تماس با پزشک

تنگی دریچه آئورت تشخیص و روش‌های درمان

بیماری ها | 0 comments

آیا تا به حال هنگام فعالیت دچار درد در قفسه سینه شدید و یا احساس سرگیجه و از حال رفتن را تجربه کردید؟ اگر بعد از مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کردید و هنگام معاینه صدای قلب شما غیر عادی به نظر رسیده باشد، ممکن است به تنگی دریچه آئورت مبتلا شده باشید. اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که تنگی دریچه آئورت چیست؟ علائم تنگی دریچه در کودکان و بزرگسالان چیست؟ روش تشخیص تنگی دریچه آئورت چگونه است؟

در ادامه این مطلب همراه ما باشید چرا که قصد داریم تا شما را با هر آنچه که نیاز است درباره تنگی دریچه آئورت بدانید آشنا خواهیم کرد.

عنوان مطالب (جهت دسترسی سریع) نمایش

قلب سالم چگونه کار می‌کند؟

عضلات قلبی که سالم باشد همگی برای پمپاژ خون به بهترین شیوه ممکن و با نظم قابل قبولی عمل می‌کنند. عملکرد قلب سالم به این شکل است که با انقباض عضلات، خون از شریان اصلی یا همان آئورت به سمت سایر عروق خونی پمپاژ می‌شود. برای آنکه بتوانیم عملکرد قلب را بهتر توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که قلب هنگام عملیات پمپاژ خون به دو قسمت قلب راست و قلب چپ تبدیل می‌شود.

قلب راست:

خون کم اکسیژن وارد دهلیز راست شده و از طریق دریچه سه لتی به سمت بطن راست هدایت می‌شود. سپس این خون از طریق شریان‌های واسط بین ریه و قلب، به سمت ریه‌ها هدایت خواهد شد. در ریه سطح اکسیژن خون بالا رفته و در پایان خون تصفیه شده مجدداً از شریان‌های واسط بین ریه و قلب به سمت بالا و به داخل دهلیز چپ ریخته می‌شود.

قلب چپ:

به بخشی گفته می‌شود که در آن، خون تصفیه شده و حاوی اکسیژن از ریه‌ها به سمت قلب و دهلیز چپ حرکت می‌کند و سپس از طریق دریچه آئورت، وارد شریان اصلی آئورت خواهد شد. در نهایت خون برای جریان یافتن در بدن وارد شریان اصلی قلب یا همان آئورت خواهد شد.

تنگی دریچه آئورت چیست؟

تنگی دریچه آئورت یا تنگی آئورت (Aortic Valve Stenosis) نوعی بیماری در دریچه‌ی آئورت قلب است که در آن، تنگی و یا گرفتگی مجرای خروجی خون اتفاق می‌افتد. تنگی دریچه آئورت یکی از عارضه های شایع و جدی در دریچه‌‌های قلب است. در واقع دریچه بین دهلیز چپ قلب و شریان آئورت در اثر عوامل مختلفی باریک شده و به طور کامل باز نخواهد شد. این بیماری می‌تواند جریان خون عبوری از دهلیز چپ به آئورت را کاهش دهد و حتی در برخی از موارد، آن را مسدود کند.

به گفته منبع معتبر pennmedicine.org:

Your aortic valve keeps blood flowing from your heart’s lower left chamber (left ventricle) to the aorta which is the main artery bringing blood from the heart to the body. Aortic stenosis occurs when the aortic valve narrows and blood cannot flow normally. The condition may range from mild to severe.

دریچه آئورت شما جریان خون را از محفظه چپ پایینی قلب (بطن چپ) به آئورت که شریان اصلی خونرسانی بدن است، می‌فرستد. تنگی آئورت زمانی رخ می‌دهد که دریچه آئورت باریک می‌شود و خون نمی‌تواند به طور طبیعی جریان یابد. این وضعیت ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد.

اگرچه که برخی از افراد به دلیل نقص مادرزادی قلبی در دریچه دو لتی آئورت، دچار بیماری تنگی دریچه آئورت می‌شوند اما این وضعیت، در بسیاری از افراد در سنین بالاتر و در دوران میانسالی بروز پیدا کرده و جریان خون در بدن را محدود می‌سازد.

علائم تنگی دریچه آئورت

اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، هیچ علامت خاصی را تجربه نمی‌کنند. این روند تا زمانی ادامه‌دار است که بیماری دریچه آئورت قلب شدید شود. زمانی که خروج خون از بطن چپ قلب شما‌ با محدودیت مواجه شود، زمان بروز علائم تنگی آئورت می‌باشد. در برخی از بیماران عارضه تنگی دریچه آئورت ممکن است سال‌ها علائمی از خود بروز ندهد. از جمله علائم تنگی شدید دریچه آئورت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • احساس تنگی نفس
  • ضربان قلب تند و تپش قلب
  • صدای نامنظم قلب یا سوفل قلبی
  • احساس درد در ناحیه سینه یا آنژین صدری هنگام فعالیت
  • خستگی بی دلیل به خصوص در زمان افزایش حرکات فیزیکی
  • احساس ضعف، سرگیجه و یا بی حالی شدید به خصوص هنگام فعالیت بدنی

 در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره تنگی دریچه آئورت قلب در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

علائم تنگی دریچه آئورت

کودکان و نوزادان هم می‌توانند به تنگی دریچه آئورت مبتلا شوند. در اینصورت علائم تنگی دریچه آئورت در کودکان شامل 4 علامت زیر خواهد بود:

  • تغذیه ضعیف یا ناکافی
  • خستگی در حین فعالیت
  • عدم افزایش وزن و یا وزن گیری کافی
  • مواجه شدن با مشکلات تنفسی همچون تنگی نفس

میزان شیوع تنگی دریچه آئورت چقدر است؟

معمولاً تنگی دریچه آئورت برای افرادی که زیر 65 سال سن دارند امری عادی نیست. مگر در صورتی که تنگی دریچه آئورت مادر زادی باشد و از بدو تولد، بیمار را به خود درگیر کرده باشد. تنگی دریچه آئورت دومین عارضه شایع دریچه قلب در ایالت متحده آمریکا گزارش شده است. همچنین حدود 5 درصد از جمعیت با افزایش سن و در سن 65 سالگی، ممکن است که به این بیماری دریچه قلب مبتلا بشوند.

بیشتر بخوانید: تنگی دریچه میترال

انواع تنگی دریچه آئورت قلب

بروز بیماری دریچه آئورت قلبی که تنگ شده است، می‌تواند به دو صورت باشد. تنگی دریچه آئورت به صورت مادرزادی و تنگی دریچه آئورت به صورت اکتسابی در بیماران نمایان خواهد شد.

تنگی دریچه آئورت مادرزادی:

این نوع از تنگی دریچه آئورت قلب در بیمارانی دیده می‌شود که از بدو تولد، دریچه دو لتی آئورت آن‌ها با اختلال مواجه بوده است. معمولاً این وضعیت مشکلی را برای کودکان ایجاد نمی‌کند اما به مرور زمان با کاهش جریان خون در بدن، می‌تواند اختلالات جدی و شدیدی را برای بیمار رقم بزند.

تنگی دریچه آئورت اکتسابی:

اگر شما از کودکی تنگی دریچه قلب را نداشتید اما به تازگی متوجه ابتلا به این عارضه شدید، ممکن است که در اثر دلایل گوناگونی به تنگی دریچه آئورت مبتلا شوید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان طلایی مراجعه به پزشک متخصص قلب یا جراح قلب، زمانی است که علائم بیماری تنگی دریچه آئورت شما شدید شده باشد.

  • اگر درد قفسه سینه دارید.
  • اگر از حال می‌روید و یا فینت می‌کنید.
  • اگر تنگی نفس دارید و نفس کم می‌آورید.
  • اگر ریتم قلبتان نامنظم است و تپش قلب دارید.

نوبت آن رسیده است که به پزشک متخصص قلب و عروق برای معاینات بیشتر مراجعه کنید. دکتر رامین بقایی یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین جراحان قلب در ایران است که توانسته است رضایت بسیاری از بیماران را به خود جلب کند.

همین حالا تلفن همراهتان را بردارید و با شماره گیری ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ برای خودتان نوبت معاینه و درمان تنگی آئورت رزرو کنید.

علل تنگی دریچه آئورت چیست؟

شاید برای شما سوال شده باشد که علت نارسایی دریچه آئورت قلب چیست؟ یا اینکه چه عواملی در ابتلا به تنگی دریچه آئورت نقش دارند؟ نارسایی دریچه آئورت یا همان تنگی دریچه، 3 دلیل اصلی و اساسی دارد که عبارتند از:

علل تنگی دریچه آئورت

تجمع کلسیم در دریچه آئورت قلب:

جمع شدن کلسیم که به اصطلاح کلسیفیکاسیون نیز شناخته می‌شود، در اثر تجمع این ماده معدنی در خون اتفاق می‌افتد. اگر دریچه آئورت با رسوبات کلسیم (aortic valve calcification) بسته شود و جریان خون را کاهش دهد، موجب بروز ناسایی دریچه آئورت قلب خواهد شد.

اگر دریچه آئورت قلب شما در اثر رسوب گرفتگی کلسیم بسته شود و با افزایش سن نیز همراه باشد، تا سنین 70 الی 80 سالگی خبری از علائم آن نخواهد بود. با این حال در برخی از افراد به خصوص آن‌هایی که نقص مادرزادی قلب دارند، رسوبات کلسیم منجر به سفت شدن کاسپ‌های دریچه در سنین پایین‌تر خواهد شد.

نقص مادرزادی قلب:

برخی از کودکان به جای آنکه در دریچه آئورت خود سه لت یا فلپ داشته باشند، با یک فلپ متولد می‌شوند. همین امر سبب می‌شود تا میزان جریان خون عبوری، به شدت کاهش یابد و نارسایی دریچه آئورت را به وجود بیاورد. این عارضه برای فرد تا بزرگسالی مسئله ای را به وجود نمی‌آورد ولی به تدریج با افزایش سن دریچه آئورت دچار تنگی می‌شود.

تب روماتیسم:

در اثر درمان نکردن گلو درد استرپتوکوکی، این ویروس در بدن شما باقی مانده و موجب می‌شود تا دریچه‌های قلبی شما به مرور زمان آسیب ببینند. گلو درد استرپتوکوکی با ایجاد تب روماتیسمی می‌تواند سبب ایجاد زخم بافت اسکار در دریچه آئورت شود و با تجمع رسوبات کلسیم، مسیر عبور خون را باریک کرده و کوچک می‌سازد.

چه افرادی در معرض تنگی دریچه آئورت هستند؟

تنگی دریچه آئورت مختص به گروهی از افراد خاص نیست. بلکه هر فردی ممکن است به صورت مادرزادی و یا در اثر وراثت به تنگی دریچه آئورت قلب مبتلا شود. با این حال ریسک بروز این عارضه در افراد سالخورده و مسن، نسبت به افراد جوان بیشتر است.

چه افرادی در معرض تنگی دریچه آئورت هستند؟

افرادی که در معرض ابتلا به تنگی دریچه آئورت قلب هستند شامل گروه‌های زیر هستند:

  • افراد مسن و سالخورده
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی
  • افراد با سابقه پرتو درمانی قفسه سینه
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی مانند دریچه آئورت دو لتی
  • افراد مبتلا به عفونت‌های قلبی مانند روماتیسم قلبی و یا اندوکاردیت عفونی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا

اگر بیمار قلبی هستید و یا زمینه عفونت‌های قلبی را دارید، همین حالا برای معاینه و ویزیت سلامت دریچه‌های قلبی خودتان با ما تماس بگیرید.

تشخیص تنگی دریچه آئورت

لازمه تشخیص تنگی دریچه آئورت قلب، بروز علائم بیماری است. در واقع اگر که قلب شما دچار تنگی دریچه آئورت شده باشد و علائم آن بروز پیدا کند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا با روش‌های تشخیص تنگی دریچه آئورت از بابت ابتلا به این عارضه اطمینان کسب کنید. در طی جلسه معاینه شما، پزشک متخصص جراحی قلب ابتدا به معاینه و بررسی علائم پرداخته و در قدم دوم به بررسی سوابق پزشکی شما می‌پردازد. بعد از آنکه علائم و نشانه‌های این بیماری معاینه شد، پزشک با گوشی قلب صدای بیمار را گوش می‌کند و در مراحل بعد روش‌های تشخیصی زیر را به کار می‌گیرد:

 اکوکاردیوگرافی (Echocardiogram):

از روش تشخیصی اکوکاردیوگرام استفاده می‌شود تا به کمک امواج صوتی، تصویری از ریتم ضربان قلب را ایجاد کند. این تصویر می‌تواند نشان دهد که خون چگونه در قلب و دریچه‌های آن جریان پیدا می‌کند. همچنین اکوکاردیوگرافی، ضعف عضلات قلبی و شدت تنگی دریچه آئورت را به خوبی تشخیص می‌دهد.

الکتروکاردیوگرام (Electrocardiogram):

این تست تشخیصیِ بدون درد، می‌تواند فعالیت الکتریکی قلب را به خوبی بسنجد. در طول تست EKG حسگرهایی به قفسه سینه، بازو و گاهی پاها متصل هستند تا بتوانند تشخیص دهند قلب چقدر تند یا کند می‌تپد.

کاتتریزاسیون قلبی (Cardiac Catheterization):

این آزمایش در اغلب موارد برای تشخیص بیماری‌های دریچه آئورت قلب از قبیل تنگی دریچه و نارسایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور معمول پزشکان از این روش برای تشخیص تنگی دریچه آئورت استفاده نمی‌کنند. کاتتریزاسیون قلبی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دیگر روش‎‌های تشخیصی کمک کننده نبوده باشد و هیچ تشخیصی صورت نگرفته باشد.

جهت تشخیص بیماری تنگی دریچه آئورت با مطب دکتر رامین بقایی در تهران به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عکس برداری از قفسه سینه با اشعه ایکس (Chest X-ray):

اشعه ایکس می‌تواند وضعیت قفسه سینه، قلب، دریچه‌ها و رگ‌های قلبی را به خوبی بررسی کند. اگر قلب شما بزرگ شده باشد، امکان تشخیص بزرگی قلب از طریق این روش امکان پذیر می‌باشد. همچنین تصویر برداری با اشعه ایکس تجمع رسوبات کلسیم و یا تورم رگ آئورت را به خوبی نمایش می‌دهد.

تست ورزش و تست استرس (Exercise Tests or Stress Tests):

این آزمایش اغلب شامل راه رفتن بر روی تردمیل و یا دوچرخه سواری ثابت است. در طول این فعالیت‌های فیزیکی قلب شما تماماً در حال نظارت است. تست‌های ورزش به شما کمک می‌‌کند تا متوجه بیماری‌های دریچه‌های قلبی خودتان بشوید و ببینید، آیا با فعالیت فیزیکی تغییری در عملکرد قلب شما به وجود می‌آید یا خیر؟

توموگرافی کامپیوتری قلب یا سی تی اسکن قلبی (Cardiac Computerized Tomography):

در سی تی اسکن قلب چندین تصویر گرفته شده با اشعه ایکس با یکدیگر ترکیب می‌شود، تا نمایی دقیق‌تر از قلب را تولید کند. این تست می‌تواند به اندازه گیری ابعاد دریچه آئورت و ارائه جزئیات در مورد اختلالات و بیماری‌های دریچه قلب کمک کند.

درمان تنگی دریچه آئورت

مطمئناً این سوال برای شما پیش آمده که آیا تنگی دریچه آئورت در نوزاد، کودک و یا بزرگسال قابل درمان است؟ باید بگوییم که بله. این عارضه قابلیت درمان شدن با مراقبت‌های خانگی و یا با جراحی را دارد. البته اینکه چه روشی برای درمان انتخاب شود، بستگی به علائم و شدت بیماری قلبی بستگی دارد.

بنابراین اگر علائم شما کم و خفیف باشند، مراقبت‌های خانگی و مصرف دارو مفید فایده واقع خواهند شد. اما اگر علائم و نشانه‌های بیماری شما شدید باشد، با توجه به شدت تنگی و باریک بودن دریچه بهترین روش برای جراحی تنگی دریچه قلب در بیمارستان انتخاب خواهد شد.

توجه داشته باشید که ترمیم و یا جراحی تعویض دریچه آئورت، معمولاً به صورت جراحی کم تهاجمی بوده و تنها با ایجاد یک برش کوچک بر روی قفسه سینه صورت می‌گیرد.

اگر از تنگی دریچه آئورت قلب و دیگر بیماری‌های قلبی رنج می‌برید، متخصص جراحی قلب شما علاوه بر ترمیم و یا تعویض این دریچه جراحی‌های دیگر قلبی را نیز به صورت همزمان اجرا می‌کند.

اما سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چه روش‌هایی برای درمان تنگی دریچه آئورت وجود دارند؟

درمان تنگی دریچه آئورت با جراحی

اگر قرار باشد تنگی دریچه آئورت قلب شما جراحی شود، یکی از تکنیک‌های زیر با توجه به شرایط بیماری و توسط جراح قلب انتخاب خواهد شد:

تعویض دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR):

این روش درمانی، جایگزینی برای جراحی تعویض دریچه آئورت قلب است. این عمل جراحی روشی کم تهاجمی بوده و دریچه‌ای باریک را با دریچه‌ای بیولوژیکی (ساخته شده از بافت خوک و گاو)، جایگزین می‌کند. اگر در معرض خطر بروز عوارض ناشی از تعویض جراحی تعویض دریچه آئورت هستید، این عمل جراحی کم خطرتر بوده و ریسک بروز عوارض جبران ناپذیر آن بسیار کمتر از سایر روش‌هاست.

بالون والولوپلاستی (Balloon Valvuloplasty):

این روش می‌تواند تنگی دریچه آئورت در کودکان و نوزادان را درمان کند. اما در بزرگسالان ممکن است بعد از جراحی، دریچه آئورت مجدداً باریک شود. بنابراین جراحی والولوپلاستی یا بالون زدن دریچه آئورت، تنها در صورتی انجام می‌شود که بیمار نیاز فوری و جدی به جراحی داشته باشد.

در این روش جراحی یک لوله بلند، باریک و منعطف به نام کاتتر از طریق شریان آئورت از بازو و یا کشاله ران به سمت دریچه قلب آئورت حرکت می‌کند. زمانی که این لوله به دریچه برسد، باد شده و به اصطلاح بالون می‌زند تا دهانه تنگ و باریک آئورت باز شود. سپس بالون تخلیه شده و کاتتر از بدن خارج می‌شود.

جهت درمان تنگی دریچه آئورت قلبتان با شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

تعویض دریچه آئورت (Aortic Valve Replacement):

اغلب این روش جراحی زمانی صورت می‌گیرد که دریچه آئورت به کلی آسیب دیده باشد. در این روش درمانی، جراح دریچه آسیب دیده را برداشته و آن را با یک دریچه مکانیکی یا بیولوژیکی (ساخته شده از بافت قلب گاو، خوک و یا انسان) جایگزین می‌کند.

گاهی ممکن است که دریچه آئورت قلب با دریچه ریوی جایگزین شود. جراحی تعویض دریچه آئورت قلب عملی بسیار حساس و پیچیده است و در اصطلاح پزشکی به روش راس معروف می‌باشد.

جراحی ترمیم دریچه آئورت قلب (Aortic Valve Repair):

اگر یکی از لت‌های دریچه قلب شما آسیب دیده باشد، بهترین جراح فوق تخصص قلب در تهران آن را ترمیم می‌کند. با این وجود جراحی ترمیم دریچه آئورت قلب، به طور کلی کمتر از سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: جراحی آئورت قلب

نکات مراقبتی بعد از جراحی تنگی دریچه آئورت قلب

برای بهبودی سریع‌تر بعد از جراحی دریچه آئورت قلب، به شما توصیه می‌کنیم تا این 6 نکته مراقبتی را به خوبی رعایت کنید:

  1. سیگار را ترک کنید و مصرف دخانیات را به کلی کنار بگذارید.
  2. استرس خودتان را مدیریت کنید و از فشار عصبی به دور باشید.
  3. داروهای خود را در زمانی مشخص و با دوزی که از پیش تعیین شده مصرف کنید.
  4. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین به شدت پرهیز کنید تا با افزایش فشار خون مواجه نشوید.
  5. برای ورزش کردن ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس تا جایی که آسیبی به شما وارد نشود، سبک ورزش کنید.
  6. از دندان‌ها و لثه‌های خود به خوبی مراقبت کنید چرا که برخی از التهابات لثه، می‌توانند برای قلب خطرساز باشند.

درمان خانگی تنگی دریچه آئورت

اگر بعد از معاینه پزشک متخصص مشخص شود که شما به تنگی دریچه آئورت قلبی مبتلا هستید، در اولین قدم قرص و داروهایی را به شما تجویز می‌کند که استفاده از آن‌ها واجب و ضروری می‌باشد. سپس توصیه‌هایی در خصوص تغییر عادات روزمره و سبک زندگی را به شما پیشنهاد می‌دهد. شما باید از این توصیه‌ها استفاده کنید تا بتوانید در خانه، به درمان دریچه آئورت باریک شده خودتان بپردازید. راهنمایی‌هایی که برای رسیدن به یک قلب سالم و به دور از بیماری توصیه می‌شوند عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، میوه و سبزیجات و محصولات لبنی با چربی کم
  • ورزش کردن منظم و مرتب به مدت 30 دقیقه در روز
  • حفظ وزن متعادل بدن و کاهش وزن در صورت چاقی
  • پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف دخانیات
  • مدیریت استرس و اضطراب

درمان تنگی دریچه آئورت در طب سنتی

ممکن است با خودتان فکر کنید که “درمان تنگی دریچه آئورت به صورت گیاهی چگونه است؟ آیا این روش درمانی تاثیر گذار است؟” توصیه می‌شود تا برای درمان بدون جراحی تنگی دریچه آئورت، ابتدا به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید و سپس با مراجعه به یک پزشک متخصص طب گیاهی، از داروها و راهکارهایی که برای درمان گیاهی دریچه آئورت مفید هستند با خبر شوید.

جهت تعیین نوبت برای ویزیت و معاینه توسط دکتر رامین بقایی، متخصص جراحی قلب و عروق اینجا کلیک کنید.

پیشگیری از تنگی دریچه آئورت

شما نمی‌توانید از تمامی مشکلات قلب و عروق به خصوص عوامل موثر در بروز تنگی دریچه میترال قلب پیشگیری کنید. در واقع شما تسلطی بر علل اکتسابی باریک شدن دریچه آئورت همچون بیماری‌های مادرزادی ندارید. اما می‌توانید بر روی چاقی، فشار خون و یا کلسترول بالا مدیریت داشته باشید تا از بروز تنگی دریچه آئورت جلوگیری شود. راهکارهایی که در پیشگیری از ابتلا به نارسایی دریچه آئورت می‌توانند کمک کننده باشند عبارتند از:

  • پرهیز از مصرف گوشت چرب و جایگزین کردن گوشت‌ها کم چرب یا فاقد چربی
  • مدیریت و درمان زود هنگام مشکلات قلبی و عروقی همچون فشار خون
  • رعایت رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات تازه
  • درمان بیماری‌های عفونی همچون گلو درد استرپتوکوکی
  • رعایت بهداشت دهان، دندان و لثه‌ها
  • پرهیز از نوشیدن الکل و کافئین

جهت اطلاع و مشاوره درباره روش‌های پیشگیری از تنگی آئورت با بهترین دکتر متخصص جراحی قلب در تهران کلیک کنید.

رژیم غذایی مفید برای تنگی دریچه آئورت

اگر دریچه آئورت قلب شما تنگ است و توانایی پمپاژ حجم زیادی از خون را ندارد، بهتر است تا رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییری اساسی بدهید. تغییر عادات غذایی و سبک زندگی یعنی جلوگیری از دلایل اکتسابی و موثر در بروز تنگی دریچه آئورت!

سعی کنید گروه‌های غذایی زیر را تا حد امکان در برنامه وعده‎های غذایی خودتان بگنجانید:

  • گوشت‌های کم چرب تا فاقد چربی مانند گوشت بوقلمون یا ماهی
  • افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، غلات کامل و حبوبات
  • کاهش و محدود کردن مصرف مواد غذایی قندی
  • کاهش و محدود کردن میزان کافئین مصرفی
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • افزایش مصرف لبنیات کم چرب
  • مصرف انواع مغزها و آجیل‌ها

چربی کمتر، میوه و سبزیجات بیشتر، قلب سالم‌تر! اگر به دنبال راهکاری آسان و بی دردسر برای بهبود سلامت قلب خودتان هستید و می‌خواهید سلامت دریچه‌های قلب خود را تضمین کنید، رژیم غذایی خودتان را تغییری اساسی بدهید و سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

خطر عدم درمان تنگی دریچه آئورت

شاید شما با سوالاتی از قبیل “اگر تنگی دریچه آئورت را درمان نکنیم چه می‌شود؟ آیا عدم درمان نارسایی دریچه آئورت خطرناک است؟” مواجه شده باشید. در پاسخ به این سوالات باید گفت که عدم درمان تنگی دریچه آئورت می‌تواند عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد. برخی از این عوارض و خطرات عبارتند از:

دکتر رامین بقایی، بهترین جراح تخصصی قلب کودکان و بزرگسالان

اگر به دنبال پزشک و جراحی حرفه‌ای و ماهر هستید تا بیماری‌های قلبی خودتان را درمان کنید، دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین انتخاب برای شماست. ایشان در سال 1382 از رشته دانشگاهی جراحی قلب در دانشگاه ایران فارغ التحصیل شدند. همچننی به مدت 6 سال عضو هیئت بورد جراحی قلب کشور بودند و به مدت 3 سال نیز، به عنوان ریاست بخش جراحی قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران فعالیت داشتند.

دکتر رامین بقایی بهترین و ماهرترین پزشک تخصصی جراحی قلب در تهران هستند و خدمات زیر را به بیماران کودک، نوزاد و بزرگسال خود ارائه می‌دهند:

سوالات پرتکرار

داروهایی که برای بیماران مبتلا به تنگی دریچه آئورت هستند، معمولاً داروهایی برای مدیریت درد این عارضه هستند از جمله: داروهای کاهنده تپش قلب، بتابلاکرها برای کاهش ضربان قلب، داروها ضد ادرار برای افزایش گردش مایعات در بدن و یا مهار کننده‌هایی برای کاهش فشار بر روی سرخرگ‌ها به بیماران تجویز می‌شوند.
مدت زمان بهبودی بیماران بعد از تعویض دریچه آئورت قلب به نوع عمل جراحی بستگی دارد. اما معمولاً ۴ الی ۶ هفته بعد از عمل جراحی، بیماران می‌توانند به زندگی عادی و روزمره خود بازگردند و ملاحظاتی را برای بهبودی کامل را رعایت کنند.
تنگ بودن دریچه آئورت به معنای باریک بودن مسیر عبور جریان خون از دریچه آئورت می‌باشد اما نارسایی دریچه آئورت، به معنای عدم خونرسانی کافی به بدن و بازگشت خون به درون بطن چپ است. یعنی در تنگی دریچه میترال با مسیر باریکی از خون و در نارسایی دریچه میترال، با بازگشت خون به بطن چپ و عدم گردش خون کافی در قلب مواجه هستید.
افزایش سن، بیماری‌های زمینه‌ای قلبی مانند فشار خون یا کلسترول بالا، بیماری‌های مادرزادی قلب و یا عفونت دریچه قلب، از جمله عواملی هستند که افزایش خطر تنگی دریچه آئورت را به دنبال دارند.

0 نظر

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *