تماس با پزشک

گشادی دریچه آئورت چیست و چطور درمان می‌شود؟

بیماری ها | 8 comments

هنگامی که دریچه آئورت با مشکلات و بیماری هایی مواجه شود که موجب گشادی دریچه آئورت یا تنگی دریچه آئورت شود، می‌تواند کمی برای بیماران نگران کننده باشد! دریچه آئورت قلب یکی از چهار دریچه اصلی قلب است که میان بطن چپ و شریان اصلی آئورت قرار دارد. وظیفه اصلی دریچه آئورت انتقال خون تمیز و حاوی اکسیژن و مواد مغذی به داخل شریان آئورت است تا بتواند جریان خون در بدن را برقرار کند.

آیا به نظر شما، گشادی دریچه آئورت خطرناک است؟ آیا می‌توان دریچه آئورت را با دارو درمان کرد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هر آنچه که نیاز است درباره گشادی دریچه آئورت بدانید، آشنا شوید.

عنوان مطالب (جهت دسترسی سریع) نمایش

گشادی دریچه آئورت چیست؟

گشادی دریچه آئورت نوعی نارسایی دریچه قلب به شمار می‌رود که به دنبال آسیب‌ها و بیماری‌هایی که در دریچه قلب به وجود می‌آیند، پدید می‌آید. گشادی دریچه آئورت یک بیماری و شرایطی است که در آن خون از بطن چپ با جریانی عادی خارج می‌شود. اما ممکن است به جای آنکه به داخل شریان آئورت برود، مقداری از آن به داخل بطن چپ برگردد.

در واقع در این موقعیت پزشکی، حجم خون برگشتی به داخل بطن چپ قلب و یا سایر قسمت‎های بدن؛ به دلیل گشاد بودن دریچه آئورت بالا می‌رود.

Aortic dilatation is a common finding in patients with aortic valve disease or genetic connective tissue disease, such as Marfan’s. It is known that dilatation of the aorta is a precursor for life threatening aortic aneurysm leading to rupture or dissection.

اتساع یا گشادی دریچه آئورت یک بیماری رایج در بیمارانی است که به بیماری دریچه آئورت و یا بیماری بافت همبند ژنتیکی مانند سندروم مارفان است. مشخص است که اتساع دریچه آئورت یک پیش زمینه قدرتمند برای ایجاد آنوریسم آئورت بوده و در برخی موارد موجب پارگی و یا تشریح رگ خواهد شد.

منبع: https://www.thekeyholeheartclinic.com/

علائم گشادی آئورت

اگر علائم گشادی دریچه قلب را جدی نگیرید و آن را به حال خودش رها کنید، ممکن است که فشار وارد شده بر روی عروق قلبی شما بالا برود، حجم خون جریان یافته در قلب را افزایش دهد و به دنبال آن در عملکرد قلب نقص ایجاد کند.

علائم بیماری گشادی دریچه آئورت با توجه به سن بیماران و یا شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. با این حال اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا بودند، مجموعه علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کردند:

  • سردرد
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلب
  • حمله و سکته قلبی
  • تنگی و کوتاهی نفس
  • تورم شکم، پا و مچ پا
  • خستگی و ضعف عمومی
  • ضربان قلب نامنظم (تپش قلب)
  • افزایش وزن به دلیل تجمع مایعات اضافی در بدن

اگر شما هم علائم بیماری گشادی دریچه قلب را تجریه کرده‌اید بهتر است  بهتر است هرچه سریعتر به پزشک متخصص قلب و عروق یا جراح قلب مراجعه کنید!

علل گشادی دریچه آئورت چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که علت گشاد شدن دریچه آئورت قلب چیست؟ در پاسخ به این سوال شما باید گفت که در گذشته تب روماتیسمی یکی از شایع‌ترین دلایل برای گشاد شدن دریچه‌های قلب بوده است. اما امروزه نه تنها تب روماتیسمی بلکه دلایل بسیار زیاد دیگری نیز موجب می‌شوند تا دریچه آئورت هنگام خروج خون، گشاد و متسع باشد. برخی از علل گشادی دریچه آئورت عبارتند از:

اغلب بزرگسالانی که به گشادی دریچه آئورت مبتلا هستند، این عارضه را به دلیل بیماری‌های تروماتیک قلبی نظیر آسیب در اثر جراحی قلب یا ضربه خوردن قفسه سینه؛ تجربه می‌کنند.

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره گشادی دریچه آئورت قلب در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

چه افرادی در معرض گشادی دریچه آئورت هستند؟

فاکتورهای افزایش دهنده ریسک ابتلا به گشادی دریچه آئورت قلب در مردان و زنان، عبارتند از:

افزایش سن:

هر چه سن مردان و زنان بالاتر برود، ریسک گشادی دریچه آئورت قلب در شما بالاتر خواهد رفت. معمولاً این عارضه در افراد بالای 65 سال رایج‌تر از جوانان و نوجوانان است.

فشار خون بالا:

فشار خون شما اگر بالا باشد و عروق قلبتان آسیب ببیند، ریسک گشاد شدن دریچه قلب را بالا می‌برد.

سابقه خانوادگی:

اگر مادر، پدر، برادر و یا خواهر شما از گشادی دریچه آئورت رنج می‌برند، احتمال اینکه شما هم به این عارضه مبتلا شوید بالا خواهد رفت.

اگر شما هم سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری گشادی دریچه آئورت دارید همین حالا کلیک کنید.

مصرف تنباکو و مواد مخدر:

سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو، خطر ابتلا به آنوریسم را به شدت افزایش می‌دهد.

گشادی دریچه آئورت

تشکیل پلاک در رگ‌های خونی:

تجمع چربی و کلسیم و سایر مواد در خون، می‌تواند به پوشش رگ‌های خونی آسیب بزند و خطر ابتلا به آنوریسم را افزایش دهد. این عارضه یک خطر شایع در افراد مسن می‌باشد.

ابتلا به اختلال دریچه آئورت دو لتی:

اگر به جای سه کاسپ یا فلپ، قلب شما دو دریچه آئورت داشته باشد؛ احتمال اینکه دریچه آئورت شما گشاد شود بسیار بالا خواهد رفت.

عوارض گشادی دریچه آئورت قلب

اگر دریچه قلب و عروق قلبی شما گشاد شوند، عوارض و خطراتی را ممکن است به همراه داشته باشند. برخی از عوارض گشادی دریچه آئورت قلب عبارتند از:

اگر به دنبال درمان گشادی دریچه آئورت قلبتان نباشید و آن را به حال خودش رها کنید، احتمال بروز هر یک از این عوارض وجود دارد. پس در صورتیکه سلامتی شما برایتان مهم است، بهتر است تا به هیچ وجه درمان گشادی دریچه آئورت را به تعویق نیندازید.

جهت آگاهی و پیشگیری از عوارض گشادی دریچه آئورت با مطب دکتر رامین بقایی با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

درمان گشادی دریچه آئورت

راه و روش‎‌های زیادی برای درمان دریچه آئورت گشاد شده وجود دارد. درمان دارویی گشادی دریچه آئورت، درمان گیاهی گشادی دریچه آئورت و درمان خانگی گشادی دریچه آئورت از جمله مواردی هستند که پزشک متخصص قلب به شما توصیه خواهد کرد.

اما این راهکارهای درمانی تنها زمانی مورد استفاده هستند که گشادی دریچه کم باشد. اگر که دریچه آئورت شما با گشادی شدیدی همراه باشد، امکان درمان و معالجه شما با راهکارهای درمان دارویی و خانگی وجود ندارد و بایستی که جراحی شوید. هدف از درمان گشادن دریچه آئورت قلب، جلوگیری از رشد و پیشرفت این عارضه می‌باشد. درمان گشادی دریچه آئورت قلب ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد:

درمان گیاهی گشادی دریچه آئورت قلب

طب سنتی برای درمان هر بیماری یک راه چاره‌ی مفید و اثر بخش دارد. به همین منوال گشادی دریچه قلب هم به کمک داروهای گیاهی و طب سنتی امکان پذیر می‌باشد. طب سنتی برای درمان گیاهی گشادی دریچه آئورت، مصرف میوه و سبزیجات تازه با برگ سبز و یا مصرف انواع غلات و حبوبات را توصیه می‌کند. همچنین توصیه طب سنتی برای درمان گشادی دریچه قلب، غلبه بر مزاج بلغمی است.

داروها و درمان‌هایی که در طب سنتی برای گشادی دریچه آئورت مدنظر قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • مصرف روزی یک عدد به
  • نوشیدن یک لیوان از عرق بهار نارنج به همراه کمی عسل
  • مصرف ارده و شیره انگور به مدت 5 بار در هفته برای وعده صبحانه
  • مصرف3 قاشق مربا خوری از ترکیب 1 واحد سیاه دانه نیم کوب شده همراه با 3 واحد عسل

هیچ گاه بدون مشورت با پزشک متخصص قلب و عروق خودتان درمان‌های گیاهی و توصیه‌های طب سنتی را انجام ندهید!

درمان دارویی گشادی دریچه آئورت

باید گفت که نمی‌توانیم گشادی دریچه آئورت قلب را با دارو درمان کنیم. در واقع اگر به نوع شدید این عارضه مبتلا شوید، هیچ راهی جز درمان با جراحی نخواهید داشت. با این حال داروها و قرص‌هایی وجود دارد که به عنوان بهترین دارو برای گشادی دریچه آئورت شناخته می‌شوند و به کمک آن‌ها، از ابتلا به دریچه آئورت گشاد شده جلوگیری خواهد شد. همچنین می‌توانید سایر بیماری‌های قلبی خودتان را که زمینه‌ای برای گشاد شدن دریچه آئورت قلب هستند را، به کمک قرص و دارو مدیریت کنید و در برخی موارد درمان کنید. بهترین داروهایی که برای مدیریت و پیشگیری از گشادی دریچه آئورت استفاده می‌شوند، عبارتند از:

برای تعیین نوبت و مشاوره درمان دارویی گشادی دریچه آئورت با دکتر رامین بقایی کلیک کنید.

استاتین‌ها (Statins):

استاتین‌ها داروهایی هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. این داروها می‌توانند به انسداد شریان‌ها و همچنین کاهش خطرات، عوارض آنوریسم و اتساع عروق و دریچه‌های قلبی کمک کنند. از جمله استاتین‌هایی که پزشکان قلب و عروق به بیماران خود تجویز می‌کنند، عبارتند از:

  • لوواستاتین
  • آتورواستاتین
  • سیمو استاتین

بتابلاکرها (Bera Blockers):

داروهایی هستند که با مدیریت و کنترل ضربان قلب شما، فشار خون را کاهش می‌دهند. این داروها اغلب برای افرادی که به سندرم مارفان مبتلا هستند و سرعت گشاد شدن دریچه آئورت در آن‌ها بالاست، تجویز می‌شود.

  مسدود کننده‌ها (Receptor Blockers):

این داروها برای کنترل بیشتر بر روی نوسانات فشار خون تجویز شده و قدرت کنترل فشار خون در آن‌ها، نسبت به بتابلاکرها بیشتر است. از جمله مسدودکننده‌هایی که ممکن است دکتر قلبتان برای شما تجویز کند می‌توانیم به قرص لوزارتان (Lozartan) اشاره کنیم.

اگر سیگار می‌کشید و قلیان و سایر دخانیات را مصرف می‌کنید، بهتر است تا استعمال این مواد سمی و خطرساز را کنار بگذارید. سلامت قلب و سایر اندام‌های بدنتان را با پرهیز از استعمال دخانیات تجربه کنید.

درمان جراحی گشادی دریه آئورت به روش تعویض دریچه

یکی دیگر از راهکارهای درمانی که برای گشادی دریچه آئورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، جراحی تعویض دریچه می‌باشد. اگر که بیمار علائمی همچون تنگی نفس را به دنبال دریچه آئورت گشاد شده تجربه کند، بنا به تشخیص پزشک ممکن است که به جراحی تعویض دریچه آئورت نیاز داشته باشد.

دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید درمان گشادی دریچه آئورت قلبتان را به تعویق بیندازید. چرا که آمار و میزان مرگ و میر افرادی که روند درمان خود را ادامه نداده‌اند، بسیار زیاد می‌باشد.

جهت تعیین وقت و معاینه برای جراحی گشادی دریچه آئورت همین فرم حالا از طریق فرم رزرو وقت اقدام کنید.

تغذیه مناسب برای گشادی دریچه آئورت

انتخاب یک رژیم غذایی سالم نه تنها سلامتی قلب شما را تضمین می‌کند، بلکه می‌تواند از تمامی ارگان‌های داخلی بدن شما نیز به خوبی مراقبت کند. بهتر است تا اگر به دنبال درمان گشادی دریچه آئورت قلب هستید، به کمک یک رژیم غذایی سالم و مفید، سطح کلسترول و فشار خون خود را به خوبی کنترل کنید.

تغذیه مناسب برای گشادی دریچه آئورت می‌تواند شامل مواد غذایی زیر باشد:

  • میوه و سبزیجات تازه
  • انواع مغزها، دانه‌ها و آجیل
  • لوبیا، عدس و انواع حبوبات
  • انواع غلات کامل از قبیل نان سبوس دار یا برنج قهوه‌ای

همچنین توصیه می‌شود تا در تغذیه مناسب برای گشادی دریچه آئورت، مصرف گروه‌های غذایی زیر را محدود کنید:

  • نمک
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • چای و قهوه و کافئین
  • چربی‌های اشباع و ترانس
  • قندهای مصنوعی و افزودنی

رژیم غذایی که برای درمان گشادی دریچه آئورت در خانه مد نظر قرار می‌دهید، به عنوان رژیم غذایی سالم برای قلب شناخته می‌شود.

تغذیه مناسب برای گشادی دریچه آئورت

ورزش مناسب برای گشادی دریچه آئورت

اگر برایتان این سوال پیش آمده که “ورزش کردن برای بیماران با گشادی دریچه آئورت خوب هست یا نه؟” بایستی به شما بگوییم که بله!

ورزش کردن برای تمامی بیماران قلبی مناسب بوده چرا که موجب بهبود وضعیت سلامتی و عملکرد سیستم خونرسانی بدن می‌شود. اما توصیه بسیاری از پزشکان این است که اگر گشادی دریچه آئورت دارید، ورزش‌های سبک‌تر و کم فشار تری نظیر پیاده روی و دویدن آرام و آهسته را در برنامه فعالیت خود قرار دهید.

چرا که ورزش‌های پرفشار و سنگین باعث افزایش حجم خون عبوری از دریچه آئورت با فشار بسیار زیادی می‌شود. برای همین از پیاده روی و نرم دوی سبک به عنوان ورزش مناسب برای گشادی دریچه آئورت یاد می‌شود.

آیا گشادی دریچه آئورت قلب خطرناک است؟

اگر دریچه آئورت قلب گشاد شود و نشتی خون داشته باشد، نارسایی دریچه آئورت قلب را به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی خون کافی به بدن پمپاژ نشده و مقدار زیادی از آن به داخل بدن برمی‌گردد. نشتی و نارسایی دریچه آئورت عملکرد قلب را با اختلال مواجه کرده و احتمال بروز نارسایی قلبی، ایست قلبی و یا حتی مرگ ناگهانی را به همراه دارد!

برای معاینه و تشخیص بیماری گشادی دریچه آئورت قلبتان با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

آیا گشادی دریچه آئورت باعث مرگ می‌شود؟

بله. اگر دریچه قلب شما گشاد باشد و حجم خونی که به داخل بطن چپ برمی‌گردد از حجم خونی که به بیرون پمپاژ می‌شود بیشتر باشد، می‌تواند نارسایی قلب و ایست قلبی را رقم بزند. ایست قلبی و عدم خونرسانی کافی به قلب احتمال بروز مرگ ناگهانی را به دنبال دارد.

دکتر رامین بقایی تهرانی، بهترین جراح متخصص قلب در تهران

اگر به دنبال پزشکی ماهر و حرفه‌ای برای جراحی و درمان اختلالات و ناهنجاری‌های دریچه قلب و عروق خودتان هستید، دکتر رامین بقایی بهترین انتخاب برای شما هستند. دکتر رامین بقایی دارای فوق تخصص جراحی قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان هستند و همچنین یکی از بنیان گذاران دوره تکمیلی یا فلوشیپ جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب در تهران و در سطح وزارت بهداشت هستند.

ایشان همچنین به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی‌، به صورت آکادمیک فعالیت داشتند. دکتر رامین بقایی نه تنها بر درمان گشادی دریچه آئورت تسلط دارند، بلکه بر سایر خدمات و جراحی‌های قلب از قبیل موارد زیر تسلط دارند:

شما می‌توانید برای بهره مندی از مهارت و تخصص دکتر رامین بقایی در جراحی تخصصی قلب، با شماره‌‌ی ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ مطب ایشان تماس بگیرید و نوبت درمانی خودتان را همین حالا رزرو کنید.

سوالات پرتکرار

خیر. ورزش‌های سبکی از قبیل پیاده روی و یا نرم دوی آرام و کم فشار، برای گشادی دریچه قلب مفید است. اما ورزش‌های سنگین و پر فشار خطرناک است. به طور کلی ورزش کردن برای افرادی که دریچه آئورت گشاد شده دارند، بایستی تحت نظر پزشک متخصص قلب صورت بگیرد.
برای درمان گشادی دریچه قلب در طب سنتی، مصرف گیاهانی نظیر میوه و سبزیجات تازه با برگ‌های سبز توصیه شده است.
مصرف روغن بادام مخصوصاً بادام تلخ، برای سلامت قلب و دریچه‌های گشاد شده آن مفید است.
برای آنکه بخواهید بیماری گشادی دریچه قلب را تشخیص دهید و آن را درمان کنید، بهتر است تا ابتدا به یک پزشک متخصص جراحی قلب و عروق مراجعه کنید. سپس با توجه به تصمیمات پزشک، بهترین راه برای درمان و جراحی را برگزینید.
در طب سنتی توصیه می‌شود تا برای درمان گشادی دریچه قلب بر بلغم غلبه کنید. به این منظور می‌توانید ارده با شیره انگور، به و عرق بهار نارنج را تحت نظر پزشک فوق تخصص جراحی قلب مصرف کنید.
بله. یکی از عوارض ناشی از گشادی دریچه قلب، نارسایی قلب است که در اثر عدم درمان به موقع و یا به تعویق انداختن این عمل جراحی حاصل می‌شود.

8 نظر

  1. معصومه

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    آیا کسانی که گشادی آئورت دارند می توانند ورزش کنند؟

    بازخورد
  2. نجوا

    سلام دخترم یکسال ونه ماه داره asdداره ودکتر گفته قلبش گشاد شده وباید سریع عمل بشه وقراره سه شنبه مطب شما بیاییم فقط خواستم بدونم آیا عملش خطرناکه

    بازخورد
  3. ویهان

    سلام آقای دکتر
    جوانی 17 ساله هستم و سه سال پیش یک شب غذای سنگینی خوردم و حالم بد شد و حالت تهوع و استفراغ و درد زیر سینه چپم بهم دست داد و رفتم دست شویی کمی بالا آوردم و ادار کردم و فردا صبحش ضربان قلبم رو در زیر سینه چپم شنیدم و کم کم در همه جای بدنم بخصوص گردن و قفسه سینه و شکم و سه بار نوار قلب و اکو دادم و مشکلی نبود به جز اینکه پرولاپس دریچه قلب دارم و هر وقت که ادرار بزرگ دارم بعضی اوقات قفسه سینه ام یا زیر سینه چپم درد میگیره و وقتی تخلیه میشه خوب میشه و وقتی می خوابم هم دیگه صدایی نمی شنوم به راحتی می خوابم اما دوباره صبحش همه جا تپش قلبم رو می شنوم میشه بهم کمک کنین اگه تست ورزش و هولتر مانیتورینگ 24 ساعته انجام بدم مشکلم مشخص میشه یا سی تی اسکن قلب و عکس از قفسه سینه يا اکوی سه بعدی مشخص میکنه مشکلم رو؟ چون من الان 3 ساله که ضربان قلبم رو می شنوم

    بازخورد
  4. ساموئل

    اصلا فکرشم نمی کردم گشادی دریچه آئورت هم داشته باشیم!

    بازخورد
    • دکتر رامین بقایی تهرانی

      سلام جهت معاینه و انجام تست های تشخیصی در اولین فرصت حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

      بازخورد

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *