپرسم که این عمل کم تهاجمی حداقل سن باید چند سال باشه. چون ما پسری داریم ۲.۵ ساله که قلبش سوراخ هست و نیاز به عمل باز داره میخواستم بدونم برای بچه ما هم میشه با عمل کم‌تهاجمی هم انجام داد

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام. بسته به نوع بیماری و جراحی، می توان عمل کم تهاجمی در این سن انجام داد.

      بازخورد
      • parisa

        سلام وقت بخیر همسرم ۴۵ساله هست باید عمل تعویض دریچه انجام بده ایا با روش کم تهاجمی امکان پذیر هست؟

        بازخورد
  10. مریم

    سلام عرض ادب واحترام ببخشید برای تعویض دریچه ریوی آیا میشه عمل کم تهاجمی انجام داد؟ خانم 37 ساله هستم

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکانش هست

      بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکانش هست

      بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکانش هست

      بازخورد
  11. علی

    سلام خسته نباشید برای خانوم 38 ساله که سابقه جراحی قلب در زمان کودکی برای سوراخ بودن دیواره قلب داشتن تعویض دریچه ریوی میشه از روش کم تهاجمی استفاده کرد ؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکان دارد

      بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله امکان دارد

      بازخورد
  12. مصطفی

    سلام
    پسرم دوسالشه سوراخ بین بطنی داره به اندازه 15 میلی و گوشت اضافه اطراف سورخ میتونه عمل غیر تهاجمی انجام بده

    بازخورد
  13. اکبر

    سلام،
    برای تعویض دریچه آئورت، عمل کم تهاجمی در کدام شهر ها و مراکز قابل انجام هست؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام در تهران و شیراز انجام میشود

      بازخورد
  14. اکرم

    سلام واینکه میشه رسوبهای رویدریچه روپاک سازی کرد؟ وایامیشه ترمیم انجام دادممنون

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      بعضی موارد امکان ترمیم دریچه هم وجود دارد

      بازخورد
  15. اکرم

    سلام عرض ادب واحترام ببخشید برای تعویض دریچه میترال ایامیشه عمل کم تهاجمی انجام داود 37ساله هستم خانم هستم

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام بله

      بازخورد
      • اکرم

        سلام وخداقوت برای تعویض دریچه میترال باتنگی شدید میشه عمل کم تهاجمی انجام داد؟وسوال بعدی اینکه آیا غیر از خودبافت قلب حالا دقیق نمیدونم شریان ریوی هست یاچی با اون دریچه راتعویض یاترمیم میکنن؟امکانش هست؟

        بازخورد
  16. علي

    سلام، اين عمل چرا انجام ميشود ؟ تحت چه شرايطي مجبور به انجام شدنش هست ؟

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام برای راحتی بیشتر بیمار و کم کردن عوارض جراحی، این عمل انجام میشود

      بازخورد
  17. محمد مهدی طاهری

    با سلام
    کودک من 6 سالشه و در 6 ماهگی عمل تترالوژی رو انجام داده الان مشکل RVOT و دریچه ریوی رو داره می خواستم بدونم با عمل کم تهاجمی می شه مشکلش رو حل کرد یا جراحی باز می خواد
    ممنون

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام. پس از جراحی تترالوژی گاه نیاز به تعویض دریچه ریوی می باشد که معمولاً با جراحی قلب باز انجام میشود. امکان عمل یا عمل های بعدی به نوع دریچه بستگی دارد.

      بازخورد

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *