افتادگی دریچه میترال چیست؟ علائم، درمان و عوارض

افتادگی دریچه میترال یا Mitral Valve Prolapse که به اختصار MVP شناخته می‌شود، یک بیماری قلبی است که در آن یک یا هر دو لت دریچه میترال به سمت دهلیز چپ بر می‌گردند. به عبارتی این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که لت‌های دریچه میترال به عقب برگردند و جریان خون از بطن به دهلیز چپ برگردد. دریچه میترال دریچه‌ای است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار دارد و جریان خون را از دهلیز به بطن کنترل می‌کند.

افتادگی دریچه میترال به طور کلی در  ۲ الی ۳ درصد از جمعیت جهان شیوع دارد و در اکثر موارد بی ضرر است، اما در برخی موارد امکان بروز نارسایی شدید قلبی وجود خواهد داشت. اگر شما هم به افتادگی شدید دریچه میترال قلب مبتلا هستید، بایستی تحت نظارت پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید و در صورت نیاز، عمل تعویض دریچه میترال را انجام دهید.

در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با بیماری افتادگی دریچه میترال قلب و همچنین روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال وضعیتی شایع و بی خطر است که در بسیاری از بیماران هیچ علامتی ندارد و تا زمان مراجعه به پزشک متخصص قلب، متوجه این عارضه نخواهند شد.

پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال قلب (MVP)، وضعیتی است که در آن دریچه میترال به سمت دهلیز چپ مایل می‌شود. به همین دلیل در برخی موارد این وضعیت را “سندروم بارلو” می‌نامند.

عارضه اصلی و شایع ناشی از افتادگی دریچه میترال، نارسایی دریچه میترال یا Mitral Regurgitation می‌باشد. این یعنی به دنبال افتادگی یک یا دو لت از دریچه میترال، این دریچه به سمت دهلیز قلب برگشته و در جلوگیری از خونرسانی کافی به قلب تاثیر گذار خواهد بود.

در صورت داشتن هرگونه ابهام و یا سوالی درباره افتادگی دریچه قلبی در انتهای همین صفحه (بخش کامنت) سوالتان را مطرح نمایید. دکتر رامین بقایی در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

علل بروز افتادگی دریچه میترال قلب

اینفوگرافیک افتادگی دریچه میترال

علت اصلی و دلیل به وجود آورنده افتادگی دریچه میترال قلب نامشخص است!‌ با این وجود اختلالات ژنتیکی و وجود مشکل در بافت متصل کننده دریچه میترال به ماهیچه‌های قلب، می‌تواند دلیل موجهی برای بروز افتادگی دریچه میترال به شمار برود.

از دیگر دلایل موثر بر بروز افتادگی دریچه میترال قلب در زنان و مردان، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

آیا افتادگی دریچه میترال قلب خطرناک است؟

خیر. پرولاپس دریچه میترال خطرناک نیست و گاهی هیچ علامتی هم ندارد. با این حال اگر شروع به بروز علائم کند و درد قلبی را به همراه داشته باشد، نیاز به درمان توسط پزشک خواهد داشت.

به گزارش Mayoclinic.org درباره میزان خطرناک بودن پرولاپس حفره میترال قلب آمده است:Usually, mitral valve prolapse isn’t life-threatening and doesn’t require treatment or lifestyle changes. But some people may need medications or surgery, especially if the prolapse causes severe regurgitation.

معمولاً افتادگی دریچه میترال تهدید کننده زندگی نیست و نیازی به درمان یا تغییر سبک زندگی ندارد. اما برخی از افراد ممکن است به دارو و یا جراحی نیاز داشت باشند، خصوصاً اگر پرولاپس منجر به نارسایی شدید قلبی شود.

علائم و نشانه‌های افتادگی دریچه میترال

بیماری پرولاپس دریچه میترال در تمامی بیماران علائم نداشته و شدت بروز آن از فردی به فرد دیگر متغیر است. برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌هایی که خبر از ابتلا به افتادگی دریچه میترال می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• میگرن و سردرد
  • درد قفسه سینه
  • احساس خستگی
  • استرس و اضطراب
  • تپش قلب یا آریتمی قلبی
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • فشار خون پایین به خصوص حین ایستادن

اگر شما هم علائم افتادگی دریچه میترال را دارید، جهت دریافت نوبت برای معاینه در مطب دکتر رامین بقایی تهرانی همین حالا با شماره۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سن شیوع افتادگی دریچه میترال قلب چه سنی است؟

افتادگی دریچه میترال قلب سن به خصوصی ندارد و هر فردی در هر سن و سالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال علائم جدی و شدید این عارضه در مردان بالای ۵۰ سال، بیشتر از سایر افراد مشاهده می‌شود.

راه‌های تشخیص افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال قلب از طریق معاینات فیزیکی و تست‌های تشخیصی شناسایی می‌شود. تست‌ها، آزمایشات و معایناتی که برای تشخیص افتادگی دریچه میترال مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

معاینات فیزیکی:

در معاینه فیزیکی پزشک با کمک گوشی قلب به صدای قلب شما گوش داده و اگر صدای عجیبی از ریتم قلبی بشنود، تست‌ها و آزمایشات تشخیصی را برای شما تجویز خواهد کرد.

اکوکاردیوگرافی (Echocardiography):

روش اصلی برای تشخیص بیماری قلبی، اکوکاردیوگرافی است. در این تست از فناوری اولتراسوند برای بررسی ساختار و عملکرد قلب شما استفاده خواهد شد. البته تست اکوکاردیوگرافی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک:

این شیوه سنتی اکوکاردیوگرافی است که در آن الکترودهایی روی سینه شما قرار می‌گیرد و سپس یک مبدل اولتراسوند بر روی قفسه سینه شما حرکت می‌‌کند. این فرآیند تصاویری از حفره‌های قلبی شما و نقایص آن را فراهم می‌کند.

اکوکاردیوگرافی ترانس مری:

در این روش از اکوکاردیوگرافی، نواحی بیشتر و جزئی‌تری از قلب شما بررسی خواهد شد. در اکوکاردیوگرافی ترانس مری یک لوله بلند و نازک (آندوسکوپ)، یک مبدل اولتراسوند کوچک را به سمت پایین مری هدایت می‌کند تا در شریان‌ها قلب حرکت کند و اختلالات آن را شناسایی کند.

برای تسکین درد و ناراحتی گلو بعد از این تست، به شما داروهای ضد درد داده خواهد شد.

دیگر روش‌های تشخیص بیماری‌‌های قلبی و عروقی که برای تشخیص افتادگی دریچه میترال قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

جهت تشخیص افتادگی دریچه میترال خود همین حالا کلیک کنید.

بهترین روش‌ها برای درمان افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال قلب همیشه نیاز به درمان و جراحی ندارد. یعنی گاهی اوقات که شدت افتادگی دریچه میترال زیاد نباشد، از دارو برای درمان آن استفاده خواهد شد. علاوه بر دارو درمانی، در مواردی که شدت افتادگی دریچه قلب زیاد باشد از روش‌های تهاجمی و کم تهاجمی جراحی قلب استفاده خواهد شد.

بهترین و موثرترین روش‌هایی که برای درمان افتادگی دریچه قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

درمان افتادگی دریچه میترال قلب با دارو

دارو درمانی برای شرایطی است که افتادگی دریچه میترال شدید نباشد. از جمله داروهای مورد استفاده برای افتادگی دریچه قلب عبارتند از:

نام دارو نوع کاربرد
بتابلاکرها کاهش ضربان قلب، کاهش تپش قلب
داروهای ضد آریتمی کنترل ضربان قلب نامنظم
قرص‌های دیورتیک یا ادرار آور کاهش فشار خون، افزایش میزان ادرار و دفع سدیم از بدن
آنتی بیوتیک جلوگیری از عفونت قلبی
داروهای رقیق کننده خون جلوگیری از لخته شدن خون

مصرف سر خود داروهای مناسب برای درمان افتادگی دریچه قلب، خطرناک است و به همین دلیل بایستی برای مصرف داروهای مناسب برای این عارضه حتماً به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

درمان افتادگی دریچه میترال قلب با جراحی

جراحی دریچه میترال قلب به منظور درمان پرولاپس آن، تنها در مواردی انجام می‌شود که شدت بیماری بسیار بالا باشد. در این روش از جراحی قلب باز یا جراحی‌های کم تهاجمی قلب استفاده می‌‌شود تا دریچه میترال قلب ترمیم و یا به کلی تعویض شود.

جراحی ترمیم دریچه میترال:

ترمیم دریچه میترال یک روش جراحی است که در آن دریچه میترال بدون برداشتن آن ترمیم می‌شود. این روش معمولاً برای درمان افتادگی دریچه میترال خفیف تا متوسط مورد ​​استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی تعویض دریچه میترال:

تعویض دریچه میترال یک روش جراحی است که در آن دریچه میترال آسیب دیده با یک دریچه مصنوعی یا بیولوژیکی جایگزین می‌شود. این روش معمولاً برای درمان پرولاپس دریچه میترال شدید یا در مواردی که ترمیم دریچه میترال امکان‌پذیر نیست، استفاده می‌شود.

جهت درمان افتادگی دریچه میترال قلب با جراحی همین حالا از طریق فرم رزرو وقت نوبت بگیرید.

هزینه عمل جراحی افتادگی دریچه میترال چقدر است؟

هزینه‌ای که برای درمان افتادگی دریچه میترال یا پرولاپس دریچه میترال نیاز است، به شدت بیماری و همچنین نوع جراحی مورد استفاده شما بستگی دارد. با این حال اگر قرار باشد تعویض دریچه میترال انجام دهید، چیزی در حدود ۸۰ الی ۸۳ میلیون تومان هزینه خواهد داشت!

آیا عمل افتادگی دریچه میترال شامل بیمه می‌شود؟

بله. برخی از بیمه‌های تکمیلی هزینه عمل افتادگی دریچه میترال را کامل پرداخت کرده و برخی دیگر با در نظر گرفتن درصدها و تخفیفاتی، بخشی از هزینه عمل را می‌پردازند.

چطور از افتادگی دریچه میترال قلب پیشگیری کنیم؟

اگر قصد پیشگیری کردن از افتادگی دریچه میترال قلب را دارید، رعایت کردن توصیه‌های زیر در حفظ سلامت قلب و عروق شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود:

• ورزش کنید و فعالیت فیزیکی روزانه داشته باشید و محدودیت‌های ورزشی خود را به خوبی رعایت کنید.
  • از استرس به دور باشید و خود را در معرض شرایط حساس و پر استرس قرار ندهید.
  • یک رژیم غذایی مفید برای قلب و برنامه غذایی سالم داشته باشید.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت را مدیریت کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، رژیم بگیرید و به تناسب اندام برسید.
  • سیگار و انواع مواد مخدر و خانیات را ترک کنید.
  • داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید.

برای دریافت مشاوره قلبی و پیشگیری از افتادگی دریچه میترال قلب خود با مطب دکتر رامین بقایی به شماره ۸۸۶۷۰۳۵۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

عوارض و خطرات افتادگی دریچه میترال قلب

از خطرات و عوارض افتادگی دریچه میترال قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی دریچه میترال را کجا درمان کنیم؟

اگر به دنبال یک پزشک متخصص جراحی قلب و عروق هستید که بتواند در تمام مسیر درمان افتادگی دریچه میترال قلبی شما همراهتان باشد، دکتر رامین بقایی تهرانی بهترین انتخاب برای شما هستند.

دکتر رامین بقایی تهرانی فوق تخصص جراحی قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان هستند که در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت مستمر خودشان در حوزه جراحی قلب، نتایج بسیار رضایت بخش و موفقیت آمیزی از جراحی‌های قلب و عروق خود داشتند.

دکتر رامین بقایی به طور تخصصی به جراحی و درمان بیماری‌های قلب و عروق از جمله جراحی آئورت و جراحی دریچه‌های قلب و … می‌پردازند و همچنین در مطب خود، مشاوره قلبی به مادران باردار می‌دهند.