علت درد قفسه سینه چیست؟

مقالات | 0 comments

آیا تا به حال تجربه درد در قفسه سینه خود داشتید؟ آیا شده که احساس تیر کشیدن یا حالتی مانند فرو رفتن خنجر در سینه خود داشته باشید؟

درد قفسه سینه یکی از رایج‌ترین علائم بیماری‌ها و اختلالات مختلفی است که نیاز به مراقبت پزشکی و پیدا کردن علت آن دارد. چرا که گاهی اوقات دردی که در قفسه سینه خود احساس می‌کنید ممکن است ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی جدی باشد. اگر درد قفسه سینه شما طولانی مدت شد و شاهد بهبودی وضعیت خود نبودید، بهتر است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت آن را بیابید.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز درد در قفسه سینه می‌شوند را با هم بررسی کنیم و همچنین راهکارهای درمان هر کدام را معرفی کنیم.

آشنایی با علل رایج درد قفسه سینه

در مقاله‌ای از سوی my.clevelandclinic.org درباره علت درد قفسه سینه آمده است:”Pain in your chest can last for a few minutes or hours. In some cases, it can last six months or longer. It often worsens during exertion and improves when you’re at rest. Or it may happen while you’re resting.”درد در قفسه سینه می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. حتی در برخی موارد، ممکن است که شش ماه یا بیشتر هم طول بکشد. این درد اغلب در طول فعالیت و ورزش بیشتر شده و هنگام استراحت بهبود می‌یابد. البته با توجه به علت درد، ممکن است در حالت استراحت هم احساس ناخوشی و درد داشته باشید.

علت درد قفسه سینه را می‌توان به سه دسته مختلف بیماری‌های قلبی، بیماری‌های گوارشی و معده و یا بیماری‌های ریوی تقسیم بندی کرد که هر یک از آن‌ها عبارتند از:

درد قفسه سینه ناشی از درد قلبی

علت درد قفسه سینه

۱. حمله قلبی (Heart Attack):

حمله قلبی یا حالتی که پیش از سکته قلبی احساس می‌شود، یکی از رایج‌ترین دلایل درد قفسه سینه می‌باشد. اگر حمله قلبی به شما دست بدهد، نه تنها در قفسه سینه احساس درد می‌کنید، بلکه علائم و نشانه‌های زیر را هم تجربه می‌کنید:

• درد شدید در سمت چپ بدن بخصوص بازو، کمر یا گردن
  • سبکی سر و احساس سرگیجه
  • خستگی و ضعف عمومی

درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی یک فوریت پزشکی بوده و نیاز به مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص برای معالجه و درمان خواهد داشت.

در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره درد قفسه سینه در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

۲. پریکاردیت (Pericarditis):

پریکاردیت یک بیماری التهابی در قلب است که موجب تورم و التهاب کیسه اطراف قلب می‌شود و به عضلات قلبی فشار وارد می‌کند. فشار مضاعف روی عضلات قلب است که باعث می‌شود تا درد قفسه سینه را تجربه کنید و احساس ناخوشایندی داشته باشید.

اگر پریکاردیت داشته باشید ممکن است که علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشید:

• سرفه
  • تورم پاها
  • احساس تب
  • آریتمی یا ریتم نامنظم قلبی
  • التهاب و تورم زیر شکم، پاها و مچ پاها
  • تنگی نفس بخصوص حین دراز کشیدن
  • خستگی و ضعف یا احساس مریض بودن

افرادی که به پریکاردیت مبتلا هستند اغلب دردی را در کتف سمت چپ و گردن احساس می‌کنند. این درد معمولاً زمانی که بیماران سرفه می‌کنند یا دراز می‌کشند بیشتر احساس شده و با کمی خم شدن به جلو بهتر می‌شود.

تعیین نوبت برای ویزیت و درمان پریکاردیت قلب در مطب دکتر رامین بقایی

۳. پرولاپس دریچه میترال (Mitral Valve Prolapse):

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال، اختلالی شایع و نسبتاً خوش خیم به شمار می‌رود که طی آن دریچه میترال قلب، دچار افتادگی یا همان پرولاپس می‌شود. منظور از افتادگی آن است که لت‌های دریچه میترال به سمت چپ و خلاف جهتی که باید باشند، دچار افتادگی شوند. همین اتفاق باعث می‌شود تا با هر بار انقباض قلب، حفره‌های قلب به داخل دهلیز چپ کشیده شوند و با ایجاد صدا، خون را به داخل دهلیز چپ برگردانند.

اگر افتادگی دریچه میترال داشته باشید، ممکن است که:

• نفس تنگی را تجربه کنید.
  • ضربان قلب نامنظم داشته باشید.
  • دچار خستگی و ضعف عمومی بی دلیل باشید.
  • هنگام بلند شدن چشمانتان سیاه برود و احساس سرگیجه داشته باشید.

همچنین بخوانید: چرا به افتادگی دریچه میترال مبتلا می‌شویم؟

۴. آریتمی قلبی (Heart Arrythmia):

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا احساس درد در قفسه سینه داشته باشید، آریتمی قلبی می‌باشد. منظور از آریتمی قلبی، ریتمی نامنظم در ضربان قلب است که منجر به ضربان بسیار کند یا ضربان بسیار تند قلب می‌شود. اغلب افرادی که آریتمی قلبی دارند، احساس دردی ناگهانی در قفسه سینه و بلافاصله، احساسی مانند بال زدن پروانه در سینه را تجربه می‌کنند. همچنین زمانی که دچار آریتمی می‌شوید، علائم و نشانه‌های زیر را تجربه خواهید کرد:

• تعریق بیش از حد
  • اضطراب و استرس
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • احساس خستگی شدید
  • غش کردن یا احساسی مانند غش کردن

درباره آریتمی قلبی و راه‌های درمان آن بیشتر بدانید!

۵. دایسکشن آئورت (Aortic Dissection):

دایسکشن آئورت که نام دیگر پارگی لایه‌ی داخلی شریان آئورت است، از دیگر علل درد قفسه سینه می‌باشد. دایسکشن آئورت وضعیتی اورژانسی بوده که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند موجب مرگ بیماران شود! اگر احساس درد بسیار شدید مانند فرو کردن خنجر در قفسه سینه داشتید، بهتر است تا فوراً به دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. معمولاً بیمارانی که دایسکشن آئورت دارند، علائم و نشانه‌های زیر را نیز تجربه می‌کنند:

• احساس درد شدید و غیر قابل تحمل در قفسه سینه
  • احساس سرگیجه و سبکی سر در اثر خونریزی
  • نبض بسیار ضعیف یا بسیار سریع
  • غش کردن ناگهانی

دایسکشن آئورت نیاز به جراحی فوری توسط متخصص جراحی قلب داشته و مصرف خودسرانه دارو یا دکتر نرفتن، تنها موجب بدتر شدن وضعیت بیماری خواهد شد!

اگر شما هم درد قفسه سینه دارید، جهت دریافت نوبت برای معاینه در مطب دکتر رامین بقایی تهرانی همین حالا با شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

۶. کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy):

یکی دیگر از بیماری‌های قلبی که موجب درد در قفسه سینه می‌‎شود، کاردیومیوپاتی می‌باشد. در این بیماری عضله قلب ضخیم و بزرگ شده و باعث می‌شود تا میزان جریان خونی که از رگ‌ها به داخل عضلات قلب وارد می‌شوند، کاهش یابد. با سفت و ضخیم شدن عضلات قلب در اثر کاردیومیوپاتی، پمپاژ خون برای قلب سخت شده و عوارضی مانند نارسایی قلب را به وجود خواهد آورد.

اگر فردی کاردیومیوپاتی داشته باشد، نشانه‌های زیر را تجربه خواهد کرد:

• غش کردن یا سنکوپ قلبی
  • احساس سبکی سر و سرگیجه

درد قفسه سینه ناشی از بیماری‌های گوارشی و معده

۱. رفلاکس معده (GERD):

اگر رفلاکس معده داشته باشید، ممکن است که درد قفسه سینه را تجربه کنید. با رفلاکس معده، محتویاتی که داخل معده هستند به بالا و در مسیر مری بر می‌گردد و موجب احساس سوزش سر دل و درد قفسه سینه خواهند شد. همچنین کمی مزه ترشی در دهان خود احساس خواهید کرد.

۲. مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس:

سنگ کیسه صفرا، التهاب کیسه صفرا یا التهاب پانکراس از جمله بیماری‌های گوارشی هستند که شدت درد آن‌ها می‌تواند تا قفسه سینه ادامه دار باشد. به همین دلیل برخی از بیمارانی که مشکلات کیسه صفرا و پانکراس دارند هم دچار درد قفسه سینه خواهند شد.

۳. اختلالات بلع:

اگر اختلال مری و مشکلاتی در بلع داشته باشید، ممکن است در قفسه سینه احساس درد داشته باشید. چرا که بلع با سختی انجام شده و می‌تواند به مری آسیب بزند و به قفسه سینه فشار وارد کند.

درد قفسه سینه ناشی از ریه

اگر مشکلات ریوی زیر را داشته باشید، ممکن است که درد قفسه سینه را هم تجربه کنید:

۱. آمبولی ریه:

آمبولی ریه یا همان تشکیل لخته‌های خونی در شریان ریه، یکی دیگر از دلایل بروز درد قفسه سینه می‌باشد که می‌تواند منجر به مسدود شدن جریان خون در بافت ریه شود.

۲. پلوریت ریه:

پلوریت یا التهاب غشای پوشاننده ریه، وضعیتی است که منجر به درد در قفسه سینه می‌شود. این عارضه با ایجاد یک لایه‌ی ملتهب در غشای پوشاننده ریه، نفس کشیدن کمی سخت شده و همچنین با هر بار نفس کشیدن، دردی که در قفسه سینه دارید بیشتر خواهد شد.

۳. فشار خون ریوی:

فشار خون بالای ریوی در شریان‌های ریه باعث می‌شود تا درد در قفسه سینه را تجربه کنید. این عارضه موجب آسیب دیدن و حتی تخریب آن‌ها خواهد شد.

جهت تشخیص علت درد قفسه سینه همین حالا کلیک کنید.

راهکارهای درمان درد قفسه سینه

قبل از آنکه به دنبال راهکاری برای درمان درد قفسه سینه باشید، بهتر است تا علت آن را تشخیص دهید. با شناختن علت بروز این درد می‌توان راه‌های بهترین برای درمان و بهبود این درد پیدا کرد. در راستای تشخیص علت درد قفسه سینه، توصیه می‌شود تا به پزشک متخصص قلب و عروق یا متخصص گوارش مراجعه کنید و علت را شناسایی کنید.

پزشک بعد از آنکه علت درد را متوجه شد، راه حل‌هایی برای درمان پیشنهاد می‌دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

تغییر سبک زندگی:

با داشتن یک رژیم غذایی سالم مفید برای قلب و بدن که شامل میوه و سبزیجات بیشتر و پرهیز از مصرف نمک و چربی است، می‌توان لایف استایلی سالم داشت. همچنین ورزش کردن هم از دیگر راهکارهای تغییر سبک زندگی برای درمان علت درد قفسه سینه می‌باشد.

اگر درد شما ناشی از مشکلات گوارشی یا بیماری‌های عروق کرونر خفیف باشد، توصیه می‌شود تا سبک زندگی سالمی را دنبال کنید تا دیگر درد نکشید!

مصرف دارو:

در صورتی که مشکلات گوارشی و اختلالات قلب و عروق شما در مرحله‌ای باشد که خوردن غذای سالم و ورزش آن را درمان نکند، بهتر است تا دارو مصرف کنید. اغلب داروهایی که تجویز می‌شوند شامل داروهای بهبود سوزش معده، کاهش دهنده فشار خون و فشار ریوی و یا داروی جلوگیری کننده از تشکیل لخته خون می‌باشند.

عمل جراحی:

در شرایطی که عروق قلبتان گرفته باشد، شریان‌های ریوی دچار آسیب شده باشند و یا اختلالات بلع و گرفتگی مری داشته باشید، عمل جراحی پیشنهاد می‌شود. اغلب پزشکان سعی می‌کنند تا حد ممکن از عمل‌های کم تهاجمی استفاده کنند تا کمترین عارضه را تجربه کنید؛ اما اگر وضعیت گرفتگی یا آسیب دیدگی عروق قلب و ریه شدید باشد، ممکن است از جراحی‌هایی تهاجمی مانند عمل قلب باز استفاده شود!

جهت درمان درد قفسه سینه همین حالا از طریق فرم رزرو وقت نوبت بگیرید.

آیا می‌توان از درد قفسه سینه پیشگیری کرد؟

بله. شما می‌توانید با استفاده از اقدامات زیر، ریسک گرفتگی و یا آسیب دیدگی عروق قلب و ریه خود را کاهش دهید و از درد قفسه سینه پیشگیری کنید:

• داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • کاهش نوشیدن مشروبات الکلی
  • ورزش کردن به مدت ۵ تا ۶ روز در هفته
  • پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر
  • کنترل و درمان فشار خون، کلسترول بالا و یا دیابت
  • کاهش وزن و نگه داشتن وزن در یک محدوده سالم

از کجا بفهمم درد قفسه سینه من جدی است؟

در صورتی که:

• تعریق شدید
  • تنگی و کوتاهی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس سبکی در سر و غش کردن
  • درد در کتف، گردن، کمر و یا فک سمت چپ

داشته باشید، درد قفسه سینه شما جدی است! پس در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده، حتماً برای معاینه و درمان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره قلبی و پیشگیری از درد قفسه سینه با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای درد قفسه سینه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

متخصصان مختلفی می توانند در تشخیص و درمان درد قفسه سینه شما نقش داشته باشند که بر اساس معاینه، سابقه پزشکی و آزمایشات انجام شده، شما را به متخصص مناسب ارجاع می دهد:

• متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:  تشخیص و درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی مانند التهاب عضلات یا مفاصل قفسه سینه
  • متخصص قلب و عروق: درمان و تشخیص بیماری های قلب و عروق مانند آنژین صدری و حمله قلبی
  • متخصص گوارش:  تشخیص و درمان بیماری های گوارشی مانند ریفلاکس اسید معده
  • متخصص ریه:  تشخیص و درمان بیماری های ریوی مانند آمبولی ریه
  • پزشک عمومی: اولین نقطه تماس شما برای تشخیص و درمان اولیه

دکتر رامین بقایی، بهترین پزشک متخصص جراحی قلب و عروق

اگر درد قفسه سینه دارید، دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین انتخاب برای درمان شما خواهند بود. دکتر رامین بقایی تهرانی پزشک متخصص جراحی قلب و عروق و فارغ التحصیل رشته جراحی قلب از ایران هستند. ایشان به مدت ۳ سال ریاست بخش قلب در بیمارستان شهید مدرس تهران را بر عهده داشتند و توانستند رضایت بیماران و مراجعان خود را به خوبی جلب کنند.

اگر بیماری قلبی دارید و به دنبال یک پزشک متخصص و جراح حرفه‌ای می‌گردید، می‌توانید با مطب دکتر رامین بقایی تهرانی تماس بگیرید تا توسط ایشان معاینه و درمان شوید.

در صورتی که این درد با تعریق شدید، تنگی نفس و سرگیجه و احساس تیر کشیدن قفسه سینه همراه باشد، بله جدی بوده و نیاز به درمان و معالجه فوری خواهد داشت.
اگر نفس عمیق می‌کشید و همزمان احساس درد تیز و تیرکشنده‌ای در قفسه سینه دارید که کم کم در عضله‌های قفسه سینه هم احساس می‌شود، درد قلب بوده و بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید.
یکی از داروهای موثر برای درمان خانگی درد قفسه سینه، داروی آسپرین است. البته بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید و خودسرانه دارو نخورید.
بیماری‌های قلبی و عروقی مانند آنژین صدری یا حمله قلبی، رایج‌ترین دلایلی هستند که موجب درد در وسط قفسه سینه می‌شوند.
علت درد قفسه سینه عصبی می‌تواند آسیب دیدگی اعصاب قفسه سینه باشد. برای درمان و تشخیص صحیح علت این درد عصبی بهتر است تا به دکتر فوق تخصص قلب مراجعه کنید و تست ورزش یا تست استرس بدهید.